MenStyle Road Test: Subaru Outback (2021)

De trilogie kent zijn einde…

Na de Forester Sport en de XV is het de beurt aan de Outback om de Subaru-trilogie van 2021 af te sluiten. Een ideaal moment om onze favoriet uit deze drie uiterst betrouwbare en ultraveilige Japanners te kiezen. En wat zeggen ze vaak? Het beste houden tot op het laatste? Wél, onze bevindingen lees je hieronder…

De Subaru Outback is gebaseerd op de Subaru Legacy en verscheen aanvankelijk als Subaru Legacy Outback. Sinds 2003 wordt hij als zelfstandig model gevoerd en anno 2021, bijna 2022, staat deze ‘verhoogde break’ er nog steeds wat bewijst dat hij zijn plaats op de markt nog steeds verdient. Al is er in die dikke kwart eeuw veel in de automobielsector veranderd. Veel meer pk’s voor steeds kleinere en zuinigere motoren, veiligheidsnufjes, hybrides, elektrificatie,… laten we stellen dat de Japanners, die vooral in hun hoogdagen uitblonken met beestige WRC’s (Impreza) ook hier mee moeten met hun tijd.

Qua elektrificatie gaan ze bij Subaru zeker mee nu een 100% elektrisch aangedreven wagen, de SOLTERRA, onderweg is. En als we spreken over veiligheid dult Subaru met al zijn modellen erg weinig concurrentie. Zo ook met deze Outback. Subaru Rear Vehicle Detection (SRVD), Reverse Automatic Braking (RAB), High Beam Assist (HBA), Advanced Adaptive Cruise Control, Advanced Emergency Braking Assist, Traffic Sign Recognition, Autonomous Emergency Steering, Emergency Lane Keep Assist,… om er maar een paar te noemen. Uit een studie van het Insurance Institute for Highway Safety (het Amerikaanse equivalent van EuroNCAP) blijkt dat Subaru’s EyeSight ten goede komt aan jonge chauffeurs. Subaru-rijders jonger dan 25 jaar dienen 21% minder schadeclaims in bij hun verzekering. En uiteraard werken deze hulpmiddelen ook bij een veertigjarige (ondergetekende) of ouder.

Als we naar het exterieur kijken zien we vooral een robuuste stoer jongen. Deze vierwielaangedreven ‘offroad-break’ meet 4,87 meter en dat voel je meteen binnenin en aan de kofferruimte die je tot zelfs 1.822 liter kan vullen. Verder staat hij iets hoger op zijn ‘poten’ wat er alleen maar voor zorgt dat je het avontuur al ruikt. Op dat vlak heeft hij zijn naam alvast niet gestolen. Het interieur is erg herkenbaar en verschilt erg weinig, zo niet niets met de andere Subaru-modellen.

Maar hoe rijdt deze Japanner die zich vooral thuisvoelt in ’the outback’? Wél, als we de vergelijking mogen maken met de Forester en de eerder stadsgeoriënteerde XV… de meest comfortabele. Je waant je in je salon en of je nu verhard of onverhard ten strijde trekt, de ophanging geeft geen krimp. Het is als het ware je met de wind in de zeilen met een zeilboot vlot, makkelijk en erg stil door het water klieft.

Een zeilboot? Tja, een speedboat kunnen we van deze Outback, die ondanks een 2,5 liter benzine boxermotor ‘slechts’ 169 pk (en 252Nm koppel) aan boord heeft, niet maken maar dat is ook niet de bestaansreden van deze ’terrein-break’. De Lineartronic zorgt voor soepele en traploze versnellingswisselingen en houdt de motor in zijn meest efficiënte bereik. Samen met Subaru’s Active Torque Split AWD-systeem wordt het standaardkoppel goed gebalanceerd en past het zich in real-time aan de tractieomstandigheden aan. Barre weersomstandigheden? Sneeuw? Modder? De Outback laveert er zich hier dan ook gewoon erg vlotjes en zonder verpinken door.

Klein minpuntje, het verbruik en uitstoot. Hoewel ze bij Subaru 8 liter/100km claimen, halen we met erg veel moeite (soms) 8,9. En met de 193 gram CO2-uitstoot per kilometer haal je ook niet de meest fiscaalvriendelijke jongen in huis. Wel positief is de basisprijs. Een Outback heb je al vanaf 39.995 euro die naargelang de uitrustingslijn (Comfort of Premium) en uitrustingsniveau (Outback of Outback Sport) verder oploopt.

Conclusie:

De beste uit onze Subaru trilogie-test en deze titel vooral krijgt met dank aan zijn hoog comfort en zowat het beste van de Forester en de XV combineert. Klein minpuntje is het feit deze jongen niet bepaald de meest fiscaal vriendelijke of zuinige in zijn soort is. Daartegenover staat wel een kerel die niet bang is voor het avontuur, zich op plaatsen kan begeven waar de concurrenten zich liever niet vertonen en die een basisprijs kent die mensen sowieso aanspreekt. Zelf benieuwd naar de Ouback? Check hier en regel jezelf een testrit.

 

 

 

You May Also Like

Toyota Yaris is verkozen tot Car of the Year

En volgt zo de Peugeot 208 op… Daar waar in 2020 Peugeot nog met ...

MINI Recharged & Paul Smith: Een icoon heruitgevonden

De Britse designer Paul Smith helpt mee om zijn eigen ontworpen klassieke Mini Paul ...

Deze Singer Turbo’d 911 is de waanzin nabij

Wauw… Vintage Porsches, we worden er instant wild van. Gooi daar een sausje gloednieuwe ...