In navolging van de iX en iX3
Wat dwarrelde gisteren in onze mailbox? De lancering van de nieuwe X1 SUV. Meer nog, op basis hiervan komt er een 100% elektrische versie, de iX1 die zo het elektrisch gamma dat bestaat uit iX3, i4, i7 en iX zal vervoegen. Het is tegelijk ook zijn taak om het stadskarretje, de i3 te vervangen als BMW’s EV instapper.
De iX3 wordt gelanceerd als de iX1 xDrive30. De kans is dus groot dat we nog andere ‘motorvarianten’ mogen verwachten van dit nieuwe model. Het lanceringsmodel krijgt een elektromotor op elke as en is dus zo een vierwielaangedreven compacte SUV die maar liefst 313 pk (en 494 Nm) op het asfalt brengt. Goed voor een spurtje van 0 naar 100 in 5,7 seconden en een topsnelheid van 180 km/u.
Het rijbereik (WLTP) bedraagt met dank aan een 64,7 kWh accupack 438 km. Aan een klassieke laadpaal of Wallbox laad je aan 11 kW (optioneel 22 kW). Krachtig snelladen kan met maximaal 130 kW. Zo kan je in minder dan 10 minuten zo’n dikke 100 kilometer bijladen.
Binnenin vinden we geen verrassingen terug en herkennen we typische en netjes afgewerkte BMW-elementen. Kostprijs van dit alles is nog niet bekend. Wel dat de eerste exemplaren eind dit jaar van de band zullen rollen. Mocht je er dus snel willen bijzijn, zouden we aanraden niet te lang te wachten met een bestelbon te ondertekenen. Lange levertermijnen zijn tegenwoordig schering en inslag. We geven het maar mee.