Het heeft er alle schijn naar…
Hoewel de tweede generatie Tesla Roadster ons al sinds 2017 verlekkert op astronomische prestaties is er eind 2019 nog altijd niet veel nieuws wanneer hij effectief van de productieband gaat rollen…als dat al zal gebeuren.
De beloofde prestaties? Elektromotoren die je van 0 naar 100 km/u in 2,1 seconden schieten, een kwart mijl in slechts 8,8 seconden laat afleggen en pas stopt met accelereren bij snelheden van boven de 400 km/u. Nooit eerder gezien bij elektrische wagens.
En het zou bij het productiemodel nog beter en nog sneller zijn als we Tesla’s hoofdontwerper Franz von Holzhausen mogen geloven. In een interview over de Tesla Roadster op een onofficiële Tesla-podcast laat hij weten dat de productieversie het prototype behoorlijk zal overtreffen.
Zo vertelde Von Holzhausen, voormalig directeur van Noord-Amerikaanse design-afdeling van Mazda, aan Ride the Lightning dat de ontwikkeling nog steeds bezig is maar dat alles ‘iets meer tijd nodig heeft’. ‘Het zal zelfs op elke manier beter zijn dan we eerder hebben laten zien’, aldus de fortuinlijke man.
Heeft het te maken met de de ‘Plaid’-aandrijflijn en zijn drie motoren? Feit is wel dat de Amerikanen momenteel deze testen in Model S op de Nürburgring. En niet alleen testen, ze willen het ronderecord van een vierdeurs coupé, nu op naam van de Porsche Taycan, afpakken. Een test die niet direct lijkt te slagen nadat één van de twee uitgeruste Tesla’s ondertussen de vangrail heeft gekust.
Zal Tesla Roadster de barrière van 2 seconden doorbreken? Het blijft allemaal wat koffiedik kijken…