Een actie in kader van zijn Earth Day 2021-campagne Don’t just share, care
In SodaStream-stijl brengt het merk belangrijke milieuboodschappen op een humoristische manier met Randi, zus van, Zuckerberg om mensen op te roepen om niet alleen virtueel hun bezorgdheid te uiten op sociale media, maar ook om tot actie over te gaan in het échte leven. Aan het einde van de campagnevideo presenteert Zuckerberg een community-platform waar het bedrijf zijn inzet voor het milieu deelt: https://www.sodastream.be/earth-day-2021/
“De tijd van woorden zonder daden is voorbij. Met ‘likes’ alleen gaan we de wereld niet redden van afval van wegwerpplastic. We zullen met z’n allen tot actie moeten overgaan. Dat begint thuis, met kleine dingen. Bijvoorbeeld door plastic wegwerpflessen te vervangen door een herbruikbare SodaStream-fles.”, aldus Johan Schepers, General Manager Benelux bij SodaStream.
Inzet om plastic afval te vermijden
De herbruikbare flessen van SodaStream bieden een alternatief voor plastic flessen voor eenmalig gebruik. Het toonaangevende merk van bruisend water voorspelt dat tegen 2025 bijna 78 miljard flessen zullen worden vermeden, een stijging met 11 miljard ten opzichte van het vorig jaar aangekondigde doel. SodaStream zal vanaf het einde van dit jaar ook overschakelen op metalen verpakkingen voor de SodaStream-smaken, waardoor nog eens 200 miljoen plastic flessen worden bespaard.
Meer nog, een recent onderzoek uitgevoerd door het bedrijf zelf toont aan dat 84% van de SodaStream-gebruikers de positieve impact op de planeet erkennen en hun consumptie van wegwerpflessen verminderden. Bijna 80% geeft aan meer milieubewust te zijn geworden.
Vermindering van ecologische voetafdruk
Uiteraard moet je als bedrijf ook het goede voorbeeld geven en zo is SodaStream van plan om tegen 2022 10% van de totale energiebehoefte van zijn fabriek te dekken met zonne-energie, een vervijfvoudiging ten opzichte van 2% in 2020.
Door deze investeringen draagt SodaStream bij aan de doelstelling van PepsiCo om tegen 2030 wereldwijd over te schakelen op 100% hernieuwbare energie voor de bedrijfsactiviteiten. Daarnaast heeft PepsiCo toegezegd om in 2040 een uitstoot van nul te hebben bereikt, een decennium eerder dan is afgesproken in het Akkoord van Parijs.
Andere acties van het bedrijf
De kantoren van SodaStream zijn omwille van de coronamaatregelen al een tijdje gesloten. Op Earth Day (22 april) roept SodaStream de thuiswerkende medewerkers op om deel te nemen aan opruimacties in hun buurt, binnen de mogelijkheden van de lokale coronabeperkingen. Zo zullen er in België en Nederland SodaStream-medewerkers plastic afval in de omgeving van hun woonplaats verzamelen, bijvoorbeeld per kano in de kanalen van Breda.
En jij? Heb jij al een SodaStream? Draag jij je steentje bij in een wereld met minder plastic? Wij wel!