Dodelijk vertrouwd…
Jaloers maar gegund, dat was het gemiddelde bericht in onze mailbox afgelopen zomer. Onze rechtervoet maakte dan ook kennis van de ene krachtpatser naar de andere. 600 paardjes onder de motorkap de max? Daar moesten de ravissante dames en sympathieke heren van BMW iets aan doen. Nadat we onlangs de 530 pk sterke X6 M50i al mochten testen, gaven ze ons gewoon een vijftal dagen de X5 M Competition mee, goed voor de 625 pk en bij deze ook de laureaat aan volbloeden dat we deze zomer mochten temmen.
Eerst en vooral zullen we het hebben over het verschil tussen een “gewone” X5 M en de “Competition”. Het begint al bij de prijs, waar je zo’n 13.550 euro meer aftikt, 144.500 euro in plaats van 131.000 euro, en dan heb je (hoewel standaard al stevig uitgerust) nog niks op de lange optielijst afgevinkt. Ons testexemplaar klokte af op iets meer dan 157.000 euro.
Voor die 13.550 extra krijg je sowieso al 25 pk extra uit de heerlijk klinkende 4,4 liter V8 biturbo (750Nm) die we ook terugvinden in de BMW M5. Met die krachtbron spurt deze krachtpatser van 0 naar 100 km/u in 3,8 seconden, oftewel zo’n, 0,1 sneller als de gewone ‘M’. De topsnelheid bedraagt 290 km/u als je ook de M Driver’s Package hebt aangevinkt op de optielijst. Anders stopt het geweld met brullen bij 250km/u.
De vraag op ieders lippen is natuurlijk, heb je dit allemaal nodig als je weet dat je een quasi evengoed uitgeruste, goedkopere en zuinigere M50i of zelfs M50d ter beschikking hebt? Misschien niet maar je hebt altijd een alfa-mannetje nodig die de lijnen uitzet. En laat duidelijk zijn dat de M-versies altijd de lijnen uitzetten.
Zo is hij nog altijd net iets strakker, net iets sneller, net iets krachtiger, net iets indrukwekkender, net iets stabieler, net iets dynamischer en vooral een pak luider. Ondanks zijn grootte en zwaarte (zo’n 2,3 ton) snijdt deze SUV (een woord dat ze bij BMW niet graag horen) door bochten met precisie als een mes door boter en accelereert hij de straatstenen uit de grond en dit zonder het het oncomfortabel te doen voelen. Zelfs niet met de stand op de meest sportive rijmodus. En laat dat misschien zowat het enige minpuntje (en voor minder ervaren chauffeurs ook een pluspunt) zijn. Je hebt nooit het gevoel dat je dit beest moet temmen en dat hij aan zijn limieten zit, hoewel de snelheidsmeter op je dashboard je toch ietwat andere info geeft. Maar is dit erg? Neen! Om te spelen raden we je dan een met drift-modus uitgeruste M5 aan. En wil je echt gaan spelen, neem je gewoon de M2 CS, die we trouwens later nog eens zullen testen.
Soit, de X5 M is niet gemaakt om op circuit rondjes te malen, wat hij overigens wel kan, maar wel om supersportief rijplezier te koppelen aan comfort en ruimte. Dat merk je ook aan het perfect afgewerkt interieur. De beste materialen, de betere multimedia, waanzinnig comfortabele en strak zittende lederen sportzetels en andere opties die je zelf na een rit van 1.400 kilometer naar het zuiden of, zijn habitat, de bergen, zo fris als een hoentje doen uitstappen. Wetende dat je er ook offroad mee kan gaan en dus ook niet bang hoeft te zijn om eens een moeilijker bereikbaar bergpadje te nemen, neem je er ook graag bij.
Via het stuur kan je zelfs, met de rode M1- en M2-paddles heel snel switchen tussen zelf gekozen en geconfigureerde sportieve of comfortabele parameters. Dat laatste kan natuurlijk ook via de knoppen op de middenconsole.
Hetzelfde geldt trouwens allemaal ook voor de X6 M. Buiten de carrosserie is er dan ook geen verschil tussen de twee wagens. Maar hoewel hij in onze ogen net iets bruter, sportiever en agressiever lijkt, heeft hij alleen voor- of tegenstanders, niks daartussen. Kies je voor dat tikkeltje meer plaats, dat iets praktischer,… en heb je genoeg centen, zal je met de X5 M de garage uitrijden.
Conclusie:
Kan een wagen met zo’n afmetingen door het leven gaan als een supersportwagen? Neen, maar wel als een sportwagen. De prestaties, dynamiek en rijgedrag zijn fenomenaal maar er staat een serieus prijskaartje tegenover. Een prijskaartje dat we ook (en zelfs nog duurder) zien bij concurrenten als Audi, Porsche, Aston Martin, Range Rover, Mercedes, Lamborghini en Maserati. Ons verstand (ingegeven door onze boekhouder) doet ons gaan voor de M50i of M50d, het hart en het gevoel liggen bij deze M Competition. En zoals (te) vaak volgen wij gewoon graag ons gevoel.