MenStyle Roadtest: Porsche Cayenne S E-Hybrid

Of we onze 3L diesel slurpende Duitser uit München een weekje zouden willen ruilen tegen een 3L benzine slurpende hybride krachtpatser uit Stuttgart? Dat hoeven ze ons geen twee keer te vragen. Gezwind zetten we onze BMW X5, overigens een uitstekende wagen, met plezier aan de kant voor een Porsche Cayenne S E-Hybrid!

Puristen en diehards van het merk Porsche zijn nog niet overtuigd. Voor hen blijft de enige echte Porsche niet de Boxter, Cayman, Macan, Panamera of Cayenne…neen, voor hen bestaat er alleen een 911. Geheel onterecht zo blijkt en niet om het minst dat het net dat laatste model zorgt dat er nog 911 kunnen geproduceerd worden…of om het met andere woorden te zeggen, de verkoop van deze SUV’s is zo’n succes dat de constructeur uit Stuttgart een stabiele en financieel gezonde autobouwer is geworden! En de puristen fronsen hun wenkbrauwen nog een keer…een Porsche die je in het stopcontact kan steken en geruisloos bij het verkeerslicht de verwonderde buurman het nakijken geeft? Het blijft vreemd!

We moeten ook niet rond de pot draaien…het succes van deze S E-Hybrid heeft vooral te maken met de fiscale voordelen die onze zelfstandige medemens met dit soort wagens kan scoren. Terwijl mijn 3L diesel verslindende wagen uit München mij een klein fortuin kost aan De Staat, brengt deze, verkoopprijs +40 000 Eurokes op factuur gewoon geld op…om maar te zeggen…afgeschreven op 4 jaar is het gat niet dicht gefietst, je hebt er zowaar nog een sloef geld bij gewonnen.

Een Cayenne S E-Hybrid heb je zonder opties al in je garage staan voor 90.120€. Ons testexemplaar, redelijk strak en met de meeste snufjes uitgerust, heeft zelfs een prijskaartje van om en bij de 125.000 Eurokes. Om maar te zeggen…de optiepakketten zijn niet bepaald goedkoop en kosten je een een dik uitgeruste BMW 1-reeks extra.

En is het waard? Eén woord…JA! niet alleen het comfort, de luxueuze afwerking en het indrukwekkende uitzicht van de cockpit (net een vliegtuig) binnenin doet onze oogjes blinken van extase, ook onderhuids is de drieliter benzine met elektromotor een genot om mee rond te cruisen. De 333PK en 440nm sterke krachtbron, aangestuurd met een 8-traps Tiptronic S met automatische start-stopfunctie en schakelpeddels aan het stuurwiel laat prestaties zien die je van een Porsche mag verwachten. Indrukwekkend. Een topsnelheid van 243 km/u, (nvdr NIET getest op de E313 deze keer) en een acceleratie van 0 tot 100 km/u in 5,9 seconden of een acceleratie van 0 tot 160 km/u in 13,7 seconden zijn prestaties waarmee je kan thuiskomen. Ook de hernemingen zijn heerlijk en een kort tussenspurtje van 80 tot 120 km/u klokten we af ruim onder 4 seconden. De grote concurrent, de BMW X5 4.0E moest dan ook aan het rode licht met enige tegenzin de duimen leggen.

Zijn er dan minpunten? Ja! Zetten we de wagen in Sport en doen we eens lekker zot, dan stijgt het verbruik al snel boven de 15 Liter/100km. Daar sta je dan te zwaaien met een naar de buitenwereld erg ecologische wagen. Rij je echter aan een CO2-uitstoot van 0 gram, dus volledig elektrisch, kan je het exact een 20-tal kilometer volhouden alvorens je de wagen opnieuw voor een paar uur in het stopcontact moet steken. Gelukkig bestaat er ook iets al E-Charge…al rijdend opnieuw de wagen opladen. Niet dus…het verbruik van de wagen schiet na een druk op de knop als een pijl de hoogte in dus is alle logica zoek waarom je deze knop ooit nog maar zou willen activeren.

Wel positief is deze wagen voor mevrouw van de zelfstandige die de kinderen naar school brengt achter de hoek om dan met vriendinnen een koffietje te gaan lunchen of naar de kapper te gaan, dan wat gaat shoppen om dan terug naar school te rijden om de kinderen terug op te halen en thuis de wagen lekker in te pluggen na een dagritje van 18km…verbruik 0L!

Maar waarom zijn wij fan? Wel…een druk op de knop Sport en je kan spreken over een echte Porsche. Gaspedaal kickdown en het geluid dat je om te oren galmt is van zo een pure, zelfs symfonische makelij dat onze haren rechtop stonden. Wat een geluid, en dit voor een SUV met het gewicht van zowaar een kleine tank. Heerlijk gewoon! En wij niet alleen…de jaloerse blikken die ons toegeworpen werden als we het gaspedaal indrukten, spraken boekdelen. We zagen ze al denken…’weer ene die zijn klein pietje wil compenseren met een dikke luidruchtige Porsche’. Wél, het was niet onze Porsche…we hadden een week het beste van twee werelden…laat dat duidelijk zijn! Meer van dat!

You May Also Like

Zeventig jaar geschiedenis en overwinningen : Happy Birthday Abarth !

Atijd fun met deze Italianen… Abarth en Whatmatters is altijd een match gebleken. Talloze ...

Een eerbetoon aan Ken Block

RIP held!  De autosportwereld stond afgelopen maandag even stil toen het nieuws bekend raakte ...

Eerste 5 van 40 Bugatti Divo’s zijn afgeleverd

Twee jaar na ondertekening van de bestelbon… De eerste, en tevens tweede, derde, vierde ...