Avonturiers opgelet: hier is de nieuwe BMW R 1300 GS Adventure

De enige echte motor voor avontuurlijke trips

De verzengende hitte van de Sahara doorkruisen, de Himalaya beklimmen of het regenwoud van de Amazone verkennen: al meer dan twee decennia staat de grote BMW GS Adventure met vlakke boxermotor synoniem voor lange motorritten met een passagier en veel bagage. Om ervoor te zorgen dat dit ook in de toekomst het geval blijft en om avontuurlijke motorrijders nog meer expertise te bieden, heeft BMW Motorrad de motor, het chassis, het koetswerk, het design en het opbergconcept van de nieuwe R 1300 GS Adventure bijna volledig herzien in vergelijking met het vorige model, waardoor de hoekstenen van de BMW GS Adventure naar een nieuw niveau werden getild.

De legendarische tweecilinder-boxermotor vormt eens te meer het hart van de nieuwe R 1300 GS Adventure. Het nieuwe design, dat voor het eerst werd geïntroduceerd op de R 1300 GS, is veel compacter dan dat van zijn voorganger dankzij de onder de motor geplaatste transmissie en de nieuwe opstelling van de nokkenasaandrijving. Uit zijn cilinderinhoud van 1.300 cm³ puurt hij 107 kW (145 pk) bij 7.750 t/min en een maximumkoppel van 149 Nm bij 6.500 t/min. Daarmee is hij veruit de krachtigste in serie gebouwde BMW boxermotor ooit.

De nieuwe ophanging werd opgebouwd rond een stalen hoofdframe met behuizing in plaatstaal, dat niet alleen ingrijpend werd geoptimaliseerd in termen van installatieruimte, maar ook stijver is dan bij het vorige model. In plaats van de vorige staalbuisconstructie beschikt de nieuwe R 1300 GS Adventure nu over een achterframe met aluminium roosterbuizen, gemaakt van aluminium buizen en gesmede onderdelen. De EVO Telelever-voorwielgeleiding met flex-element en de herwerkte EVO Paralever-achterwielgeleiding staan bovendien garant voor een nog grotere stuurprecisie en rijstabiliteit.

Standaard geleverd af fabriek: de nieuwe elektronische Dynamic Suspension Adjustment (DSA) met belastingcompensatie en dynamische aanpassing van de schokdempers en veeruitslag.

De vorige elektronische ophanging, Dynamic ESA Next Generation, zorgde al voor een hoog niveau van rijveiligheid en rijplezier op de meest uiteenlopende terreinen, dankzij zijn dynamische aanpassing van de schokdemping en de verstelbare veerbasis achteraan. De nieuwe elektronische Dynamic Suspension Adjustment (DSA) gaat echter nog een stap verder en combineert de dynamische afstelling van de schokdempers voor- en achteraan met een overeenkomstige afstelling van de veerstijfheid (naargelang de gekozen rijmodus, de rijomstandigheden en de manoeuvres). De automatische aanpassing van de veerbasis compenseert de belasting. Dat zorgt voor een nog meeslependere rijervaring op elke ondergrond. Solo, met passagier of met een overvloed aan bagage: DSA garandeert een nog hoger niveau van rijveiligheid, prestaties en comfort.

Adaptive Vehicle Height Control en Adaptive Vehicle Height Control Comfort met verlagingsfunctie verkrijgbaar als optie af fabriek.

De nieuwe Adaptive Vehicle Height Control en Adaptive Vehicle Height Control Comfort zijn als opties af fabriek verkrijgbaar voor het chassis van de nieuwe R 1300 GS Adventure.

Met Adaptive Vehicle Height Control past de nieuwe R 1300 GS zich aan alle bedrijfsomstandigheden aan en garandeert hij een maximaal comfort zonder compromissen te sluiten op het vlak van rijdynamiek en hellingshoek. Bij stilstand en lage snelheden wordt de voertuighoogte met 30 millimeter verlaagd.

De nieuwe R 1300 GS Adventure kan ook worden uitgerust met de optionele Adaptive Vehicle Height Control Comfort, ideaal voor kleinere rijders of voor een bijzonder goede toegankelijkheid en nog eenvoudiger weggedrag. Hij heeft alle kenmerken en functies van de hoogteregeling en een standaardhoogte die 20 millimeter lager is.

Voortaan standaard vier rijmodi. ‘Enduro’-rijmodus voor een verbeterde terreinervaring.

Zelfs in de standaardversie heeft de nieuwe R 1300 GS Adventure voortaan vier in plaats van drie rijmodi op maat van individuele rijdersvoorkeuren. De rijmodi ‘Rain’ en ‘Road’ maken het mogelijk om de rijeigenschappen aan te passen aan de meeste wegomstandigheden. Met de ‘Eco’-rijmodus haalt men uit elke brandstoftank het maximale rijbereik, terwijl de bijkomende rijmodus ‘Enduro’ bijdraagt tot een betere rijervaring op het terrein met een specifieke afstelling voor terreingebruik.

