Die zie je ongetwijfeld goed aankomen in jouw achteruitkijkspiegel
Bij het ter perse gaan van dit artikel zijn we onderweg naar het circuit van Zolder waar we naast een fun dagje circuit rijden met de nieuwe BMW M3 en BMW M4 ook mogen genieten van de Europese première van BMW’s nieuwe krachtige SAV’s, de BMW X3 M en X4 M Competition.
In principe gaat het om een facelift maar dan wel eentje die kan tellen. De tijd dat je een X3 M of X4 M amper kon onderscheiden van de ‘normale’ versie met M-pakket is voorbij. De neus is bruter, agressiever en ademt snelheid en ook de grotere zijdelingse luchthappers vallen erg hard op.
Onderhuids vinden we BMW’s krachtigste zescilinder-benzinemotor-in-lijn, die nu ook in andere BMW M-modellen wordt gebruikt terug. Die levert een maximumvermogen van 510 pk en zag zijn maximumkoppel met 50 Nm stijgen tot 650 Nm. Daardoor wordt de standaardsprint van 0 tot 100 km/u in 3,8 seconden afgewerkt, 0,3 seconden sneller dan voorheen. Zo kunnen de BMW X3 M Competition en de BMW X4 M Competition wedijveren met uiterst performante sportwagens. De topsnelheid wordt elektronisch begrensd bij 250 km/u. Deze limiet wordt verhoogd tot 285 km/u in combinatie met het optionele M Driver’s Pack.
Zoals het hoort voor een X is vierwielaandrijving standaard al zal het xDrive-systeem zoveel mogelijk koppel naar de achteras laten sturen via de rijmodi. Dit komt het rijgedrag, en zeker in de bochten alleen maar ten goede. Een driftmodus is er in tegenstelling tot de M3 en M4 helaas niet. Verder vinden we ook nog standaard adaptieve dempers, 21-duims velgen en M-sportremmen terug.
De lancering van de BMW X3M en X4M is voorzien tegen eind augustus. Prijzen werden voorlopig nog niet meegedeeld.
Foto’s: BMW