MenStyle On Tour & Road Test: Lancering DS7 in Nice

Verfijnd

Corona lijkt ons dagelijkse leven niet echt meer te beïnvloeden en dat merken we aan de vele uitnodigingen en tripjes die onze mailbox overstromen. Eentje die we zeker niet wilden skippen, ook al lag de dag van het vertrek slechts een kleine 12 uur na onze aankomst uit New York, was die van DS. Jetlag of niet, Nice werd onze volgende bestemming en daar, in het Hotel Royal Mougins Golf & Resort, dat in 2017, 2018 en 2019 bekroond werd tot beste golfretort van Frankrijk, ontmoetten we de vernieuwde DS7.

Wat kunnen we vertellen over de nieuwe DS? Dat er tal van upgrades zijn. Zo is het karakter van de nieuwe DS 7 is te danken aan ingrijpende wijzigingen voor- en achteraan. Dit maakt de nieuwe DS 7 nog steeds elegant maar wel dynamischer en scherper.

Vooral de vernieuwde en scherpere en expressievere front valt op, mede dankzij een verder ontwikkeld lichtsignatuur, een combinatie van de nieuwe, slankere DS PIXEL LED VISION 3.0-koplampen (met een lichtbereik tot zelfs 380 meter) en de DS LIGHT VEIL-dagrijlichten. Dat laatste is een wereldprimeur en bestaat uit vier verticale lichtelementen van samen 33 leds en het lijkt alsof het licht door de carrosseriekleur schijnt. Het creëert een effect van diepte en helderheid en is, om het in één woord te beschrijven, ‘fashionable’.

De DS WINGS zijn opnieuw ontworpen met een reeks kleuren, afhankelijk van het model. De grille is breder en verfraaid met subtiele diamantpuntaccenten en is afgewerkt met een volledig nieuw ontworpen zijflank.

De slankere schaalachtige LED-achterlichten met vortex-effect zijn ook opnieuw ontworpen met een donkere metallic afwerking. Ze benadrukken de unieke expressie van de New DS 7. Het kofferdeksel en de badge werden herwerkt met scherpere lijnen, terwijl de naam ‘DS AUTOMOBILES’ nu de visueel bredere achterzijde van de New DS 7 aanduidt.

De velgen spelen een rol in het profiel van de nieuwe DS 7. De nieuwe 19-duims EDINBURGH- en SILVERSTONE-velgen, voorzien van inlegstukken, verbeteren de aerodynamische efficiëntie. De nieuwe 21-duims BROOKLYN velgen, onze favoriet, zijn (helaas) enkel verkrijgbaar op de New DS 7 E-TENSE 4×4 360.

De randen van de ruiten en de dakrails worden aangeboden in een variant in Gloss Black die de dynamiek van het silhouet benadrukt.

Er worden zes kleuren aangeboden: Het nieuwe Lacquered Grey en Sapphire Blue als aanvulling op het metallic Platinum Grey, evenals de parelmoerachtige kleuren Perla Nera Black, Crystal Pearl en Pearl White.

Infotainment

Het infotainmentsysteem is een van de grootste veranderingen voor de nieuwe DS 7 met de integratie van het DS IRIS SYSTEM. Deze oplossing introduceert een volledig herwerkte interface, die volledig configureerbaar, reactief en naadloos is en wordt ondersteund door natuurlijke spraakherkenning. Het vernieuwde 12″-aanraakscherm met hoge resolutie is voorzien van een menu dat bestaat uit widgets waarmee alle functies met één enkele beweging toegankelijk zijn. Wat ons betreft was het nog wat wennen maar we moeten toegeven, na twee ritjes, onderbroken door een overheerlijke lunch in het resort, van om en bij de 150 kilometer doorheen de prachtige omgeving van Nice waren we eerder gefocust op het rijden dan bezig te zijn met de technische snufjes aan boord.

DS en comfort… hand in hand

De nieuwe DS 7 introduceert ook technologie voor meer comfort en gemoedsrust, zoals DS ACTIVE SCAN SUSPENSION en DS NIGHT VISION. DS ACTIVE SCAN SUSPENSION is een cameragestuurd dempingssysteem dat uniek is in zijn klasse. Het past elk wiel onafhankelijk aan op basis van onvolkomenheden op de rijbaan. Het lijkt alsof elk putje, elk wegdeksel netjes weggefilterd wordt. Typerend DS en ideaal om gerust en comfortabel ook ritten op minder goede wegen (lees België) door te brengen.

