Hij kruipt achter het stuur van de Praga R1T evo van Xwift Racing Events
Ben Collins, alias The Stig, zal dit weekend deelnemen aan de 24 uur van Zolder als één van de rijders van Xwift Racing Events: de allereerste deelname van de bekende figuur uit het populaire programma Top Gear. Het team staat voor het eerst aan de start, en zorgt voor nog een extra primeur. The Stig zal immers plaatsnemen achter het stuur van de superlichte Praga R1T evo met turbo, die voor het eerst te bewonderen is op een Belgisch circuit.
Xwift Racing Events
Uit een liefde voor snelle wagens en een droom om ooit op een circuit te kunnen racen werd Xwift Racing Event opgericht door CEO Pieter Denys. Door de mogelijkheid om deel te nemen aan een intensief racing programma, geeft hij ook de kans aan verschillende CEO’s/ondernemers om hun eerste stappen in de racewereld te zetten en tilt hij de klassieke manier van netwerken naar een hoger niveau. Gedurende anderhalf jaar krijgen ze de kans om helemaal zonder ervaring te starten en door een uitgebreid team van professionelen, begeleid te worden tot het uiteindelijke doel: een deelname aan de race van 24 Hours of Zolder tussen het andere GT en prototype geweld.
De Praga R1T evo
Een laag gewicht en een unieke look kenmerken de Praga R1T evo. Dit model is voor het eerst uitgerust met een ingebouwde turbo. Niet door zijn power, maar wel met zijn fenomenaal remvermogen en énorm hoge bochtensnelheden, zal deze wagen zijn concurrenten weten uit te schakelen.
In vergelijking met zijn concurrenten zoals Porsche weegt hij minder dan de helft. Hierdoor is hij voordeliger in verbruik van banden, brandstof, remblokken en remschijven.
Omwille van zijn lage gewicht zal de Praga het verschil met zijn concurrenten niet zozeer maken met zijn power, maar wel met zijn fenomenaal remvermogen en énorm hoge bochtensnelheden. De wagen, met een agressieve look, geeft al snel vertrouwen aan een meer ervaren piloot.
Enkele technische specificaties:
- Renault motor van 1998 CC met Turbo
- 365 pk bij 6900 RPM
- Gewicht: 643 kg
- Full carbon met monocoque veilgheidscel
- Meer dan 1000 kg downforce
- Ruim 3 laterale G
Deze hardcore racewagen, zonder ABS of ESP kent een prijskaartje van 195.000 excl. BTW.
Wij zijn alvast benieuwd of de snelste man op aarde, of toch in de periode 2002 en 2010, ook op het technische Circuit Zolder met deze wagen zijn concurrenten enkel in zijn achteruitkijkspiegel zal zien.