Hier is de langverwachte Mercedes EQS

Of zowat de 100% elektrische S-Klasse

Na lang lang wachten en het creëren van grootse verwachtingen is de EQS eindelijk gelanceerd. En of hij de verwachtingen inlost, deze, zoals de naam ‘EQ’ al doet vermoeden, 100% elektrische luxeslee die we best vergelijken, zeker qua buitenafmetingen, met zijn op fossiele brandstof aangedreven S-Klasse. Hoewel, deze EQS gaat qua techniek toch nog next level.

En die techniek begint al met het aerodynamisch karakter van deze limousine. Zo is de Mercedes EQS de meest aerodynamische productiewagen ter wereld met een Cx waarde van slechts 0,20. En je hoeft geen uil te zijn om te weten dat dit het verbruik en rijbereik positief beïnvloedt.

Ook is deze EQS een toonbeeld in autonoom rijden, met dank aan, de optionele, Drive Pilot. Zo kan hij tot 60 km/u, in de file, op de autosnelweg en in Duitsland (proefproject) zelfstandig rijden. Voor de rest van Europa is het wachten op een nieuwe reglementering.

Naast het autonoom rijden zijn er ook nog tal van andere gadgets, rijhulpmiddelen en veiligheidssystemen zoals bijvoorbeeld het automatisch in/uitparkeren via jouw app, luchtvering, de beste luchtkwaliteit dankzij een intelligente HEPA filter, zelfopenende deuren,… die de beleving helemaal compleet maken.

Ook binnenin zien we één en al technologie. Direct valt het (zij het helaas optionele) MBUX Hyperscreen (141 cm) op dat over het volledige dashboard loopt. Een Hyperscreen dat verder gaat dan alleen maar dingen zoals navigatie en multimedia vertellen. Dankzij 350 ingebouwde sensoren kan MBUX ook analyseren, dingen opmerken, iets voorstellen en zelfs voorspellen. Ook handig, moesten er nieuwe features bijkomen, zullen deze in de toekomst gewoon over-the-air geüpdate worden.

Onderhuids hebben we, in afwachting van de EQS AMG (schatting 762 pk) de keuze uit twee modellen:
– Mercedes EQS450+, Achterwielaangedreven, 333 pk, topsnelheid 210 km/u, batterijpak van 108 kWh en 770 km rijbereik
– Mercedes EQS580 4MATIC+, vierwielaandrijving, 524 pk, topsnelheid 210 km/u, batterijpak 108 kWh en 630 (?) km rijbereik.

Laden kan voor beide modellen aan een Wallbox of publieke laadpaal (AC) met 11 kW of optioneel 22 kW laden. Aan een snellader (DC) kan dit zelfs tot 200 kW!

Ondanks de prijzen nog niet bekend zijn gemaakt zijn de bestellijnen nu al open en zullen de eerste exemplaren tegen de zomer op onze fantastische (cynisch lachje) Belgische wegen te vinden zijn.

You May Also Like

BMW M5 CS - first look

BMW M5 CS – eerste walkaround

1100 exemplaren wereldwijd – 10 voor België… Jonas mocht – in exclusieve preview voor ...

Gelimiteerde McLaren 765LT is leuk speelgoed

Iets tussen de McLaren 720S en McLaren Senna in Niet content van je 720S? Mag ...

Nooit gedacht dat dakloos zijn tof is…hier is de BMW 8-reeks cabrio

Het dak eraf!  Het was geen verrassing dat BMW zijn 8-Reeks Cabrio aankondigde. Naast ...