Wat een bom!
Tijd om terug een afspraak te maken op Balocco, oftewel het ‘huis-circuit’ van Alfa Romeo. Wanneer dan? 24 juni! Dan zal Alfa Romeo een belangrijke mijlpaal in zijn geschiedenis bereiken: dan is het merk immers 110 jaar op de markt. Gedurende meer dan een eeuw hebben ingenieurs en ontwerpers van Alfa Romeo onvermoeibaar innovatie nagestreefd, terwijl ze altijd trouw bleven aan het DNA van het merk. Doorheen de jaren heeft dit DNA, de perfecte combinatie tussen sportiviteit en elegantie, niet alleen enkele iconische wagens voortgebracht, maar ook voertuigen die zowel op het circuit als in elke designwedstrijd helemaal op zijn plaats zijn. Ter ere van zijn 110de verjaardag zal Alfa Romeo zijn fans en alle bestuurders verbazen met een wagen een terugkeer naar de oorsprong van het merk belichaamt en die een ode is aan een van Alfa Romeo’s sterkste symbolen: de Giulia GTA. Wij zijn er klaar voor!
Een legende in drie letters: GTA
De afkorting GTA staat voor “Gran Turismo Alleggerita” (waarin alleggerita Italiaans is voor “verlicht”) en werd voor het eerst gebruikt in 1965 voor de Giulia Sprint GTA, een speciale versie van de Sprint GT die als sportwagen werd ontworpen en in datzelfde jaar werd voorgesteld op het autosalon van Amsterdam. De Giulia Sprint GTA was de perfecte belichaming van de slogan “Elke dag een overwinning in uw dagelijkse auto”. Sindsdien bouwde de GTA een reputatie op als Alfa Romeo’s onbetwiste sporticoon en oogstte de afkorting GTA zoveel succes dat ze al gauw synoniem werd voor sportieve Alfa Romeo’s in het algemeen.
De legende komt weer tot leven, met eersteklas technische oplossingen
Voor de lancering van de Giulia GTA is Alfa Romeo alvast van plan om enkele regels aan zijn laars te lappen. Zo wil het merk het niet hebben over het verleden, en al zeker niet over zijn eigen geschiedenis. Het wil ook geen cadeaus voor zijn verjaardag. In plaats daarvan geeft Alfa liever zelf een geschenk aan al zijn liefhebbers, en stelt het een wagen voor die terugkeert naar de roots van Alfa Romeo, die tot diep in de wereld van prestaties en gran turismo reiken.
Specifieke technische eigenschappen en functionele stijl
Voor de nieuwe Giulia GTA wilden de ingenieurs bij Alfa Romeo de aerodynamica en het rijgedrag verbeteren en tegelijk het gewicht verlagen: dezelfde richtlijnen die hun voorgangers voor de Giulia GTA uit 1965 kregen. Specifiek werden de actieve aerodynamica bestudeerd om de neerwaartse kracht te verhogen. Deze oplossingen steunen op technische knowhow die rechtstreeks uit de Formule 1 komt, dankzij de synergie met Sauber Engineering en het gebruik van de Sauber Aerokit.
Dezelfde taak is weggelegd voor de zijschorten, de speciale achterspoiler en de actieve splitter vooraan. Ook het centrale uitlaatsysteem van Akrapovič uit titanium in de koolstofvezel diffuser achteraan is nieuw, net als de 20” centerlock-velgen, een primeur op een sedan. Het rijgedrag ging erop vooruit dankzij de 50 mm grotere spoorbreedte voor- en achteraan en de ontwikkeling van nieuwe veren, schokdempers en bussen voor de ophangingssystemen.
Op de GTAm werd de aerodynamische neus extreem geoptimaliseerd door een grotere splitter toe te voegen. Achteraan zit een achtervleugel uit echte koolstof die zorgt voor een perfect gebalanceerde belasting bij hoge snelheden. Wat prestaties betreft, levert de krachtige 2.9 V6 Bi-Turbo-motor, goed voor 510 pk in zijn standaardconfiguratie, een vermogen van wel 540 pk op de Giulia GTA dankzij het nauwgezet kalibratiewerk van Alfa Romeo’s ingenieurs. Ditzelfde team optimaliseerde zelfs het centrale Akrapovič-uitlaatsysteem met zijn onmiskenbare geluid.
