Fé-no-me-naal!
Af en toe krijgen we nog eens een Sinterklaas-gevoel. Een gevoel dat we ervaren op de vooravond van een heugelijke gebeurtenis. Aangezien wij ondertussen al wat gewoon zijn als het gaat om PK’s, gebeurt het nog maar zelden dat ons dit gevoel overkomt wanneer we een auto mogen afhalen. De laatste keer dat dit gebeurde was met de Lamborghini Urus, al kan het huwelijk van ondergetekende diezelfde dag daar ook nog iets mee te maken hebben. Soit, een lange intro om gewoon maar te zeggen… we keken echt uit naar een klein weekje Audi RS e-tron GT.
Wat is het? Wél, de derde volledig elektrische Audi na de e-tron SUV en e-tron Sportback SUV. Ondertussen heeft Audi ook een vierde model, de Q4 e-tron, die we begin volgende maand nog mogen testen. De (RS) e-tron GT is ook het neefje van de Porsche Taycan waarmee hij zijn platform en technologie deelt. Iets wat alleen maar het beste doet vermoeden.
Kan er eigenlijk wel een RS badge op een 100% elektrische wagen zonder het geluid van een dikke V6, V8 of V10? Wél, ook wij zaten er een beetje mee gewrongen maar geen minuut nadat we plaats namen achter het stuur waren we overtuigd… het kan!
Even terug naar zijn neefje. Zit er dan een verschil tussen de Taycan en de e-tron GT? Ja! Eerst en vooral het uiterlijk. En als we heel eerlijk moeten zijn, vinden we de lijn van de Audi nét iets stoerder, net iets scherper, net iets sportiever én vooral, en dat konden we erg ervaren door de vele reacties, blikken en duimpjes… veel opzichtiger. Daar waar af en toe een hoofd draait bij een Porsche Taycan, draaien ze quasi altijd bij de Audi. Uiteraard hielp ook de stoere kaki-groene kleur (Vert Tactique métallisé) hier wel een handje.
Onderhuids vinden we in de vloer dezelfde 93 kWh grote batterij terug. Dankzij het gebruik van een spanningsniveau van 800 volt voor de aandrijflijn kan je sneller gelijkstroom laden (tot 270 kW) wat je bij compatibele laadpalen al gauw zo’n 100 kilometer autonomie bijgeeft in minder dan vijf minuten. Aan een gewone laadpaal (met wisselstroom) laad je standaard met de 11 kW boordlader al is optioneel ook een 22 kW-exemplaar verkrijgbaar. Gezien er tegenwoordig toch ook veel 22 kW-laders in het straatbeeld als paddenstoelen uit de grond schieten, een optie die we sowieso even aanvinken op de uitgebreide optielijst.
Is het in rangorde verplicht? Wie zal het zeggen maar de RS e-tron GT moet het met net iets minder PK en NM doen dan zijn ‘Turbo’ Taycan-neefje. En mogen we dat jammer vinden? Ja. Al is het verschil verwaarloosbaar en doet de RS e-tron GT helemaal niet onder met zijn 440 kW (598 pk) in normale modus en 475 kW (646 pk) in overboost. Het maximumkoppel bedraagt 830 Nm. Fenomenaal… zoveel is zeker.
Die trekkracht zorgt voor waanzinnige acceleraties. Zo stuift deze RS e-tron GT in 3,3 seconden naar 100 en in minder dan 11 seconden naar 200. Of we dit getest hebben? Mogen we onze joker inzetten? Oh ja, de topsnelheid ligt (begrensd) op 250 km/u.
En dan komt het slechte nieuws… de acceleraties wennen. En zo lijkt het na een paar dagen of het de normaalste zaak van de wereld is dat je een supersportwagen van 646 pk bestuurt. Het gemak waarmee de vier wielen aan het asfalt plakken, steevast grip zoeken en deze ook binnen de milliseconden vinden en bij een dreigende zijdelingse uitstap ook direct corrigeren is onvoorstelbaar. Gelukkig kan je de rijmodus wat personaliseren zodat het net allemaal dat tikkeltje meer toelaat en je als echte driver wél het gevoel hebt dat je toch wat moet ‘werken’ of de focus houden zonder dat het echt gevaarlijk wordt.
Waar we ook wel aan kunnen wennen zijn de fantastische (verwarmde) sportzetels mét ventilatie én massagefunctie. Schouders? Onderrug? Een actieve of ontspannende massage? Jij kiest, de e-tron GT draait. Heerlijk! Zeker voor lange tripjes richting zuiden.
Is het wel een auto om naar het zuiden te trekken? Wél, het kan maar het blijft plannen met een EV. Het rijbereik van de RS e-tron GT in optimale omstandigheden bedraagt 472 kilometer (officieel normverbruik van 20,6 tot 22,5 kWh/100 km). Gezien onze iets zwaardere rechtervoet en steevast de kick naar die acceleraties kwamen we een pak hoger uit en tikten we af op om en bij de 340 kilometer alvorens we geen enkele procent meer in onze stroomtank hadden. Het is dus zaak je rit en stopplaatsen (met hopelijk snelladers op je weg) goed in te plannen.
En wat kost dit zaakje? Wel, de RS e-tron GT begint vanaf 145.350 euro. Al is de optielijst eindeloos wat maakt dat ons testexemplaar aftikte op zo’n 188.000 euro. Stevig! Al is er een goedkoper alternatief met de ‘gewone’ e-tron GT (530 pk in overboost), die is er vanaf 104.440 euro exclusief opties voor zij waarvoor het nét dat tikkeltje minder snel ‘moet’ zijn of wie weinig of niets geeft om de ‘RS’ badge.
Onze conclusie? Een razendsnelle, verbluffende, comfortabele, dynamische en fenomenale wagen die ons hart gestolen heeft. Onderhuids een echte ‘Porsche’ maar dan eentje met vier ringen in plaats van een steigerend paard vooraan de motorkap. Ook eentje die er naar onze mening, en smaken kunnen verschillen, wel beter uitziet dan zijn neefje uit Stuttgart én waarvoor je tegelijk ook nog eens een 12.500 eurootjes minder voor moet neertellen. Voor wie niet per sé een ‘Porsche’-sleutel op de café-toog wil leggen, een win-win!