MenStyle Roadtest: Jeep Wrangler Sahara 2020 Cabrio (272pk)

Na de diesel in de bergen en in de stad, nu de vijfdeurs benzine op het platteland…

Of we ons nog eens Jeepers wilden laten noemen? De mannen van FCA hoeven het ons geen twee keer te vragen en nog voor de vraag volledig gesteld werd stonden we in Brussel om een gloednieuwe Jeep Wrangler 2,0l Turbo-benzine met 272 PK op te halen. Klaar voor een weekje puur amusement. Dat werd het ook met dit icoon en oermodel onder de terreinwagens, dat ons met zijn terreincapaciteiten al eerder wist te verbazen. Niet voor niets zegt iedereen nog altijd ‘Jeep’ tegen een 4×4 terreinwagen.

Een Wrangler Sahara 2020 Cabrio vijfdeurs dus. Oude Jeepers die met een Wrangler rijden fronsten waarschijnlijk even de wenkbrauwen toen ze hoorden dat de gekende zescilinder werd vervangen door een 2,0-liter turbo-viercilinder benzinemotor. Waar benzinerijders vroeger nog konden kiezen uit een ruwe benzine-V6 ligt nu het sterke, snelle en gewillige blok uit de Alfa Romeo Giulia Veloce onder de motorkap. Hij is gekoppeld aan een achttraps automaat die hem op snelheid laag in de toeren houdt, iets wat het verbruik en CO2-uitstoot alleen maar ten goede komt.

Tuurlijk, als je net als ons wat gaat spelen en het beest in hem wakker maakt, blijft hij dorstig en dus nog steeds niet Greta’s dikste vriend. Toch, met uitschieters van 9 tot maximum 13 liter per 100 kilometer is dit onvoorstelbaar weinig gezien zijn gewicht (dik twee ton), luchtweerstand, kracht en, we bekennen, onze rechtervoet.

Echt offroad zijn we deze keer niet gegaan. Dat deden we al eerder (en nog voor de officiële lancering) in de bossen van Oostenrijk. Wel namen we hem deze mee naar de omgeving van de Kalmthoutse Heide waar we met volle goesting de onverharde weidewegen gingen temmen. Meer nog, we kwamen er ook een klein zusje (Jeep Compass) en een gepensioneerde oude Italiaanse nonkel tegen onder de vorm van een oldtimer Fiat traktor. Een familiereünie die kon tellen, daar in het hoge noorden van België.

Eerst en vooral kunnen we stellen dat ons testexemplaar een uitermate mooie verschijning was. Zwart metallic en binnen tot in de puntjes in zwart leder afgewerkt. Je zou het bijna spijtig vinden hem in de modder te laten ploeteren…bijna. Want laat duidelijk zijn dat deze in een mooi jasje gestoken Wrangler zich maar al te graag ontdoet van zijn pikfijne en stijlvolle outfit om zich als een echt klein kind te gaan amuseren met water, zand,… in combinatie dus modder.

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Een bericht gedeeld door Whatmatters (@whatmattersformen) op

Je kan hem dus nog altijd volledig strippen tot de ultieme offroad-auto. Wijzelf hadden voldoende om het (stoffen) dak helemaal uit te schuiven en ondanks de winterse temperaturen toch te genieten van het ultieme buitengevoel.

In de catalogus vind je drie uitvoeringen…de Sahara, Sport of voor de echte offroad-puristen, de Rubicon. Wij testten deze keer de Sahara 5-deurs cabrio, oftewel de luxeversie van het grootste model. Ondanks zijn gewone straatbanden trok ook deze Sahara zijn streng op minder te berijden wegen. In tegenstelling tot zijn kleinere en wispelturige broertje, ligt deze lange versie altijd goed op de baan en kunnen bochten strak aangesneden worden zonder het gevoel te hebben dat je er met je klikken en klakken uit ligt.

De 272 wilde en steigerende paarden blijven zo netjes in bedwang, ook als je de teugels van de 400nm sterke motor even wat losser laat. Dreigt het alsnog fout te gaan, is er natuurlijk nog de elektronica die het van je overneemt.

Minpuntje? Het geluid. Niet die van de motor maar wel de windgeluiden. Zij zijn niet weg te denken. Niet onlogisch voor zo’n groot gevaarte maar feit is wel dat ons heen-en-terug-tripje naar Miss Exclusive in Knokke een lawaaierige 240 kilometer autosnelweg werd. Anderzijds werden we wel als dikke VIPS’s verwelkomd. Uitstraling heeft hij wel! Laat dat duidelijk zijn!

De motor zelf is soepel en best wel snel. In iets meer dan 8 seconden spurt hij naar 100 en aftoppen doet hij op iets meer dan 160km/u. Voor een terreinjongen pur sang, mooie resultaten.

Conclusie: Wat we eerder al konden vaststellen in Oostenrijk en later op onze Belgische wegen, met een Wrangler kom je overal. Van de natste bossen tot het warmste strand, hij vindt grip op plaatsen waar jij zelfs te voet voor past en zelfs als VIP is deze patserbak een graag geziene gast.

 

You May Also Like

Profile’s ludieke ‘doppenactie’ spoort aan regelmatig de banden te checken

‘Kijk uit je doppen!’ Onder die noemer adviseert Profile deze maand automobilisten om hun ...

Supreme neemt Ducati Streetfighter V4 S onder handen

Supreme, de onbetwiste koning van lucratieve crossbranding Supreme is een merk, oorspronkelijk uit New ...

Maserati MC20 Roadster laat zich zien

Als gecamoufleerde dakloze Maserati MC20 De Maserati Corse 2020 (MC20) heeft één doel, Maserati ...