Ook binnen in de auto vallen meerdere nieuwe details op: de bekleding in 100% Alcantara® op het dashboard, de deurpanelen, het handschoenenkastje, de zijstijlen en het middenstuk van de zetels. In de GTAm-versie wordt Alcantara® op nog meer plaatsen gebruikt en is de achterbank verwijderd. Zo komt er plaats vrij voor een volledig beklede “kuip”, met geïntegreerde vormen om helmen en een brandblusser in te plaatsen. De nieuwe matte inzetstukken in koolstof geven het interieur een heel eigen technische en esthetische elegantie. Het interieur in de GTAm is uniek door de rolbeugel, de afwezigheid van deurpanelen en achterzetels en het feit dat de deur met een lus wordt geopend en niet met een deurgreep – nog een element uit de racerij.
Uitstekende verhouding gewicht/vermogen
Om topprestaties te leveren, heb je meer nodig dan vermogen alleen. Het werk dat werd verricht om het voertuiggewicht terug te dringen, vergde enorme precisie en leverde indrukwekkende resultaten op voor de GTA. In totaal ging er 100 kg af dankzij het gebruik van lichte materialen zoals koolstofvezel voor de aandrijfas, het dak, de voorbumper, de wielkasten vooraan, de inzetstukken van de wielkasten achteraan en de kuip van de specifieke sportzetels met Sabelt-zespuntsgordels.
Verder wordt er lichtgewicht aluminium gebruikt voor de motor, deuren en ophangingssystemen, en worden er ook diverse composietmaterialen gebruikt.
Zo wordt er bijvoorbeeld gebruik gemaakt van Lexan – een unieke polycarbonaathars die rechtstreeks uit de wereld van de autosport komt – in de lijsten van de zijruiten en de achterruit om nog wat kilo’s uit te sparen. Het resultaat is een gewicht rond 1.520 kg. In combinatie met het verhoogde vermogen van 540 pk brengt dat de verhouding gewicht/vermogen op een uitstekende 2,82 kg/pk, waardoor de Giulia GTA buitengewone prestaties kan leveren.
Hij accelereert bliksemsnel van 0 naar 100 km/u. Dankzij het Launch Control-systeem stopt de chronometer op een luttele 3,6 seconden. De Giulia GTAm is een tweezitter, goedgekeurd voor de openbare weg, met een splitter vooraan en een grotere zichtbare achtervleugel van carbon – de ultieme uiting van sportiviteit. De GTA-versie van de Giulia biedt hetzelfde vermogen, maar met vier zitplaatsen, geen rolbeugel, een spoiler en een splitter die geoptimaliseerd zijn voor dagelijks weggebruik en dezelfde deurpanelen, zetels en ramen als de Giulia Quadrifoglio.
Het resultaat: een onvervalste supersportwagen voor dagelijks gebruik.
Een voorrecht voor 500 gelukkige klanten …
Van Alfa Romeo Giulia GTA en zijn extreme versie, Giulia GTAm, zullen in totaal slechts
500 exemplaren worden gebouwd, stuk voor stuk genummerd, gecertificeerd en klaar om hun rechtmatige plaats in te nemen naast hun voorloper uit 1965 als een van de gewildste Alfa’s voor verzamelaars.
Niet alleen zijn ze prachtig om naar te kijken, maar ze staan ook te trappelen om hun indrukwekkende vermogen op de weg over te brengen en volledig beschikbaar te stellen dankzij een reeks geraffineerde technische oplossingen. De exclusiviteit van de Giulia GTA en de Giulia GTAm wordt doorgetrokken naar een al even exclusieve persoonlijke klantervaring, om de 500 bevoorrechte eigenaars een unieke interactie te verschaffen die 100% Alfa Romeo is.
Na de reservaties, die nu geopend zijn en worden afgesloten zodra het 500ste exemplaar is gereserveerd, zal de verkoop ook een persoonlijk proces worden, waarbij een gespecialiseerde merkambassadeur iedere klant begeleidt van bestelling tot levering. Maar daar stopt de ervaring voor de koper nog niet. Nieuwe eigenaars ontvangen immers ook een eigen belevingspakket, met een helm van Bell in speciale GTA-kleuren, een volledige race-uitrusting van Alpinestars (racepak, handschoenen en schoenen) en een gepersonaliseerde Goodwool-autohoes om hun GTA of GTAm te beschermen. Naast andere uitrusting voor de echte autosportliefhebber omvat de klantervaring van Alfa Romeo ook een specifieke rijcursus die door de Alfa Romeo Driving Academy is ontwikkeld.
De prijs van zoveel leuks is voorlopig nog niet gekend. Of dat één van die 500 gelukkigen alsnog zal tegenhouden? Waarschijnlijk niet want snel erbij zijn is de absolute boodschap.