De laatste en de strafste?
De Huayra gaat ondertussen al zo’n dikke tien jaar mee en dat betekent dat deze supersportwagen ondertussen op zijn laatste rubberen sloffen rijdt. In die tien jaar zijn dan ook al meer speciale edities van de band zijn gerold dan het in 2011 gelanceerd standaardmodel, waaronder de onlangs nog bij ons verschenen Tricolore.
Nu is het de beurt aan een ‘circuit-only’-beest, de Pagani Huayra R. Een exclusief speeltje waar slechts 30 exemplaren van zullen gemaakt worden en die zo’n 2,5 miljoen euro, exclusief btw en andere taksen per stuk moet kosten.
De Huayra R heeft een uit koolstof en titanium opgetrokken monocoque en een grotendeels uit aluminium vervaardigde onderstel blijft de dubbele wishbones. Stevig in het anker gaan doet men nog steeds met de Brembo-remmen. Verder is ook de aerodynamica nog verfijnd. Dit maakt dat hij bij 320km/u minstens 1.000 kilogram downforce op de bascule zet. Over gewicht gesproken, dankzij een stevig dieet is er in vergelijking met het standaardmodel nog 200 kilogram bespaard wat maakt dat het totale gewicht komt op 1.050 kilogram.
Onderhuids vinden we in de Pagani R de vertrouwde 6 liter-V12, al doet dit pluimgewicht het zonder drukvoeding. Het piekvermogen bedraagt 850 pk (bij 8.250 tpm). Wat de prestaties zijn van deze krachtpatser is jammer genoeg nog geheim maar een sprintje in 2,5 seconden naar 100 en een topsnelheid van om en bij de 400km/u liggen dicht bij de realiteit.
Ter info nog een leuk weetje. Petrolheads zullen smullen van de speciale uitlaatlijn die een sound beloven zoals de F1-wagens uit lang vervlogen tijden. Vroaaaaaaaaaaaaaammmmm!