Er zijn slechtere perstripjes…
Jens, twee dagen Monaco en wat cruisen in de nieuwe Fiat 124 Spider S-Design of Fiat 500 Collezione? Een week voor de grote Grand Prix van Monaco hoef je ons zo’n vraag niet te stellen. Nog voor we volmondig ‘JA’ antwoordden zaten we al op het vliegtuig richting Nice…business…eten, drinken en beenruimte. Voor een mens van 1m89 kon het al niet beter beginnen.
Eens aangekomen en kennismaking met de andere drie reisgezellen werden we door een Monagaskische taxichauffeur opgewacht die ons richting Hotel Columbus bracht, een hotel aan de kleine jacht- en helihaven, een mooie verzorgde kamer met zeezicht en in de schaduw van het voetbalstadion van Monaco. Om maar te zeggen…prettig vertoeven daar!
In de auto werden direct de nodige contacten gelegd en het voelde meteen aan dat we een toffe tweedaagse tegemoet gingen. Speciale vermelding is er toch voor Christian Lahaye, de autojournalist die we vooral kennen als de speaker die tijdens de F1 en 24H van Francorchamps de autofanaten in detail en met vakkennis op de hoogte houdt. Een persoonlijke kennis ook van vele van de grootste coureurs die op onze aarde op circuits hebben rondgeknald. Eens hij begint te vertellen, zwijgt de rest en hangt iedereen aan zijn lippen. Dichter bij de Formule 1 gaan we zelf nooit komen…tenzij we straks zelf over het circuit van Monaco bollen natuurlijk…
Na een korte kennismaking met Wim en Dominique van FCA, organisators van deze geweldige trip, kregen we alvast de sleutels overhandigd van de Fiat 124 Spider S-Design. Samen met Christophe, een autoblogger uit de andere kant van de taalgrens, gingen we dit beestje even temmen. En temmen deden we…we gooiden het dak open, zonnebril op de snoet, haren in de wind waren we klaar voor een paar rondjes circuit, de bergen van Monte Carlo om nadien terug te keren en de 124 Spider aan een shoot voor het Casino van Monaco te onderwerpen.
Op een uitgebreide controle van de Monogaskische politie na, een vlekkeloze en vooral heerlijke dag. De wagen, met een vermogen van 140 Italiaanse volbloedpaardjes die we nadien zelf nog uitgebreid getest hebben in eigen land, is een fantastische funcar en vooral, een betaalbare auto die gezien mag worden en dit ook gewoon doet. Zijn retro-achtige lijn doet zelfs vanuit een ooghoek lijken op een waanzinnig dure high end sportwagen…spontaan draaien hoofden als je voorbijrijdt. Geslaagd over de hele, punt andere, lijn.
En het werd nog beter…na een korte opfrisbeurt in het hotel werden we verwacht in, hoe kan het ook anders, heerlijk Italiaans restaurant. De Italiaanse keuken kan ons sowieso bekoren maar hetgeen we hier aan eten en wijn geserveerd kregen was subliem! Terwijl de hemelsluizen, inclusief het nodige licht-en klankspel, opengingen en heel Monaco verfriste, verwarmden we ons nog snel aan een laatste limoncello. Gelukkig hoefden we niet meer te rijden en lag onze kamer op wandelafstand klaar om ons een welverdiend schoonheidsslaapje aan te bieden.
Daar we geen al te strak programma voorgeschoteld kregen en we vooral heel vrij waren in het doen en laten, hoefden we geen wekker te zetten op uren die we normaal gewend zijn. Een eerste blik uit het raam leerde alvast dat het ook vandaag een prachtige dag werd. Na een geslaagd ontbijt kregen we dan de sleutels overhandigd van de Fiat 500 Collezione. Hetzelfde type wagen waarvan net het twee miljoenste exemplaar van de band is gerold.
Uiteraard hebben we deze auto ook even over het circuit laten bollen, en zijn we er ook de bergen mee ingetrokken maar volledig op zijn plaats was dit knappe stadswagentje vooral in zijn element aan de jachthaven. Wit, blits, mooi uitgerust,… .
Waar gisteren vooral de mannen loerden naar de Spider, kregen we nu een pak jaloerse blikken van jonge dames…wij die in eerste instantie nog dachten dat die blikken voor ons waren, werden netjes van onze roze wolk gehaald toen een ravissante meid wat uitleg kwam vragen over deze wagen. De chrome uitvoering (spiegel), het witte stijlvolle interieur, het makkelijk parkeren,…het is een gewild karretje en we begrijpen maar al te goed waarom er maar liefst 2.000.000 exemplaren ondertussen van de band zijn gerold.
Qua rijgedrag kan je deze knappe hinde niet vergelijken met de Spider maar dat hoeft ook niet. Het is met haar 85PK ook een echt stadsmusje. Ze passen dan ook perfect als broer en zus naast elkaar in elke dubbele garage…de Spider voor mijnheer, de Collezione voor mevrouw…het zou zo maar eens best kunnen. Qua basisuitrusting en een prijs voor de Spider Design S vanaf 29.400 (reken 2.000 meer voor de automaat) heb je een blits maar betaalbaar design beestje. Wat de Fiat 500 Collezione betreft, deze heb je al vanaf 18.990. Configureren doe je alvast hier en je zal zien dat de uitrustingspakketten niet eens een rib uit je lijf kosten.
Twee dagen cruisen en een laatste lunch doen een fantastische twee dagen afsluiten. Uiteraard zouden we nog wat langer willen hebben blijven maar het circus uit de F1 is in aantocht en de hotelkamers, zoals deze in Columbus gaan dan al snel X4. Over snel gesproken…daar we uiteraard tot het laatste moment gewacht hebben om naar de luchthaven te trekken, werd het nog reppen naar de gates om onze vlucht te halen. Op een minuut na, hebben we dit gehaald en vlogen we terug richting het minder zonnige Brussel.
Speciale dank aan FCA en met name Dominique en Wim voor de geweldige ontvangst en gastvrijheid. Mochten jullie dit lezen, we zijn altijd bereid om nog eens mee te gaan…of wat had je gedacht?
Ps: Als extraatje geven we je ook nog wat lekkers mee wat we nog gespot hebben in het zonnige Monaco…het zijn dan wel qua klasse niet allemaal Fiat’s, maar ze verdienen ook wel een beetje aandacht…
Credits: Whatmatters