Een elektrische GTI?
Hadden we eigenlijk ooit al eens een VW getest voor MenStyle? Ondanks onze goede banden met d’Ieteren moet dit onze eerste VW zijn. Het werd de VW ID.4 GTX, oftewel de ID.4 met een (elektrisch) GTI-tintje. En terecht? Als je je krachtigste modellen het label GTI geeft, telt dit uiteraard voor deze GTX. Zo beschikt deze vierwielaangedreven ID.4 GTX over gecombineerd 299 pk met dank aan een 204 pk (150 kW) sterke elektromotor op de achteras (die we ook kennen uit de Enyaq iV 80) en een 109 pk (80 kW) sterke voormotor. De twee elektromotoren samen kennen we dan weer uit de Q4 50 e-tron Quattro.
Het vermogen, goed voor een maximumkoppel van 460 Nm, doet de GTX van 0 naar 100 km/u spurten in 6,2 seconden en een (begrensde) top van 180 km/u. Zo’n 2 seconden en 20km/u sneller dan de zuiver achterwielaangedreven ID.4. Het nadeel van deze krachtigere versie is het rijbereik, dit zakt zo’n 40 kilometer tot 480 kilometer, wat ons betreft nog altijd een puike ‘WLTP-prestatie’.
Maar is dit in de realiteit ook zo? Wij testten hem bij koudere temperaturen en we moet nu ook niet heiliger zijn dan de Paus, wij durven het gaspedaal wel eens wat dieper indrukken. Zo kwamen wij niet uit op een WLTP-actieradius van 18,2 kWh/100km maar gingen we vlot boven de 20. Ons rijbereik met de standaard uitgeruste 77 kWh-batterij (82 kWh bruto) strandde telkens tussen 380 op 410 kilometer.
Genoeg onderhuids geleuter, nu wat over de looks. Zo verschilt de, voor ons geslaagde, GTX van de ‘gewone’ ID.4. Zo kreeg de GTX specifieke koplampen, zwarte accenten (ventilatieroosters, spoiler,…), hertekende bumpers, contrasterende stiksels op de binnenbekleding en uiteraard de GTX badge die een paar keer terugkomt. Als toetje zien we vooraan ledachterlichten met 3D-effect en matrixverlichting.
Integenstelling tot zijn neefjes en misschien wel grootste concurrenten, de Skoda Enyaq en Q4, gaat de ID.4 voor de futuristische stijl die we ook terugvinden in de ID.3. Het zal dus eerder een kwestie van smaak zijn welke van de drie je graag op de oprit wilt. Want het rijden, en dat kunnen we na ze alledrie te hebben getest, liggen erg kort bij elkaar.
Ondanks zijn hogere gewicht rijdt de ID.4 GTX dynamisch in dit in elke rijmodus maar het blijft allemaal clean en comfortabel. De tractie zit goed en ook het bochtenwerk gaat gezwind met dank aan een voortreffelijke ophanging en nauwkeurig stuur. Ook de remmen zijn goed en worden niet snel op de proef gesteld. Toch…erg uitdagend, wat we misschien allemaal verwachten met een GTI, euh x-badge, is het wel niet. De ID.4 is dan ook voornamelijk gericht op comfort. De ideale reisgezel dan? Kan perfect. Meer nog, je kan zelfs tot 1.200 kilo meeslepen met behulp van een wegklapbare trekhaak.
Het prijskaartje?
De ID.4 GTX heeft een vanafprijs van 56.930 euro met de nadruk op een vanafprijs. Zo raden we je sowieso ook een warmtepomp (1.195 euro) aan. Pimp je de GTX ook nog met een Sport Plus-pack (1.360 euro) en andere opties kom je al snel iets boven de 60.000 euro uit. Zelf je ID.4 configureren doe je HIER.
Conclusie
Is de GTX een echte GTI? Als dit wil zeggen dat het allemaal uitdagender wordt, moeten we hierop neen zeggen. Toch is deze GTX met zijn twee elektromotoren een vinnige, zelfzekere, comfortabele en futuristische reisgezel. Het rijbereik is zeker voldoende en heb je toch nog wat extra kilometers voor de boeg en wil je wat stroom bijtanken, dan kan dat in iets meer dan 30 minuten (naar 80%) aan een gelijkstroomlader van 125 kW. Hij is vergelijkbaar met zijn neefjes en concurrenten, de Audi Q4 en Skoda Enyaq en het zal dus vooral smaak zijn dat bepaalt welke auto je op de oprit zal hebben staan.