Bij deze de RN22e en de N Vision 74
Groot feest bij Hyundai waar hun sportdivisie N, in afwachting van de Ioniq 5 N (2023), hun elektrische toekomst heeft voorgesteld met twee conceptcars, de RN22e en de N Vision 74 waarbij die laatste, een heerlijke sportcoupé er eentje is op én waterstof én batterij, goed voor meer dan 680 pk.
De eerste, de RN22e is eigenlijk een Ioniq 6 N maar wel eentje als concept en dus niet diegene, of toch niet volledig, die als productversie van de band zal rollen. Deze EV heeft twee elektromotoren (op elke as) die worden gevoed door een batterijpack van 77,4 kW. Alles samen goed voor 585 pk en 740 Nm. Leuk detail, er zijn kunstmatige schokjes ingebouwd om een versnellingsbak te simuleren. Krijgen we zo echte petrolheads overtuigd? Aan de looks en kracht zal het alvast niet liggen.
De tweede, de N Vision 74 is een pak groter en is in feite gebaseerd op de Pony Coupé-concept uit 1974. Al schiet er onderhuids hier nog maar heel weinig over. Zo is het een brandstofcelhybride wat betekent dat er én een batterij (62,4 kWh) en een brandstofcel op waterstof aanwezig is. Goed voor een gecombineerd vermogen van 680 pk en 900 Nm dankzij twee elektromotoren op de achterwielen. In theorie kom je hiermee zelfs meer dan 600 kilometer ver. Al zouden we met onze rijstijl en het plezier van zoveel kracht onder je rechtervoet hier ongetwijfeld wat kilometers mogen aftrekken.
Of deze modellen ooit in productie gaan? Wordt vervolgd.