Christoff Corten: “Deze stier temmen blijft een uitdaging!” (Interview)

Belcar-piloot Christoff Corten racet met monsterlijke Lamborghini Huracan

De potente Lamborghini Huracan Super Trofeo Evo van Christoff Corten is een van de grote blikvangers in de Belcar. We doken de pitlane in voor een diepgaand gesprek met deze snelle piloot uit Binkom. Helm op, gordels vast, start de motor en knallen maar!

De Belcar is het nationale uithoudingskampioenschap en al vele jaren de topact op de Belgische circuits. Terecht, want aan de start verschijnen tal van adembenemende bolides, zoals de Porsche 911, de Audi R8, de Aston Martin Vantage en natuurlijk de monsterlijke Lamborghini Huracan. Die laatste wordt bestuurd door Christoff Corten, Jeffrey Van Hooydonk, Frank en Hans Thiers, en werd meteen de grote publieklieveling die door de fans duchtig wordt gedeeld op de sociale media.

Stijlicoon met Italiaanse flair

De bolide van Christoff Corten en zijn maats is een Lamborghini Huracan Super Trofeo, die speciaal werd ontwikkeld voor de gelijknamige merkencup die intussen op zowat alle continenten wordt georganiseerd. Nog meer dan het seriemodel is de racewagen een echte blikvanger met het extra spoilerwerk dat door de designers van Lamborghini Centro Stile zeer mooi en stijlvol werd geïntegreerd, terwijl de vaak zeer opvallende decoraties van het koetswerk dat effect nog eens extra in de verf zetten. Zo ook op het knalrode exemplaar van Christoff dat als een felle, bliksemsnelle schicht over onze circuits raast.

De Lamborghini Huracan is inderdaad een echte publieksmagneet die ons raceproject heel wat extra aandacht bezorgt. En dat is natuurlijk mooi meegenomen om onze sponsors en partners in de kijker te plaatsen”, verduidelijkt Christoff. “Ook als piloot geniet ik van deze wagen, zowel omwille van zijn prestaties als om zijn prachtigste look. De Lambo is dan ook veruit de fraaiste bolide waarmee ik al heb geracet.

PK-monster

De Lamborghini Huracan Super Trofeo is niet alleen een monsterlijke verschijning, maar zet ook adembenemende prestaties neer dankzij de potente, centraal geplaatste V10 5,2 liter die een slordige 620 pk produceert. “Die power duwt zeer stevig in je rug tijdens de acceleraties. En ja, het is telkens een uitdaging om deze briesende stier te temmen, maar dat maakt het natuurlijk eens zo leuk als piloot”, vertelt Christoff over zijn ervaring achter het stuur van de Huracan.

Het klopt dat we op papier de snelste wagen op de Belcar startgrid hebben, maar toch slagen de Porsches er soms in het tempo te bepalen. Wel, dat is eigenlijk te wijten aan de ‘Balance of Performance’ (of BoP), die tot doel heeft de prestaties tussen de deelnemers wat te nivelleren om evenwichtigere en spannendere wedstrijden te krijgen. Zo kreeg onze Lamborghini Huracan extra gewicht, een geringere rijhoogte en een kleinere luchtinlaat opgelegd om de prestaties wat in te dijken. Die waarden zijn intussen weer bijgesteld, zodat we weer voluit voor de pole positions en zeges kunnen gaan, waar uiteraard ook onze echte ambities liggen.

Geschiedenis schrijven in 24 Uren van Zolder

Dit seizoen is het gereputeerde PK Carsport van Anthony Kumpen de technische partner van het Russell Racing Team voor het runnen van de Lamborghini Huracan Super Trofeo in de Belcar. Na het moeilijke seizoen 2023 waarin de Italiaanse bolide last had van kinderziekten, is het de bedoeling nu om weer een flinke stap voorwaarts te zetten. De ambities zijn niet mis: Christoff Corten en zijn crew willen de 24 Uren van Zolder winnen, de top act van het seizoen die eind augustus wordt verreden. Met een zege met de Huracan zouden ze dan voor een regelechte primeur zorgen, want nooit eerder won een Lamborghini de Limburgse etmaalrace.

Dit is inderdaad ons belangrijkste doel dit jaar”, bevestigt Christoff, die de 24 Uren van Zolder trouwens al tweemaal eerder won. “De 24 Uren van Zolder winnen met de Lamborghini Huracan moet best haalbaar zijn, hoor. We hebben een sterk team, een snelle en betrouwbare wagen en snelle en ervaren piloten. Met deze bezetting waren we trouwens het eerste team ter wereld dat met een Norma prototype een 24-uursrace heeft gewonnen. We hebben er daarom echt vertrouwen in. De concurrentie is gewaarschuwd, al valt die natuurlijk niet te onderschatten en blijft een 24-uursrace altijd een zware uitputtingsslag voor mens en machine.

Charme van Circuit Zolder

Aangezien Circuit Zolder het thuiscircuit is van Christoff Corten, kent hij het als zijn broekzak en krijgt het ook een speciale plaats in zijn hart. “Inderdaad, door zijn compacte layout rond de paddock is Zolder een echt familiecircuit waar de fans op verschillende plekken meteen een goed zicht hebben op de races en steeds dichtbij de piloten zijn. Dat vind je bijna nergens anders”, verduidelijkt de piloot.

