“The Beast”
‘Belle & The Beast’? Laat duidelijk zijn dat de meningen over het uiterlijk van de nieuwe BMW X6 verdeeld zijn maar wij konden hem in ieder geval smaken. Wij moesten dan ook geen milliseconde nadenken op de vraag van de meer dan ravissante PR-manager van BMW of we goesting hadden om een vijftal dagen met een gloednieuwe X6 M50i over de Vlaamse wegen de straatstenen uit de grond te sleuren.
Het werd een blij weerzien met de BMW X6. Daar ten huize uw redacteur ooit nog de eerste versie op de oprit stond te blinken, weliswaar in een 3 liter diesel, wisten we wel enigszins wat we konden verwachten, dachten we. De derde versie is gewoon met geen stokken meer te vergelijken. Deze SUV, euh, SAC (‘Sports Activity Coupé) is gewoon knapper, luxueuzer, sneller en meer uitgerust dan ooit tevoren.
Op eerste zicht is alles wat bruter, meer hoekig, stoerder en valt vooral de snuit op. Een snuit met de bekende grote nieren die nu ook, voorlopig als enige in het BMW-gamma, verlichten. Leuk weetje, om dit gehomologeerd te krijgen, moest BMW de nieren deel laten uitmaken van de koplampen. Laat duidelijk zijn dat linksrijdend Vlaanderen bij dit aanstormend gevaarte spontaan rechtser wordt dan eender welke extreem-rechtse partij in Vlaanderen terwijl Herman Van Veens ‘Opzij Opzij Opzij, Maak plaats, Maak Plaats, Maak Plaats’ door de boxen knallen.
Eén en al Luxe…met de grote L
Binnenin is het één al al luxe wat de digitale klok slaat. Standaard wordt je perfect gepositioneerd in kwaliteitsvolle lederen zetels met zicht op de digitale tellers, een fantastisch uitgebreid besturingssysteem en sfeerverlichting die je naar eigen wens kan kleuren naar ieders smaak en goesting. Ons testmodel was volledig uitgerust en wij vermoeden dat er geen enkele optie nog verder kon aangevinkt worden. We vonden zelfs twee 10,2 inch grote touchscreens voor de achterpassagiers, een panoramadak en onze favoriet, twee bekerhouders die je dranken kan warmen en/of koelen. Spontaan stopten we bij elk tankstation om van dit heerlijk hebbedingetje gebruik te maken.
Kan je er ook mee rijden?
In de X6 heb je de keuze uit twee diesels, een 30d met 265 pk en de M50d met 400 pk aan boord en twee modellen met een benzinemotor, de 40i met 340 pk en deze 530 pk sterke M50i. Voor de echte liefhebbers van zot en bruut geweld is er uiteraard ook nog de X6M of X6 M Competition waarvan die laatste 625 paardjes uit de 4,4 liter V8 perst. Wij kregen het beste uit twee werelden mee, de 530 pk en 750 Nm sterke M50i.
Een druk op de startknop stond al gelijk met een driekwartje in onze broek. Heerlijk gegrom, korte plofjes en dan hadden we nog niet eens de kristallen pook in Drive gezet. Nadat we dit wel gedaan hadden en onze voet op het gaspedaal even lieten losgaan waren we blij dat de (individual) lederen zetels ook een ventilatiesysteem hadden om ons even af te koelen.
De 4,4 liter jaagt het 2,3 ton zware gevaarte in 4,3 seconden naar honderd. Optrekken, hernemingen,… het lijkt in dit grote en toch wel luxueuze gevaarte snel ‘gewoontjes’ maar een blik op de digitale teller doet ons realiseren dat we snel zijn, pijlsnel. Zelfs het betere bochtenwerk lijkt hem niet te deren met dank aan het perfect afgemonteerde en instelbare M-onderstel. Ok, als je echt de held wilt uithangen op de Nürburgring, raden we je wel een lagere M-versie aan, zoals bijvoorbeeld de hieronder geprojecteerde M8 Competition (die onze vrienden van P-magazine hadden meegekregen), maar ook met deze X6 M50i zullen er vele concurrenten met het schaamrood op de wangen in het stof bijten.
Onze mening? De perfecte mix voor zij die houden van het geluid van een V8, snelle hernemingen maar tegelijk honderden kilometers willen malen in een uitstekend en luxueus uitgeruste SUV, euh SAC.
Oh ja, ook een dikke portefeuille en een tankkaart zijn geen overbodige luxe. Ons testmodel heeft een vanafprijs van 99.950 euro (maar reken daar maar een paar tienduizend bij aan opties) én klokte een gemiddeld verbruik van 16 liter op 100 kilometer af. Toegegeven, we zijn niet bepaald zuinig geweest met het doseren van onze rechtervoet, maar toch…
Foto’s: Whatmatters