Automated Shift Assistant (ASA) voor een volautomatische bediening van de koppeling met manuele of geautomatiseerde schakelovergangen om nog meer rijplezier te verzekeren, verkrijgbaar als optie af fabriek.

Met de nieuwe Automated Shift Assistant (ASA) biedt BMW Motorrad een innovatieve technische oplossing om motorrijden eenvoudiger en comfortabeler te maken. Conform het motto ‘Simplify your ride’ wordt de rijervaring verder verbeterd door de koppeling en de schakelovergangen te automatiseren, zonder daarbij te raken aan de emotioneel belangrijke dynamiek van het schakelen. De Automated Shift Assistant (ASA) zal ook als optie verkrijgbaar zijn op de BMW R 1300 GS (vanaf modeljaar 2025).

Full LED headlights in nieuw matrixdesign en standaard bijkomende koplampen. Hypergeavanceerde LED-lichtblokken rondom met in de handbeschermers geïntegreerde richtingaanwijzers.

BMW Motorrad wordt beschouwd als dé pionier op het vlak van motorveiligheid en aanverwante innovaties. De nieuwe R 1300 GS is dan ook standaard uitgerust met een nieuwe, erg compacte full-LED-koplamp met een nieuwe, opvallende lichtsignatuur. Het lichtblok bestaat uit twee LED-eenheden voor de dim- en grootlichten en vier extra LED-eenheden voor de dagrijlichten en zijlichten. De nieuwe R 1300 GS Adventure beschikt daarnaast over twee extra vlakke bijkomende koplampen met LED-technologie, die harmonieus en veilig werden geïntegreerd in het koetswerk. Die combinatie verlicht de weg met een nooit geziene helderheid en zorgt zo voor een nog betere perceptie in het verkeer. De hypergeavanceerde LED-lichtblokken met nieuw ontworpen LED-richtingaanwijzers – geïntegreerd in de handbeschermers vooraan, functioneel geïntegreerd achteraan – vervolledigen het verlichtingsconcept van de nieuwe R 1300 GS.

Riding Assistant Pack met Active Cruise Control (ACC),

Front Collision Warning (FCW), Lane Change Warning en de nieuwe

Rear End Collision Warning (RECW) om veilig en vlot te rijden verkrijgbaar als optie af fabriek.

De nieuwe R 1300 GS Adventure is al standaard uitgerust met Dynamic Cruise Control (DCC) met remfunctie. Het Riding Assistant Pack biedt echter nog veel meer functies aan als opties af fabriek. Het omvat de componenten Active Cruise Control (ACC), Front Collision Warning (FCW), Lane Change Warning en de nieuwe Rear End Collision Warning (RECW). Het nieuwe RECW-systeem (Rear End Collision Warning) waarschuwt achterliggers voor dreigende kop-staartbotsingen door de waarschuwingsknipperlichten met een hogere frequentie te laten knipperen. Het RECW-systeem (Rear End Collision Warning) zal vanaf modeljaar 2025 ook verkrijgbaar zijn op de BMW R 1300 GS, die vorig jaar werd voorgesteld.

Zijn eveneens als optie af fabriek verkrijgbaar: een nieuwe aluminium topkoffer en nieuwe aluminium koffers met geïntegreerde magnetische koppelingen die als elektrische interfaces fungeren voor USB-oplaadaansluitingen en verlichting, en een optionele volume-uitbreiding.

Een robuuste aluminium topkoffer van 37 liter en een topkofferhouder met trillingsontkoppelde topkofferplaat, elektrische interface voor verlichting, een USB-oplaadaansluiting en geïntegreerde handgrepen voor de passagier zijn als optionele accessoires verkrijgbaar voor de nieuwe R 1300 GS Adventure. Het laadvermogen bedraagt tot 8 kg.

De nieuwe aluminium koffers, elk met een laadvermogen tot 10 kg, zijn ook ideaal om bagage gemakkelijk en veilig te vervoeren. De totale inhoud bedraagt meer dan 73 liter (37 liter links, 36,5 liter rechts). Ze laten zich eenvoudig, snel en veilig bevestigen aan de innovatieve kofferhouders van gesmeed aluminium. De in de linker kofferhouder geïntegreerde magnetische koppeling fungeert als elektrische interface voor de USB-oplaadaansluiting in de linker koffer. De optionele volume-uitbreidingen van 10 liter per koffer verzekeren nog meer opbergruimte. Ze zijn gemaakt van hoogwaardig aluminium en snel en eenvoudig te monteren.

Aluminium brandstoftank van 30 liter met slimme bevestigingsmogelijkheden en met rubber afgewerkte opbergruimte. Doeltreffende bescherming tegen weer en wind met voorruit en handbeschermers met verlengstukken voor de handbeschermers.

