MenStyle Roadtest: Subaru BRZ

Een geslaagde ontmaagding…

We moeten het niet ontkennen…een eerste keer blijft in het geheugen gegrift. Het was dan ook met klamme handjes dat we ons aanboden bij Subaru België in Zaventem toen we voor het eerst in onze ondertussen twintigjarig ‘rijbewijscarrière’ een Subaru met onze rechtervoet kennis gingen laten maken. Subaru, als early ’80-kids en opgegroeid met rally-iconen als Colin McRae en Juha Kankkunen, is dan ook een autoconstructeur dat tot onze verbeelding spreekt. Ok, het zal vandaag geen felblauwe Impreza WRC zijn waarmee we het Vlaamse asfalt gaan bestoken, wel een gloednieuwe Pearl Blue BRZ.

Bij onze eerste kennismaking hadden we direct een déjà vu-gevoel. Waar kennen we deze patser van? Juist! Het is de tweelingbroer van de Toyota GT86 maar als we dan mogen kiezen tussen de Toyota badge of de Subaru badge, kiezen we resoluut voor die laatste. Het zijn trouwens ook de Japanners van Subaru die de wagen voornamelijk hebben ontwikkeld.

En wat krijgen we voorgeschoteld? Een 2.0 liter atmosferische boxermotor met 200 raspaardjes die vrolijk beginnen hinniken op de achteras bij 7.000 toeren per minuut. Toeren, het woord is eruit. Wil je deze wagen in cadans houden, zijn twee dikke uitlaatpijpen laten grommen en er veel plezier mee beleven, dan moet je hem in toeren houden want in lage toeren is het koppel (205Nm) net iets te weinig om ook in lage toeren van vinnig en snel te spreken. Maar zij die, net als ons, dus houden van niet te snel opschakelen, de motor wat laten brullen beleven hier 1241 kilogram plezier mee. Plezier dat met een gemiddeld testverbruik van 9,8 liter op 100 kilometer ook aan de pomp best meevalt.

En plezier hebben we gehad. Met 600 kilometers op de teller van heerlijke bochtige plattelandswegen tot kaarsrechte autosnelwegen in warme droge tot iets koudere en natte omstandigheden, we hebben ons geen moment verveeld. Op nat wegdek is het enigszins opletten geblazen en durft zijn staart wel eens wat hevig kwispelen maar zodra het zonnetje schijnt kleeft deze Japanner harder tegen de grond dan Tec 7.

Zijn er ook minpuntjes? Goh…als je de BRZ vergelijkt met andere sportcoupés in deze prijscategorie zijn deze laatste qua interieur en hebbedingetjes misschien een pak moderner en iets meer fancy. Niet dat de tijd helemaal is blijven stilstaan want met een nieuwe TomTom, Apple Car Play en andere snufjes, is hij wel helemaal mee maar het digitaal klokje, het zo goed als ongewijzigd instrumentenpaneel geven niet direct een spiksplinternieuwe indruk. Maar stoort het? Wel, als je net als ons vooral het rijplezier laat primeren, totaal niet.

Nog een minpuntje? Als je net als ondergetekende 1m89 bent en je muze bijna dezelfde afmetingen heeft (die modellenbenen toch) is er achteraan geen plaats en eindigt jouw stoel tegen die van de passagiers achteraan, 0,0cm beenruimte dus. Nu, niet iedereen meet 1m89 en niet iedereen zal deze patser gebruiken als gezinswagen dus, waar liggen wij wakker van…

De prijs…met een vanafprijs van 34.295€ is hij niet bepaald goedkoop tegenover zijn concurrenten MAAR aangezien deze Subaru standaard redelijk compleet is uitgerust en dus geen ellenlange dure optielijst heeft, mag de eindafrekening concurrentieel genoemd worden. Configureren doe je trouwens hem HIER.

Onze conclusie? Een pretauto die ons altijd zal bijblijven…want wie vergeet nu zijn eerste keer?

 

You May Also Like

MenStyle Weekend Tip: Porsche 75 jaar ‘Driven by Dreams’ in Autoworld Brussel

In 1948 maakte Ferry Porsche zijn droom – het creëren van een eigen sportwagen ...

Geen ‘M’-badge maar ’ti’ voor nieuwe BMW 128

Een knipoog naar het verleden… Lang voor de 1-reeks bestond er een compacte 3-reeks, ...