Meten? Het is een grote jongen!
Is de Cayman wel een ‘volwaardige’ Porsche? De woorden die sinds zijn lancering in 2005, als coupé-versie van de Boxster, over menig lippen rolden, zijn al lang verleden tijd. Het model dat de leegte tussen de Boxster en 911 moest opvullen groeide op als meer dan het kleine broertje van de 911, die we hier al eens eerder testten. Meer nog, sommige plaatsten deze, goedkopere variant, zelfs vaak naast het icoon. En met de komst van de Cayman R en de GT4 gaven de ontwikkelaars in Weissach de laatste criticasters lik op stuk. En alsof dat nog niet genoeg was, gaan ze nu next level met de 718 Cayman GT4 RS.
Die werd één van de blikvangers op de Los Angeles Auto Show 2021. Doel? Nog sneller, nog wendbaarder. Gevolg? Nog duurder. Maar laat dat de pret niet drukken want voor 153.065 euro (inclusief btw) krijg je een centraal achterin gelegen 4-liter atmosferische boxermotor die met een piekvermogen van 500 pk (zo’n 80 pk meer dan de GT4) en een maximaal koppel van 450 Nm op de achterwielen loslaat en met een toerentellerwijzer die pas pruttelt in het rood bij 9.000 toeren per minuut.
Schakelen doe je via een gerobotiseerde zevenbak met dubbele koppeling die je manueel bedient ia de peddels achter het stuur of via de pook op de middenconsole, iets wat we al eerder terugvonden in de 911 GT3, tot op de dag vandaag nog steeds onze favoriet.
En dat de GT4 RS niet alleen snel is in rechte lijn (een spurt in 3,4 seconden naar 100 en een topsnelheid van 315 km/u), konden we eerder al vaststellen toen de cijfers bekend raakten van een rondje Nürburgring. Zo lieten de heren uit Stuttgart weten dat ze een rondje afklokten op een indrukwekkende 7.04,11, oftewel zo’n kleine 24 seconden sneller dan de ‘gewone’ en toch ook al waanzinnig snelle GT4.
Wat 80 extra pk, wat extra koppel, extra aerodynamica (een extra neerwaartse druk van 25%), nieuwe setup van het onderstel en gewichtsverlies allemaal niet kan doen.