De nieuwe R 1300 GS Adventure krijgt een volledig nieuw design dat hem nog meer onderscheidt van zijn zustermodel, de R 1300 GS. Een belangrijk onderdeel van het centrale koetswerkgedeelte van de nieuwe R 1300 GS Adventure is de brandstoftank van 30 liter in plaataluminium, die grotendeels onafgedekt is. Voor de ontwikkelingsingenieurs van BMW Motorrad was het uitermate belangrijk dat de grote tank ook zijn bijkomende functie van bagagedrager in de verf zou zetten. Daarom werden drie bevestigingselementen op het bovenste tankpaneel geschroefd om eenvoudig te tanken en snel toegang te krijgen tot het laadcompartiment voor smartphones. Deze slimme oplossing biedt individuele bevestigingsogen voor bagage en een scharnierende bevestiging met klikslot voor de 12 liter grote tanktas met waterdichte binnen- en buitentas, die als accessoire verkrijgbaar is.

De uitzonderlijke breedte van de tank creëert vertrouwen en biedt een doeltreffende frontale bescherming tegen slechte weersomstandigheden. De grote voorruit, in combinatie met de twee grote transparante windgeleiders, biedt ook een doeltreffende bescherming tegen weer en wind, wat bijdraagt tot een ongeëvenaard stil en comfortabel rijgedrag, zelfs tijdens lange ritten. De rubberen tankbakjes links en rechts van de bovenste tankafdekkingen zijn eveneens standaard. Ze bieden een slipvrije, veilige opslag voor gebruiksvoorwerpen tijdens stops.

De nieuwe R 1300 GS Adventure: het allerhoogste niveau van touring- en terreinexpertise in een aantrekkelijke basisvariant, aangevuld met de varianten Triple Black, GS Trophy en Option 719 Karakorum.

Zelfs in zijn basisversie laat de nieuwe R 1300 GS Adventure geen twijfel bestaan over zijn bedoelingen. Hij is afgewerkt in de niet-metaalkleur Racing Red en heeft een atletische, afgetrainde look die u uitnodigt om motoravonturen aan te vatten. De zilverkleurige tank, de zwarte en rode zittingen, het zwarte stuur, de zwarte velgen en de rode verlengstukken voor de handbeschermers bieden een opvallend contrast.

In de Triple Black-versie toont de nieuwe R 1300 GS Adventure zich van zijn meest elegante kant. Accenten in perfect op elkaar afgestemde zwarttinten en de aluminium brandstoftank afgewerkt in hoogwaardige Tinted Clear Coat kenmerken zijn uitzonderlijke karakter. Zwarte elementen zoals de standaard beschermstang voor de motor met zilverkleurige inzetstukken, het stuur en de velgen gaan hand in hand met grijze verlengstukken voor de handbescherming, grote aluminium radiatorlijsten en verwarmbare zittingen in Black/Grey voor het traditionele Triple Black-kleurenschema. Een bagagerek en een hoge voorruit met grote windgeleiders maken de Triple Black-look compleet.

Het GS Trophy-model onderscheidt zich door een sportief kleurenschema. De metaalkleur Racing Blue wordt aangevuld met opvallende strepen in de niet-metaalkleuren Light White en Racing Red. Gepoedercoate textuuronderdelen in de matte metaalkleur Avus Black creëren een opwindend contrast met de aluminium onderdelen. De rode en zwarte zittingen en de rode verlengstukken voor de handbeschermers worden gecombineerd met de roestvrijstalen beschermstang voor de motor en de zwarte velgen Cross-spoke om een aantrekkelijk kleurschema te creëren. Zwarte roosters voor de radiatoren en de koplampen bieden een doeltreffende bescherming tegen steenslag. De kleinere sportvoorruit en sporthandgrepen voor de passagier zetten het sportieve karakter van de GS Trophy nog meer in de verf. Ook bieden de grote radiatorlijsten met sjorogen en aluminium brandstoftankrekken robuuste bevestigingspunten.

De versie Option 719 Karakorum tooit de R 1300 GS Adventure in de exclusieve kleur Aurelius Green matt metallic. Goudkleurige lijnen en het gefreesde Shadow-onderdelenpakket maken de hoogwaardige look compleet, net als de ‘Opt. 719’-badge op de tankafdekking. De geanodiseerde goudkleurige componenten zoals de velgen en het stuur springen extra in het oog. De standaard motorbeschermbeugel is zwart gelakt en de verlengstukken van de handbeschermers zijn uitgevoerd in het grijs. Naast de kleine aluminium radiatorlijsten en het beschermrooster op de bijkomende koplampen zijn er twee verwarmde comfortzittingen in Black/Grey, een bagagerek en een kleine sportvoorruit.

You May Also Like

Met de Porsche 911 Dakar ga je ‘van’t padje’

En niet alleen de duinen Als er één daily is die we altijd in ...

Van deze Hyundai’s worden wij wild

Bij deze de RN22e en de N Vision 74 Groot feest bij Hyundai waar ...

Audi zwaait de V10 in stijl uit met de R8 V10 GT RWD

De speeltijd is (nog niet) over We pinken een traantje weg. De wereld is ...