We zitten precies in driftmodus…
Nadat gisteren de heren van BMW ons even kwamen uileggen hoe je het best kan driften met een BMW M8 Competition, laten de mannen van Porsche ondertussen vrolijk weten dat ze al driftend een wereldrecord hebben gebroken, dat van de langste drift voor een elektrische wagen.
Nadat de Taycan al aanvallen had gedaan op andere records in het Guinness Book of Records, zijnde een uithoudingsproef van 24 uur (3.425 km op de high-speed track van Nardò), een record-rondetijd op de Nürburgring (7m42sec) en een sprintmarathon (26 keer van 0 naar 200 km/u) op het vliegveld van Lahr, was het nu de beurt aan Porsche Experience Centre (PEC) aan de Hockenheimring om de Taycan met de dames en heren van Guinness Book of Records te ontvangen.
De te kloppen afstand? 2,5 kilometer. Een kolfje naar de hand van Chris Harris van Top Gear. Hij draaide 17 rondjes over een afstand van 200 meter en klokte af, zo mottig als een krab, op een mooie 3,4 kilometer. Chris blij…of toch eventjes. Nadat de Porsche terug wat stroom had bijgetankt was het de beurt aan de Nederlander Dennis Retera, hoofdinstructeur bij Porsche.
In tegenstelling tot Harris bleef diens maag gespaard van het herkauwen van verteerd voedsel en slaagde hij er zijdelings in de Taycan gedurende 54 minuten (en 210 rondjes) over het 200 meter lange parcours te loodsen. Goed voor een afstand van 42,171 kilometer. En neen, de jolige Nederlander was het niet beu, de batterij was gewoon plat.
De Taycan die gebruikt werd is de voorlopig nog niet in Europa verkrijgbare achterwielaangedreven versie. Die is voorlopig alleen nog maar te koop in China. Of ze bij Porsche ook een gooi willen doen op het algemeen wereldrecord, de 8 uur durende driftsessie van de BMW M5? Dan gaan ze iets moeten vinden om de wagen al driftend aan de stekker te krijgen. Niets is onmogelijk natuurlijk, zeker niet als je ingenieur bent bij Porsche.