Black Beauty…of was het toch Black Beast?
Terwijl afgelopen week onze rechtervoet met de Subaru Forester de ‘Veiligste SUV ter wereld’ mocht uitproberen, moest en zouden we nu een andere laureaat aan de tand voelen. Wat dacht je van de ‘Snelste SUV ter wereld’? En zo stond er uit het niets plots een pikzwarte Audi RSQ8 op onze oprit.
Een goede maand geleden konden we met zijn ‘broertje’, de RS6, al eens kennismaken, een broertje dat samen met de patserige neef, de Lamborghini Urus, dezelfde onderhuidse genen heeft, meer bepaald een V8-biturbo krachtbron. In de Audi goed voor 600 pk en 800 Nm terwijl ze uit dezelfde motor bij Lamborghini nog 50 pk en 50 Nm extra uitpersen.
Blijft de RSQ8 dan wel de snelste SUV ter wereld, horen we je denken? Ja! Wij baseren ons op de toptijd van een rondje Nürburgring. Daar was de RSQ8 met 7 min 42 sec en 25 honderdsten zowaar 5 seconden sneller dan zijn Italiaanse neef.
En snel is een statement. De heerlijk grommende V8 doet het imposante gevaarte in 3,8 seconden van 0 naar 100 km/u en in 13,7 seconden van 0 naar 200 km/u katapulteren. De topsnelheid bedraagt, mits het optionele Dynamic-pack, een topsnelheid van 305 km/u. Genoeg acceleraties? Over naar het bochtenwerk!
De wegligging is dankzij zijn onderstel, dat hij deelt met de SQ8 en zowel voor- als achteraan beschikt over een vijfarmige wielophanging, fenomenaal. Koppel dit aan de Quattro-transmissie en optioneel sportdifferentieel en je weet dat je, ondanks alle kracht aan boord, elke bocht even precies aansnijdt als een scherp mes door de malste Witblauw Filet Pur.
We buigen diep voor deze RSQ8 die zich ondanks waanzinnig hoge bochtsnelheden, perfect liet temmen. Dreigde het toch even fout te gaan, waren er nog altijd de keramische remmen die de 23″ grote wielen (een primeur voor Audi overigens) net genoeg lieten vastbijten in het asfalt. De tijd er nog gelachen werd met SUV’s wanneer een constructeur deze ook sportief sportief noemde, kunnen we nu dan ook gewoon verbannen naar het provinciaal domein van Bokrijk, voltooid verleden tijd!
Dankzij de fabuleuze werking van de luchtvering in combinatie met gestuurde schokdempers is naast al het sportief geweld deze SUV ook gewoon erg comfortabel. Ook in dynamische sportstand, wat de auto meteen 90 millimeter lager tegen de grond legt, of nog zowat 4 cm hoger dan de RS6. Ook het schakelen gaat vlot en soepel via de Tiptronic-achttrapsautomaat al moeten we wel toegeven dat we hem vooral in de sneller reagerende Sport-modus hebben gezet.
Of je nu een 1.200 kilometer lange trip over de autosnelweg naar het zuiden plant, lekker wilt cruisen op bochtige bergpassen op weg naar één of ander skioord of hem over De Groene Hel jaagt, deze RSQ8 tovert gegarandeerd altijd een lach op uw gezicht.
Of toch niet? Met ons gemiddeld testverbruik van om en bij de 17 liter per 100 kilometer lachten we aan de pomp een beetje zuur. Toegegeven, we waren niet zuinig met het gebruik van onze rechtervoet en reden vooral rond in de meest dynamische setting. Het kan ook echter ook anders.
Het microhybridesysteem, dat onder andere bij het remmen tot 12 kW genereert, laat deze ‘superjet’ tussen een snelheid van 55 en 160 km/h tot 40 seconden ‘zweefvliegen’ met een uitgeschakelde motor. Daarnaast werkt het start-stop systeem sneller dan ooit. De RSQ8 is in staat zijn motor uit te schakelen als de snelheid tijdens het uitrollen onder de 22 km/h zakt. Volgens Audi levert het microhybridesysteem een brandstofbesparing op tot wel 0,8 l/100 km en zou je op 13,7l/100km gecombineerd gebruik moeten kunnen uitkomen.
Het oog wil ook wat
Uiterlijk gezien vonden we ons testexemplaar, gehuld in het ‘zwart pakket’ erg geslaagd en zouden we perfect durven afvinken op de optielijst. Het enige jammerlijke hieraan is dat deze RSQ8 zijn strakkere, bredere, stoerdere vormen en carbon-afwerking zo een beetje verdoezelde. Daar waar we in de rode RS6 nog een pak duimpjes onze richting uit zagen komen, was dit nu wat minder.
Vanafprijs voor al dit lekkers? 135.000 euro maar met de opties die op ons testexemplaar stonden, mag je er nog een paar tienduizend bijtellen.
Conclusie:
De RSQ8 is een waanzinnige SUV met een schizofrene ‘karakterstoornis’. Zo is deze ‘Beauty’ erg stil, erg comfortabel en erg zachtaardig maar eens er gekozen wordt voor de meer dynamische rijmodus, verandert de RSQ8 in een ‘Beast’ dat graag zijn spierballen laat rollen met prestaties waarvan menig sportwagen bleek wegtrekken. Toch blijft de RSQ8, ook voor niet ervaren coureurs, verrassend handelbaar. Laten we het vergelijken met een bom dat onder toeziend oog gecontroleerd tot explosie kan worden gebracht door de mannen van DOVO.
Check ook onderstaande video van onze ‘video-man’ Jonas Van Gestel…
Foto’s: Whatmatters