De eerste 100% elektrische BMW na de i3
En komt deze wagen uit München? Ja en nee! De iX3 is het resultaat van een samenwerking tussen BMW en het Chinese Brilliance die ook de productie voor zijn rekening neemt. Ondanks de productie in China is de wagen wel ontwikkeld in Duitsland. Meer nog, de batterijen en andere EV-stuff zijn volledig in eigen beheer en in Duitsland ontwikkeld. Deutsche Gründlichkeit die ervoor zorgt dat BMW ook hier zijn ecologische voetafdruk bewaakt.
Wie SUV of SAV in geval van BMW zegt, denkt meteen ook aan een vierwielaangedreven wagen. Dit is niet zo bij de iX3. De elektromotor drijft enkel, en zoals het een echte BMW hoort, de achterwielen aan. Maar ook hier hebben de ingenieurs van BMW mooi werk verricht want dankzij een nieuwe elektromotor (met een meer uitgebalanceerde vermogensafgifte) en een ingenieus systeem dat de tractiecontrole op de motor en niet de remmen laat werken moet deze SAV in staat zijn zich naast vierwielaangedreven wagens te zetten bij een onverharde ondergrond of bij minder grip zoals sneeuw en modder.
Dat laatste konden we helaas niet testen want we kregen deze vrolijke jongen mee in het midden van deze (natte) zomer. Wat we wel konden testen? Zijn kracht, acceleratievermogen (en misschien wel topsnelheid). En laat duidelijk zijn dat we aangenaam verrast werden van de kracht die deze iX3 ontwikkelt uit zijn 286 pk (en 600 Nm koppel) sterke elektromotor. Zo schiet hij in 6,8 seconden naar 100 en versnelt hij vlot en lineair naar een begrensde 180km/u. De acceleraties zijn dus vlotter met de viercilinder X3’s en erg vergelijkbaar met de zescilinder versies op fossiele brandstof met dat verschil alles wat stiller, soepeler en in één beweging gebeurt.
Deze iX3 voelt zich ook overal in zijn sas. Op de autostrades, in de stad of op plattelandswegen? Alles haspelt hij op een dynamische en directe wijze af. Sturen gebeurt precies, de ophanging voelt strak maar toch comfortabel aan en bewijst dat ook BMW ‘Freude am Fahren’ kan brengen bij geëlektrificeerde wagens.
De batterij is misschien niet zo groot als die van sommige concurrenten (e-tron, I-Pace of EQC) maar dat neemt niet weg dat de prestaties evenwaardig zijn. De actieradius is een stevige 450 tot 459 kilometer (volgens WLTP) en aangezien je kan snelladen aan 150 kW ben je op een dik half uur alweer 80% opgeladen. Aan de stekker thuis (via driefasige 11 kW wallbox) moet je op een dikke zeven uur rekenen en aan het gewone stopcontact zelfs meer dan een dag. Wij geraakten in onze test, waar we zeker niet zuinig met het gaspedaal hebben omgesprongen tot ongeveer een dikke 380 kilometer.
Binnenin herkennen we zeker de handtekening van BMW al komen alle technische snufjes hier in deze versie beter tot zijn recht. Toch zullen klanten die de overstap maken van een door fossiele brandstof aangedreven BMW zich niet moeten aanpassen want alles blijft lekker herkenbaar.
Ons oordeel? Een geslaagde nieuwe start op elektrisch vlak en een zekerheid dat BMW ook in de toekomst, wanneer er meer en meer elektrisch zal moeten worden gereden, klaar is om comfort, dynamiek en rijplezier te blijven garanderen. Of klanten de weg zullen vinden naar een tweewielaangedreven SUV (of beter SAV) zal moeten blijken maar met een concurrentieel correcte en sterke vanafprijs van 67.500 euro zien we hier geen graten in.
De vrouw des huizes uw redacteur vond dit zowat de beste BMW die we afgelopen jaar hebben meegekregen en dat wil wel wat zeggen. Onze voorkeur gaat natuurlijk nog altijd uit naar de pure M-modellen maar wie geen benzine door de aderen heeft stromen zal haar zonder morren gelijk geven.