Zweedse degelijkheid
Is het niet Duitse degelijkheid? In principe wel maar als we Volvo mogen geloven kan ook een Zweed een Duitser het vuur aan de schenen leggen. Vraag dat maar eens aan Zlatan Ibrahimovic. Hij zorgde ooit met splijtende acties dat Zweden tegen Duitsland een 4-0 achter met de rust omboog tot een 4-4. Maar hé, we hebben het niet over voetbal vandaag, wel auto’s en een battle tussen premium merken.
De grote vraag die we ons vandaag stellen… is de V60 een echte drivers car? Een auto waar een ‘car enthusiast’ warm van wordt en misschien wel andere premium breaks, zoals bijvoorbeeld een BMW Touring, links laat liggen? Een moeilijke vraag en eentje waar we, objectief gezien, moeilijk een antwoord op kunnen vinden, en wel hierom…
Laten we starten met gewoon wat cijfertjes. De V60, die de gulden middenweg zoekt tussen zijn voorganger en de huidige V90 (die mensen misschien net iets te lang vinden) is wat een break moet zijn, ruim. Met een kofferinhoud van 529 liter (met een neergeklapte achterbank zelfs 1.441 liter) doet hij het beter dan zijn concurrenten uit Duitsland.
En nu we toch over cijfertjes hebben, kunnen we ineens onderhuids gaan kijken. Die cijfers zijn ook wel fenomenaal. Zo stuurt de tweeliter Hybride benzine Plug-in V60 T6 een gecombineerd vermogen van maar liefst 350 pk en 659 Nm koppel naar de vier wielen. Qua trekkracht kan dat tellen en we kunnen de V60 dan ook bestempelen als een echte koppelbeul. Vooral in de lage toeren is hij in zijn element en daar ligt ook zijn kracht. Zo wordt het ontspannen en aangenaam kilometers malen met de V60. het stuur voelt direct aan en het onderstel werkt, ondanks zijn zwaarte, goed mee. Dynamisch een bocht aansnijden? Het kan én zonder onderstuur of rolneigingen. Het feit de banden niet direct beginnen gillen bij een iets stevigere actie bewijst ook dat de grip goed zit. Bij het stevig aanremmen heb je wel het gevoel dat de achterkant wat begint te dansen maar ook hier blijft alles netjes onder controle.
Het samenspel tussen de goede 8-traps Geartronic versnellingsbak en motor loopt soepel al duurt het een fractie van een seconde alvorens hij effectief aanslaat bij een kickdown. Toch geeft dit een ietwat vertekend en traag beeld van snelheid want als we naar de snelheidsmeter keken, ging die vrij vlot en snel de hoogte in. Is het het comfort? De goede geluidsdemping? Wie zal het zeggen maar hij is in weze sneller dan hoe je het ervaart.
Zo haspelt hij een spurtje naar 100 in een vlotte 5,4 seconden af. Beetje sneu, ook al mag het buiten de Duitse Autobahn nergens, de topsnelheid wordt abrupt, en dat mag je echt letterlijk nemen, afgeblokt op 180 km/u (184 op de teller en sssst, dit hebben we getest). Een beetje drivers car onwaardig, niet? Al zullen we nu waarschijnlijk tegen heel wat klimaatactivisten en groene jongens hun schenen schoppen. Iets wat sommige Zweden toch ook doen, nietwaar Zlatan?
En nu we het toch terug over Zlatan hebben, die scoort aan de lopende band dus laten we de Volvo ook nog eens scoren. Een groot pluspunt van de V60 T6 Recharge is zijn elektrisch rijbereik. Daar waar de concurrentie met moeite 50 kilometer bij elkaar haspelen, lukt het in theorie (WLTP) voor de Volvo maar liefst 87 kilometer. Dit maakt dat wij ook een gecombineerd verbruik konden opmeten van slechts 3,7 liter per kilometer. Mooi, zeker als je weet dat wij een paar keer te lui waren om de kabels in te steken en we de batterij vaak op ‘Save’-modus hadden gezet én zelfs tijdens een ritje naar zee de batterij hebben opgeladen met hulp van de benzinemotor. Tja, echte PHEV-rijders zijn we nog niet en het is maar de vraag of we dit ook ooit zullen worden.
Waar Volvo in onze ogen ook in scoort, is het minimalistisch design. Dat is uiterst herkenbaar en slaat naadloos aan bij de andere Volvo-modellen. Ok, dit is een subjectief gegeven maar wij lusten er wel pap van. Van de “hamer van Thor”-koplampen naar de hoog oplopende gordellijn naar de grote L-vormige achterlichten,… strak en mooi. Dit wordt ook doorgetrokken in het met hoogwaardig materialen beklede interieur en groot en handig infotainmentsysteem.
Standaard beschikt de Volvo V60 over een 9″ digitaal touchscreen voorzien van niet te missen hulpmiddelen als Bluetooth, spraakherkenning, stembediening, navigatie (via Google), Apple CarPlay en Android Auto, head-updisplay, DAB+ radio en een audio-installatie van Harman Kardon of beter nog, optioneel Bowers & Wilkins.
Last but not least, als we aan Volvo denken, denken we in de eerste plaats aan veiligheid, een Zweeds stokpaardje. Zo is de V60 vorstelijk uitgerust met de nodige veiligheidssnufjes die ervoor moeten zorgen dat ieder van de 5 passagiers aan boord veilig van punt A naar B worden gevoerd. Denk maar aan aanrijdingwaarschuwing met noodrem- en stuurhulp, lane assist, adaptive cruise control en snelheidsbegrenzer en optioneel nog parkeerhulp, 360°-camera, een dodehoekwaarschuwing, waarschuwing voor kruisend verkeer achter de auto,… . Als het aan Volvo ligt, vallen er dus geen slachtoffers meer in het verkeer en laat dat nu net misschien de rationele keuze zijn om hun wagens ook niet boven de 180 km/u meer te laten rijden, hoe graag de V60 T6 Recharge dit ook zou willen.
Oh ja, misschien nog de prijs? Er is al een Volvo V60 T6 Recharge vanaf 60.080 euro. Gezien de dure optielijsten bij zijn Duitse concurrenten staat de Volvo ook hier redelijk scherp. Wie toch ietwat twijfelt aan genoeg sportiviteit van deze Zweed en wat dieper (zo’n 11.050 euro) in de geldbuidel kan en durft tasten moet misschien dan wel gaan voor de T8 Polestar Engineered. Die heeft 455 paardjes aan boord, 709 Nm aan koppel en schiet in 4,6 seconden naar 100. Of de automaat hierdoor sneller reageert en/of de rijdynamiek nog verbetert, kunnen we niet bevestigen… daarvoor is het wachten totdat we deze krachtpatser eens een weekje meeritsen.
Conclusie
Kan de Volvo V60 T6 het vuur aan de schenen leggen van Duitse premiumbreaks? Het antwoord is volmondig ‘JA’ als je gebrand bent op comfort, ruimte, zuinigheid en je vlot én veilig door het verkeer wilt laveren. Het antwoord is ‘misschien’ als je dit ook echt sportief wilt doen… tenzij je kiest voor de krachtigere T8 natuurlijk. De wegligging is zeker in orde, de remmen doen hun werk maar we missen toch de snelle reactie van de automaat én we blijven het raar vinden dat wagens met meer dan 300 pk begrensd worden op 180 km/u. Maar zoals we al zeiden… daar ligt niet de prioriteit van de Zweedse constructeur. Zij gaan voor 0 verkeersslachtoffers en kunnen we ze daar ongelijk in geven?
Roadtest gemaakt in samenwerking met Volvo Scancar.