Extra paar ogen

Met DS NIGHT VISION leest een infraroodcamera de rijbaan en de randen om fietsers, voetgangers en dieren op afstanden tot 100 meter te detecteren. De bestuurder ontvangt de informatie op het nieuwe digitale instrumentenpaneel met hoge resolutie, versterkt door een speciale waarschuwing in geval van gevaar.

Verder wordt de veiligheid verbeterd met DS DRIVER ATTENTION MONITORING en DS DRIVE ASSIST niveau 2 voor semi-autonoom rijden. DS DRIVER ATTENTION MONITORING analyseert het aandachtsniveau van de bestuurder met behulp van twee camera’s. De eerste controleert het gedrag van de auto in zijn omgeving en de tweede, die tegenover de bestuurder
is geplaatst, diagnosticeert waar hij kijkt, zijn gezicht en ooglidbewegingen, wat zich vertaalt in de mate van slaperigheid en aandacht… Big brother maar dan wel eentje met erg goede bedoelingen.

De nieuwe DS 7 is uitgerust met DS DRIVE ASSIST, een adaptieve cruise control die het stoppen en herstarten kan initiëren zonder dat de bestuurder ingrijpt en een hulpmiddel dat de bestuurder in staat stelt de auto te houden waar hij is of waar hij hem in de rijstrook plaatst.

Het gamma
Het nieuwe DS 7-gamma is opgebouwd rond vijf specificatieniveaus met afzonderlijke lijnen:
– BASTILLE
– RIVOLI
– OPÉRA
– PERFORMANCE LINE
– PERFORMANCE LINE +

Er is ook de LA PREMIÈRE Limited Edition maar die is alleen verkrijgbaar als E-TENSE 4×4 360-versie.

Aandrijving
Er worden vier aandrijflijnen aangeboden, waarvan drie E-TENSE plug-in hybride versies. Tweevoudig Formule E-kampioen, E-TENSE-technologie maakt het grootste deel uit van het gamma van de NewDS 7, met versies met 225 pk en tweewielaandrijving, 300 pk vierwielaandrijving en 360 pk vierwielaandrijving. Ook is er een een BlueHDi 130 (pk) dieselmotor.

Wij reden de E-TENSE 225 en 360 pk waarbij we vooral het verschil in kracht en koppel ervaarden tussen de twee. Het comfortniveau bleef gelijk. Wat betreft de batterij, die ging in de eerste versie zowat dubbel zo lang mee. Toch waren we ook enorm verrast door het regenereren van stroom. Zo werd tijdens onze 150 kilometer durende testrit in modus ‘Hybrid’ de batterij van zowel de 225 als de 360 vaak ook bijgevuld met dank aan onze rem- en afdalingskwaliteiten. Hoewel we redelijk kwistig met de gaspedaal gespeeld hebben, hadden we  nog genoeg stroom in de batterij om ook volledig elektrische ritjes af te werken.

Quanta kosta?

De vanafprijzen in België:
– DS 7 BlueHDi 130 Automatic BASTILLE: 43.300 euro
– DS 7 E-TENSE 225 PERFORMANCE LINE: 52.800 euro
– DS 7 E-TENSE 4×4 300 RIVOLI: 60.800 euro
– DS 7 E-TENSE 4×4 360 LA PREMIÈRE: 75.300 euro

Ook benieuwd naar de DS7, wil je meer info, eentje configureren of zin in een testrit? Eén adres: dsautomobiles.be

You May Also Like

Als door een schorpioen gestoken: Abarth 600e ontbindt zijn duivels

De krachtigste Abarth ooit Een merk waar wij altijd wel wild van worden? Abarth! ...

MenStyle Road Test: BMW i4 M50

Wie zegt dat een elektrische BMW geen M kan zijn? BMW is klaar voor ...

BMW M viert opnieuw 50 jaar met nieuw model

Welkom 3.0 CSL Haal de suikerbonen maar boven want BMW M heeft in zijn Abraham-jaar ...