Vergeet de 90’s & 00’s, welkom in de ’20’s…
Zoals beloofd in onze test met de veiligste SUV ter wereld, de Subaru Forester, komen we met het voor ons misschien wel bekendste model van de Japanse constructeur aangedraafd, de Subaru Impreza. Wie nu in de handen wrijft en denkt aan uren ‘Colin McRae Dirt’ spelen op PlayStation omzetten in realiteit, moeten we helaas teleurstellen. Geen WRC of WRX STi die de straatstenen uit het asalt strekt maar wel een vernuft staaltje techniek, de e-boxer, stond een kleine week te blinken op onze oprit.
Waar vroeger snelheid, brute power, buitensporige vleugels of een grote luchthapper het uithangbord was van de Japanners, moet het anno 2020 vooral veilig, milieuvriendelijker en vooruitstrevend zijn. Ok, dit boet uiteraard in op het speelse karakter van bijvoorbeeld een WRX STi, maar laat dat nu ook geen dealbreaker zijn. De compacte middenklasser blijft nog steeds trouw een zijn roots, een permanent vierwielaangedreven wagen met boxermotor, zij het, om het allemaal wat meer Greta en Anuna-proof te maken, met hybride technologie.
Zo combineert de Impreza het boxerhybride aandrijfgeheel een atmosferische 2 liter-blok van 150 pk met een kleine lithium-ionbatterij en met een elektromotor van 17 pk (en 66 Nm extra koppel). Goed voor een sprintje naar 100 in 10 seconden en een topsnelheid van net geen 200 km/u. Niet de topcijfers maar qua compacte middenklasser zeker ook niet het kneusje. Wat betreft de CO2-uitstoot, zit hij met 174 gram per kilometer, met dank aan de permanente vierwielaandrijving, wel wat aan de hoge kant. Hoewel je het zelf niet in de hand hebt, rij je toch ook wel emissieloos op bepaalde momenten. Zo neemt de elektromotor soms (bij snelheden onder 40km/u) helemaal over. Ook bij het uitbollen slaat de boxermotor af en zeil je als het ware voort. Beroer je dan toch ineens stevig het gaspedaal, voel je ook hier de extra boost van 17 pk die uit de elektromotor gestuurd wordt. Fijn en aangenaam, ook al blijven de ’turbo-goosebumps’ logischerwijs achterwege.
Dat we dus niet in de rallycar van weleer zaten, wisten we en toch mogen we stellen dat de Impreza een plezierige auto is om mee te rijden. Zijn laag zwaartepunt zorgt voor een steengoede wegligging. Waar dynamiek soms gepaard gaat met het breken van je rug op onze geweldige Belgische wegen kunnen we hier ook gewoon stellen dat dit niet inboet aan comfort. Pluspunt! Wat de automatische versnellingsbak betreft, die mag wat ons betreft iets sneller reageren maar eens je de sportknop gevonden hebt (net zoals bij de Forester beetje verstopt op het stuur), is ook dat mogelijks klein puntje van frustratie weggewerkt.
En we hadden het al over veilig en vooruitstrevend. De Impreza e-BOXER is net als de Forester nog veiliger gemaakt. Zo breiden Subaru Rear Vehicle Detection (SRVD), Front View Monitor (een camera geïnstalleerd vooraan op de wagen) en Reverse Automatic Braking (RAB) het veiligheidsarsenaal nog verder uit. Reverse Automatic Braking is ontwikkeld om botsingen bij het achteruitrijden te voorkomen of schade bij een botsing te verminderen. Ook nieuw voor de Impreza e-BOXER is Rear Seat Reminder. Bij het uitschakelen van de motor herinnert dit systeem de chauffeur er aan om de achterbank te controleren of er geen kinderen en/of huisdieren zijn achtergelaten. Veiliger kan het, in combinatie met het stevige koetswerk, haast niet en dit resulteerde in een maximale door Euro NCAP beloonde score.
Het interieur is clean en tijdloos. Niet het meest fancy geheel maar alles wat iedereen nodig heeft, is aanwezig en belangrijk, makkelijk hanteerbaar. Je hoeft dus geen PHD in de multimedia-wetenschappen te hebben om het geheel te snappen, iets waar andere constructeurs wel eens aan zondigen, de laatste tijd.
Kostprijs voor dit alles? Er zijn drie uitrustingspakketten die starten vanaf:
– Comfort: 29.995 euro
– Luxury: 32.995 euro
– Premium: 34.995 euro
Conclusie: Een zeer degelijke, erg veilige en aangename wagen met een uitstekend weggedrag maar dan wel eentje dat een beetje peper in zijn gat mist. Gooi er, zoals enkele Duitse concurrenten met een 2-liter een 40-tal pk’s bij en het wordt wat ons betreft nog een stuk plezanter. Belangrijke noot dat we hier wel moeten vermelden is dat wij misschien hier niet zo objectief kunnen zijn daar we in ons dagelijks gebruik over zo’n 200 pk en 400 nm aan koppel beschikken. Maar er is hoop! Zo zou de productieplanning van Subaru voor de komende jaren zijn uitgelekt en wat blijkt (als we de geruchten mogen geloven)… er is een Impreza WRX STi op komst tegen 2023. Of deze met de strenge uitlaatnormen ook in Europa gaat landen, weten we tegen dan zeker te zeggen!