MenStyle On Tour: Lancering Defender OCTA in Düsseldorf

Meer te zien dan op het EK

Belgen en Düsseldorf? Dat is letterlijk en figuurlijk geen match gebleken. Maar genoeg over voetbal, de Britten kunnen het beter! Want wat was er wel te zien in de Duitse stad? Wél, de gloednieuwe Defender OCTA, de ruigste, stevigste, krachtigste en meest dynamische Defender ooit!

Wie dacht dat de Defender V8 met 525 pk al het mannetje was, is eraan voor de moeite! Met de OCTA lanceren de Britse avonturiers gelijk, als het op kracht aankomt toch, het nieuwe vlaggenschip, wat vermogenstechnisch gelijk staat met 625 Britse raspaardjes. Wat formaat betreft is de OCTA niet de grootste. Voorlopig is er alleen plaats voor een ‘OCTA’ in de middelste lengtemaat en dus enkel als Defender 110 te bestellen.

Oh ja, missen we het voorvoegsel Land Rover niet bij de Defender? Neen, sinds kort bestaat hun ‘House of Brands’ uit 4 merken: Range Rover, Defender, Discovery en Jaguar. Voor insiders gekend, voor alle anderen, een weetje.

Kijken we eerst onderhuids vinden we ook in de OCTA een achtcilinder maar niet gekoppeld aan de gekende 5.0 liter V8 Supercharger. In de brute neus ligt nu de nieuwe 4-liter biturbo V8 dat nu ook elektrisch ondersteund wordt. Het is als het ware een mild-hybride. Het systeemvermogen bedraagt, zoals eerder al gezegd 635 pk en heeft een krachtig koppel van maar liefst 800 Nm sterk, in launch-modus.

Schakel je deze launch niet in, heeft hij nog steeds 750 Nm aan koppel ter beschikking. Meer dan genoeg om zowat elke kassei of steen uit te grond te sleuren. Soit, in full force betekent dit een spurtje van 0 naar 100 km/h in slechts 4 seconden. Zo’n 1,2 seconden sneller dan zijn V8-broertje.

Maar de Defender OCTA is meer dan alleen een nieuwe krachtbron. Zo is ook het hele onderstel grondig aangepast en staat dit, als enige Defender, op de hydraulisch aangestuurde ‘6D-Dynamics-technologie’. Wat dat betekent? Zo is dit trekpaard uitgerust met hydraulisch gekoppelde en continu variabele dempers die rol- en duikbewegingen van de carrosserie quasi volledig wegfilteren. De wagen zweeft als het ware tegen onnoemlijk hoge snelheden over het asfalt en onverhard als een hovercraft. Je coquette chique aangeklede grootmoeder met een kokend theetasje in de hand bliksemsnel over onverhard naar haar buitenverblijf brengen? Wedden dat ze niet eens een druppel gemorst heeft? Ja, Land Rover, euh, Defender, we hebben het draaiboek van de volgende commercial al uitgetekend.

Zo is de onderstelgeometrie dus aangepast aan het betere en ruigere offroadwerk. Dat is ook te merken aan de bodemvrijheid, die met bijna 3 centimeter vergroot is in vergelijking met de ‘normale’ Defender. Ook de spoorbreedte is toegenomen en dit met een kleine 7 centimeter, wat de wegligging alleen maar ten goede komt. En wie snel gaat moet ook op tijd kunnen stoppen. Daar zorgen de stevig uit de kluiten gewassen Brembo-remmen voor. Ook krijgt de Defender een speciaal OCTA-rijmodus die het brute geweld in offroad-stand zet maar dan ook gelieerd aan extra sportieve prestaties.

Uiterlijk zien we vooral een wat stoerdere, iets meer uitgekaste Defender die ook herkenbaar is aan aan zijn OCTA-badges. Zo zien we een lagere grille in de front en is deze meer open dan de normale modellen. Ook de koelsleuven zijn meer open en zijn nodig om het geheel beter te koelen. Kijken we naar het specifiek voor deze Defender ontwikkelde rubber, dan zijn er lichtmetalen wielen beschikbaar tot maar liefst 22 inch, naargelang de keuze van de band. Eentje voor de gewone weg? Een All-Terrain (Goodyear)? Het kan allemaal.

Zien we even naar zijn stoere kont, vallen ons gelijk de vier stevige en luid brullende uitlaten op. Ook opvallend, elke Defender OCTA’s dak is uitgevoerd in het zwart, net als de achterdeur. En voor wie nog extra sollen in de kous heeft zitten, kan je de OCTA ook laten uitvoeren in een speciaal matte wrap die tevens sterk genoeg is om geen strepen van takken, putjes van steenslag en andere zaken die je offroad wel eens tegenkomt te krijgen.

Piepen we even binnenin, dan zien we goedzittende sportstoelen met geïntegreerde hoofdsteunen die meteen ook “Body and Soul Seat” audiotechnologie vervatten. Dat systeem, dat we ook mochten ervaren in de Range Rover Sport SV (test volgt nog) stuurt vibraties naar je lichaam om muziek extra te accentueren. Het is wennen maar een setje van Charlotte De Witte doorheen het door offroad-landschap zal nooit nog hetzelfde zijn.

Op exacte Belgische prijzen is het nog even wachten maar reken maar op minstens 170.000 euro (exclusief taksen?). De nieuwe Defender OCTA zal voor het eerst te zien voor het grote publiek op het Goodwood Festival of Speed van 11 tot 14 juli.

You May Also Like

MenStyle Roadtest: Abarth 595 Competizione (2019)

Een blijvend asfaltbijtertje vol karakter… Of we zin hadden na twee Abarth 595 Pista’s ...

bossuwe-brewing

Menstyle on Tour: The Bossuwé Brewing Company

Vraag aan eender welke Belg wat ons Belgen nu zo typisch maakt en je ...

MenStyle Road Test: Jaguar I-PACE EV400

Na de heel korte test, nu de long drive Wij ons wat volgt weet ...