MenStyle Road Test: Mercedes-AMG C 63 S E PERFORMANCE

Even spannend zonder V8?

Er is al serieus wat inkt gevloeid over de nieuwe Mercedes-AMG C 63. AMG-fans hebben het erg moeilijk met het feit dat de heilige V8 is ingeruild voor een vierpitter. Nochtans is dit niet zomaar een viercilinder maar wel eentje met elektrische ondersteuning inclusief een pak F1-technologie. Waarom ze deze beslissing in Affalterbach hebben gemaakt? Eén antwoord op zijn Joost Kleins geformuleerd: ‘Welkom in Europa-pa-pa’, waar we heiliger zijn dan de paus terwijl in de Far West V8’en nog steeds uit de grond poppen als het ware het nieuwe net ontdekte geboorde ruwe oliebronnen zijn.

Soit, Europa zegt neen in de strijd om de CO2-uitstoot naar beneden te krijgen en Mercedes-AMG volgt met zijn C-klasse waar nu een tweeliter in ligt… het is ooit anders geweest, of zijn we de 6,2 liter al vergeten? En om die 6,2 en zijn opvolger, de vierliter biturbo, te doen vergeten moesten de AMG-ingenieurs zowat alle registers opentrekken. En dat ze daarvoor zelfs tot in de F1 zijn moeten gaan neuzen is een goed bewaard geheim.

En over neus gesproken, wat er uiteindelijk in ligt? Eerst en vooral dus de fel gecontesteerde tweeliter vierpitter. Die levert 476 pk en 545 Nm aan koppel, dat laatste weliswaar tussen 5.250 en 5.500 tpm. Maar of dit voor deze C AMG C63 S E PERFORMANCE een probleem hoeft te zijn? Neen! Het blijft een monster en daarvoor zorgt ook de rest van de aandrijving mee voor. Zo krijgt de tweeliter nog ondersteuning van een 48-volt milde hybride-set-up met riemaangedreven startgenerator RSG die 14 pk/150 Nm kan leveren, iets wat we elders ook al eens zien. Maar dat is niet alles, zo is er ook een elektrische uitlaatgasturbo, een hebbedingetje recht uit de F1. We gaan niet te technisch gaan maar waar een conventionele turbo niet zoveel doet als er geen gas gegeven wordt en er bij een stevige duw op het gaspedaal steeds een kleine onderbreking is alvorens hij in gang schiet, is dit hier, met de elektrische variant niet het geval, vergeet bij deze het fenomeen ’turbogat’, dat bestaat dus niet meer.

En verder is er ook nog de elektromotor op de achteras die instant 204 pk en 320 Nm aan koppel levert. Deze wordt aangedreven door een high-performance accupakket van 6,1 kWh groot (of beter klein?). Hiermee zou je in theorie 13 kilometer puur elektrisch ver komen maar laat duidelijk zijn dat er geen poes deze wagen hiervoor aan de stekker zal hangen. Neen, wel de bedoeling? Het allemaal sneller en krachtiger maken. De high-performance accu heeft een continuvermogen van 70 kW en een piekvermogen van 150 kW gedurende 10 seconden. En of dat sneller en krachtiger gemaakt worden gelukt is met een systeemvermogen van 680 pk en zo maar eventjes 1.020 Nm aan koppel. In ieder geval, met deze cijfers wordt de vorige generatie V8 opgepeuzeld.

Wat dit betekent in cijfers? Een spurtje van 0 naar 100km/u doet hij in 3,4 seconden. Rekening houdend met de 10 seconden full power is er dan nog 6,6 seconden over waardoor het richting 200 iets uitvlakt maar deze C63 dit uiteindelijk wel aflegt net onder de 12 seconden. De topsnelheid? Die ligt, mits het optionele AMG Driver’s Package in deze break op 270 km/h (280km/u voor de Limousine). Dik in orde dus!

Maar hoe rijdt hij? Hij heeft zijn gewicht van dik twee ton niet direct mee en dat maakt hem misschien iets minder lichtvoetig als zijn voorganger. Niet onlogisch met alle snufjes aan boord zoals de AMG Performance 4MATIC+, actieve achterasbesturing (met een maximale stuurhoek van 2,5 graden) en de AMG RIDE CONTROL-onderstel met stalen veren en adaptief verstelbare demping. Dat maakt hem anderzijds wel heel veelzijdig. Een comfortabel ritje naar het zuiden of een dagje op de track? Het kan allemaal mits de juiste keuze uit de oneindige reeks aan rijmodi. En als het moet, of lees je wilt, kan het bliksemsnel, speels en erg direct en kan er zowaar zelfs een drift af met dank aan de driftmodus.

 

Het geluid? Ok, tijdens de iets dynamischere ritten is misschien niet meer te vergelijken met die van een V8 maar slecht klinkt ook deze vierpitter niet, integendeel al helpt het natuurlijk dat er wat geluid mee door het Burmester soundsysteem geknald wordt. Over het algemeen gezien, niet verkeerd!

Het verbruik? Dat is een ander paar mouwen. Wie denkt dat je nu met een tweeliter vierpitter een pak goedkoper af bent, is eraan voor de moeite. Hij is vrij dorstig en onze testweek tikten we af op een dikke 12,5 liter per 100 kilometer. Al zal diegene die deze nieuwe C63 koopt zijn winst zien in het vele lagere BIV (minder dan 700 euro) en jaarlijkse rijtaks (minder dan pakweg een tweeliter diesel). Oh ja, nu we het toch over prijzen hebben… de vanafprijs bedraagt 117.007 euro voor de Limousine en 118.459 euro voor de Estate (break).

 

Conclusie

Wie een auto zoekt die je én kan meegeven met je schoonmoeder, de dag nadien kan meeritsen voor een trackday, én je de Greta’s in de wereld een rad voor de ogen kan laten draaien dat dit ook deels elektrisch kan, dan is deze Mercedes-AMG C 63 S E PERFORMANCE misschien wel het mannetje. Hoewel hij door AMG-fans misschien wel verguisd wordt door zijn tweeliter vierpitter, is dit zeker geen foute auto, integendeel. Ok, uiteraard klinkt een V8 altijd beter maar als je naar zijn kracht en prestaties kijkt, laat hij zijn voorganger op vele vlakken achter zich. Soit Europa wil het, Mercedes geeft het, zonder in te boeten aan echt rijplezier. De enige fout die ze misschien in Affalterbach gemaakt hebben, is deze C63 te noemen… had er 55 (of iets anders tussen 45 en 63) van gemaakt en hij werd misschien wel met open armen ontvangen.

 

You May Also Like

MenStyle on Tour: Brussels Motor Show

Met Focus en WTV in ons zog… We worden zowaar nog echte BV’s. Zo ...

Skoda Enyaq iV RS drift zichzelf een wereldrecord

Meer dan 7 kilometer zijwaarts Wie denkt dat Porsche, Ferrari, Lamborghini,… of eender welk ...