Spierballen rollen
Luxueus cruisen in een echte supersportwagen. Dat was het doel bij Mercedes bij de de ontwikkeling van de nieuwe Mercedes SL en laat duidelijk zijn dat ze gescoord hebben. Daar waar bij de vorige generatie het gevoel van een supersportwagen wat weggeëbd was, krijgen we dit nu in overvloed terug met dank aan de heren van Affalterbach (AMG) die de ontwikkeling op zich namen.
Het eerste wat ons opvalt is zijn uiterlijk. Dit is beduidend scherper, stoerder, gespierder dan ooit. Gooi daar het optionele Aerodynamic Package (grotere spoilers, actieve ondervloer en grotere achterdiffusor) nog bovenop en je weet dat we van een marathonloper en comfortabele kilometervreter naar een pijlsnelle 100 meter sprinter zijn geëvolueerd.
Hoewel, die vergelijking zou tekort doen aan zijn prestaties. Uiteraard doet deze vierwielaangedreven (een primeur voor een SL) roadster meer dan snelle korte spurtjes in rechte lijn. Ook het snelle en betere bochtenwerk schuwt deze krachtpatser niet met dank aan het spiksplinternieuwe MSA-platform (Modular Sport Architecture), de AMG Active Ride Control, adaptieve demping en actieve vierwielsturing (tot 2,5 graden meesturende achteras). En vergis u niet, je kan er ook nog steeds cruisend comfortabel kilometers mee afhaspelen.
Nieuw is de softtop. Die vervangt de 21 kilogram zwaardere hardtop. Of dit nefast is voor windgeluiden? Met dank aan het canvasdak bestaand uit drie lagen wordt dit tot een minimum beperkt. Het openen en sluiten van de softtop gebeurt in 15 seconden en kan je doen bij snelheden tot 50km/u. Al hoef je niets te sluiten bij koudere temperaturen. De in de hoofdsteunen geïntegreerde Airscarf-technologie houdt je hoofd en nek lekker warm en wordt standaard met de nieuwe AMG-SL geleverd.
De nieuwe Mercedes-AMG SL is een 2+2 wat zoveel betekent als een extra achterbank waar je twee kinderen, indien kleiner dan 1m50, of extra bagage kan stallen. Buiten een achterbank vinden we binnenin nog interessante dingen terug waaronder een digitaal instrumentarium met 3D-technologie en een verticale centrale display (12″touchscreen) van het infotainmentsysteem dat je zowaar kan verstellen van 12 tot 32°.
Onderhuids de vierwielaangedreven roadster vinden we bij de lancering twee uitvoeringen. De 55 en als SL 63, allebei voortgestuwd door de vierliter AMG V8-biturbo gekoppeld aan de AMG Speedshift MCT 9G-transmissie:
– SL 55 4Matic+: 476 pk, 700 Nm koppel, 3,9 sec naar 100km/u en een top van 295 km/u
– SL 63 4Matic+: 585 pk, 800 Nm koppel, 3,6 sec naar 100km/u en een top van 315 km/u
Er is ook een Mercedes-AMG SL E Performance onderweg. Deze krijgt mogelijks ongeveer dezelfde aandrijflijn mee als de Mercedes-AMG GT 4-Door 63 S E Performance die de 4.0 V8 met een elektromotor van 204 pk combineert, goed voor een totaal vermogen van 843 pk en 1.400 Nm aan koppel. Wat dit voor de SL betekent? Wordt vervolgd…
De SL kent verschillende rijmodi (AMG Dynamic Select) die je bedient vanop het stuur. Zo kan je kiezen uit Smooth, Comfort, Sport, Sport+ en Individual. De SL 63 doet er (standaard) nog de rijmodus Race bovenop.
Voor de prijzen zijn we nog in (blijde?) verwachting. De eerste Sl’s worden verwacht in maart 2022.