Een mini-Urus
Straffe intro, al zeggen we het zelf want als je ooit met een Lamborghini Urus gereden hebt, dan weet je dat je maar weinig SUV’s hebt die de krachtige stier het vuur aan de schenen kan leggen. En neen hoor, de Cupra kan dit niet, de Spanjaard heeft dan ook slechts 40% van het vermogen van de Italiaan en hij is ook zowat 5x goedkoper. Vanwaar de vergelijking dan?
Wél, ze zijn verre neven onder de telg van de VW Group en de Cupra, wat ooit het sportieve label van Seat was, ziet er ook gewoon strak, stoer en erg sportief uit. En noem hem vooral geen Seat. Zo is de Formentor niet als Seat te krijgen en lijkt hij op geen enkel ander model van de Volkswagen Group, tenzij een beetje op zijn patserige neef.
Zo hebben we een betaalbare, 245 pk krachtige, beetje groene (plug-in hybride), strakke en sportieve SUV die bereikbaar is én die ook de man op de straat het hoofd liet draaien. Zeker in de heerlijke specs, zoals het Petrol Blauw Mat en koperen accenten, waarmee onze testwagen uitgerust was.
Die 245 pk’s komen gecombineerd uit een 150 pk sterke 1,4 liter benzinemotor én een elektromotor (116pk) die stroom haalt uit een 12,8 kilowattuur batterijpakket. En daar wringt soms het schoentje. Is de accu (die een zuiver elektrische autonomie van 40 kilometer heeft) leeg en heb je geen elektro-boost meer beschikbaar, dan verliest deze anders erg prettige, lekker strak afgestelde, scherp sturende en speelse Formentor wel wat van zijn pluimen. Iets wat we ook eerder al eens tegenkwamen bij de Skoda Octavia RS iV.
Maar laat dat de pret niet drukken. De looks, dynamiek en het gemak hem dagelijks in te zetten toveren altijd een glimlach op onze snoet. Zo schiet deze Formentor in zeven tellen naar 100 en blijft hij versnellen tot zo’n 210 km/u. Deze ‘authentiekeling’ doet wat Cupra belooft en is altijd een verantwoorde keuze als je binnen de VW Group een sportieve, frissen en scherpe zoekt.
Toch is de link met bijvoorbeeld Seat niet echt weg… dat merk je wanneer je je smartphone koppelt via Bluetooth en je op je scherm ‘My Seat’ terugvindt. Voor een merk dat zich wat apart wil profileren, is er hier dus nog wat werk aan de winkel. Ook in het interieur zagen wat ‘Seat’-elementen terug maar wel met een sportiever, scherper kantje. Geslaagd en met onderscheiding zouden we zelf durven zeggen.
Er zijn verschillende rijmodi, ‘normaal’, ‘Sport’ en ‘Cupra’. Bij die laatste leveren zowel de benzinemotor en elektromotor hun maximaal beschikbare vermogen, schakelt hij sneller en laat hij ook zijn uitlaat luider klinken. We hoeven we jullie dan ook niet te vertellen dat dit onze meest gesmaakte rijmodus was.
In de geteste versie levert de e-Hybrid-aandrijflijn 245 pk (180 kilowatt). Dit is de sterkste van de twee opties, want Cupra levert ook een Formentor plug-inhybride met 204 pk (150 kW). Deze minder sterke variant is leverbaar vanaf €43.990, terwijl de goedkoopste Formentor met 245 pk begint bij een prijs van €49.990. Beide opties hebben trouwens standaard een zestraps automaat aan boord. De testauto sprint van 0 naar 100 kilometer per uur in 7 tellen, de topsnelheid ligt op 210 kilometer per uur.
Wil je een dynamisch, sportief en apart alternatief binnen de VW Group waarvan ook jouw boekhouder blij opkijkt, neem dan zeker eens een kijkje bij Cupra. Deze plug-in hybride Formentor, die van ver toch wel een beetje kan bestempeld worden als een ‘Baby-Urus’ is een strakke SUV met een vanafprijs van 45.830 incl Btw (Ons stevig uitgerust testmodel tikte af op 54.544 euro) die je zonder twijfel het nodige rijplezier geeft… zolang er stroom in de accu-tank zit.