Hij laat maar liefst 725 paardjes steigeren
Als je weet dat tegenwoordig meer dan de helft van de verkochte Lamborghini’s een Urus is, dan weet je dat ook de liefhebbers van iconische superportwagenmerken een SUV durven verkiezen om in hun garage te stallen. En niet alleen Lamborghini maar ook Maserati (Levante), Aston Martin (DBX), Porsche (Cayenne), Bentley (Bentayga) en binnenkort Lotus hebben dit al langer in het snuitje.
Zo kan Ferrari niet uitblijven en ze lanceren (eindelijk) de Ferrari Purosangue, mét een pure V12-motor en zonder hybride ondersteuning. Greta zet met haar zeilboot ongetwijfeld koers naar Maranello maar who cares, beter wordt het wat ons betreft niet.
Toch maken ze bij Ferrari nog een kanttekening in vergelijking met zijn concurrenten. Zo mag niet meer dan 20% van de verkochte Ferrari-modellen een Purosangue zijn. Het zal dus niet makkelijk zijn één van de productiemodellen los te krijgen bij de plaatselijke Ferrari-dealer. Tenzij je er natuurlijk als vaste klant al een paar andere in je garage hebt staan… dat helpt natuurlijk ook.
De naam Purosangue betekent ‘volbloed’ en dat dekt volledig de lading. Zo wil Ferrari deze SUV neerzetten als een raszuivere Ferrari. En toch draait wijlen FCA-baas Sergio Marchionne zich ongetwijfeld om in zijn graf. Hij sprak ooit volgende woorden: ‘je zal eerst op mij moeten schieten voor we een Ferrari SUV bouwen’. De toekomst zal uitwijzen wie gelijk heeft…
Dat het onderhuids een raszuivere Ferrari is kan je niet ontkennen. De 6,5 liter V12 (hell yeah!) heeft maar liefst 725 steigerende paarden en 716 Nm aan koppel aan boord. Hij heeft hiervoor zelfs geen turbo’s voor nodig. Een sprintje naar 100km/u wordt afgehaspeld in 3,3 seconden, naar 200 in 10,6 seconden en de top wordt bereikt bij 310 km/u. Mooie cijfers om thuis te komen, laat dat duidelijk zijn.
Ook een mooi cijfer, de prijs. En neem dit vooral iets sarcastischer. Zo ruilt deze atmosferische V12 pas van eigenaar voor een vanafprijs van 390.000 euro, oftewel bijna twee keer zoveel als zijn concurrenten. Maar hé, exclusiviteit heeft zijn prijs, niet?
Foto’s: Ferrari