Daarom is racen hier altijd zeer fijn en een beetje thuiskomen voor mij. Verder charmeert Silverstone in Engeland mij enorm. Het is een zeer uitdagend en snel circuit met een combinatie van snelle, blinde bochten in een vlak landschap zonder hoogteverschil. Dat is een unieke setting die nergens anders terugvindt en daarom zeker een uitdaging vormt achter het stuur van een racewagen. Daarnaast rijd ik natuurlijk ook zeer graag in Spa-Francorchamps, dat eveneens een prachtige en zeer snelle omloop is in een zeer natuurlijke en mooie omgeving. Zeker omdat ik hier ook al enkele sterke resultaten behaalde in de 24-uursrace.

Ervaring met prachtige bolides

Christoff Corten heeft intussen al ruim 15 jaar circuitervaring en geldt als een van de referenties in de Belcar en in de internationale GT-races. Op zijn palmares prijken dan ook al heel wat mooie resultaten, zoals twee zeges in de 24 Uren van Zolder, klasse-overwinningen in de 24 Uren van Spa en titels in verschillende klassen in de Belcar. Die werden telkens behaald aan het stuur van zeer fraaie bolides.

Het is inderdaad een mooi rijtje als ik terugkijk op mijn palmares”, glundert Christoff. “Vroeg in mijn carrière kon ik al racen met een Porsche 911 in de 24 Uren van Spa-Francorchamps, waarmee meteen een jongensdroom werd gerealiseerd. In 2015 kon ik in de Ardennen dan ook het stuur nemen van een Ferrari 458 GT3, wat eveneens een onvergetelijke ervaring was. De leukste racewagen waarmee ik reed, was zeker de Norma M20FC, de snelle proto waarmee ik van 2017 tot en met 2021 aan de slag ging en twee keer de 24 Uren van Zolder won. Maar de bolide die het meest mijn hart heeft gestolen is toch wel onze huidige Lamborghini Super Trofeo, waarmee ik nu rijd in de Belcar. In deze auto vind ik alles wat ik belangrijk vind: techniciteit, downforce, power en elegantie. Een pracht van een racewagen!

Geen ultieme racedroom

Christoff Corten heeft er al een mooie racecarrière opzitten. Vele piloten hebben nog een ultieme racedroom, zoals deelnemen aan de mythische 24 Uren van Le Mans of schitteren in een vermaarde internationale serie. De snelle man uit Binkom heeft echter zo geen bucket list die hij nog absoluut wil afwerken.

Het zal misschien raar klinken, maar een echte racedroom heb ik inderdaad niet”, vertelt Christoff. “Mijn motto is “droom niet je leven, maar leef je dromen”. Daarom ben ik al zeer dankbaar voor de prachtige races en overwinningen die reeds op mijn palmares staan. Ik kan racen op Belgisch topniveau, in een topteam met toppiloten en toppartners. Meer kan je eigenlijk niet wensen. Ook in de Belcar heb ik trouwens nog enkele uitdagingen, hoor. In de eerste plaats algemeen kampioen worden en daarnaast er is het ongelooflijke record van zeven overwinningen in de 24 Uren van Zolder van Bert Longin. Dat lijkt ongenaakbaar, maar ik ben pas 33 jaar en Bert behaalde die zevende zege pas op zijn 56e, alles is dus nog mogelijk. Dit gezegd zijnde, sluit ik natuurlijk niet uit dat ik ooit nog aan de start van enkele vermaarde internationale races zal verschijnen. Maar vergeet niet ik geen fulltime professioneel piloot ben. In het dagelijkse leven ben ik verdeler van enkele Stellantis automerken in Tienen, en die taak vergt ook veel van mijn tijd en energie en is mijn andere grote passie naast autosport.”

Achter het stuur van de Lamborghini Huracan  

1 RADIO: communicatie tussen piloot en team
2 FLASH: signaal met grote lichten bij inhalen tragere wagens
3 NEUTRAL: versnellingsbak in neutraal zetten
4 WIPER: activeren ruitenwissers
5 GROENE KNOP: instellen 12 verschillende posities ABS
6 RODE KNOP: instellen 9 verschillende posities tractiecontrole
7 PIT: activeren van snelheidsbegrenzer in pitlane
8 ALARM: reset van onboard computer berichten
9 PAGE: menu scrollen op display
10 REVERSE: achteruitversnelling inschakelen

Specs Lamborghini Huracan Super Trofeo Evo
– Motor: 5204 cc V10, 620 pk  – 8250 opm, 570 Nm – 6500 opm
– Aandrijving: achterwielen, sequentiële zesversnellingsbak (X-Trac), tractiecontrole (9 posities)
– Remmen: geventileerde stalen schijven, racing ABS (12 posities)
– Ophanging: double wishbones, regelbare anti-roll bar en Ohlins-dempers, wielen met centrale moer
– Benzinetank: 118 liter

Foto’s: Ollivision/Christoff Corten
Tekst: Alain De Jong

 

You May Also Like

Hier zijn de nieuwe BMW X5 M Competition en BMW X6 M Competition

Zuiniger, krachtiger,… Met uitgebreide innovaties op het gebied van prestaties, aanwezigheid en digitalisering scherpt ...

BMW iX, het zuiver elektrisch Beierse paradepaardje

Het logisch vervolg na i3 en iX3 Noem het gerust een zuiver elektrische X5, ...

MenStyle Road Test: Range Rover Velar P400e

Een leuk tussendoortje Of we fans zijn van het iconische Land Rover? Sowieso! Na ...