Volwassen charme langs de Portugese Atlantische kust
Terwijl Renault volop inzet op elektrische modellen, kiest de nieuwe Clio een andere koers: een volwassen, veelzijdige hatchback die je nog steeds gerust aan de benzinepomp kunt stoppen. Wij reden de zesde generatie rond Lissabon en Cascais, een zonovergoten stukje Portugese Atlantische kust dat je gerust het Knokke van Portugal mag noemen – alleen met spectaculairdere golven en surfers die hun plank vaker tegen de branding zien stukbijten dan perfect surfen.
Groeispurt en fastback-charme
De Clio is groter en zelfverzekerder dan ooit: bijna 7 cm langer, 4 cm breder en met een fastback-profiel dat zelfs de meest kritische gezinsvader doet knikken van goedkeuring. De achterklep opent mee met de achterruit, wat laden van koffers, boodschappen (of surfplanken?) een fluitje van een cent maakt. Het interieur voelt ruim en kwalitatief aan, met comfortabele stoelen, genoeg hoofd- en schouderruimte, en slimme zitposities achterin. Tieners zitten er als een koning(in), volwassenen moeten soms iets meer inschikkelijkheid tonen, zeker als je achter ondergetekende gespierde stylo van 1m89 moet zitten.
Motoren, prestaties en rijgedrag
Renault biedt twee motoren aan: de TCe 115 (1,2 liter driecilinder, 115 pk) met manuele of automatische zesversnellingsbak, en de E-Tech Full Hybrid 160 met 1,8 liter benzinemotor, elektromotor en 1,4 kWh batterij. Deze hybride kan grotendeels (tot 80%) elektrisch rijden in de stad, levert 160 pk, en sprint in 8,3 seconden naar 100 km/u. Op de kronkelende kustwegen van Cascais – langs golfbanen en uitzicht op de oceaan – voelt de Clio levendig maar comfortabel, en de slimme, what’s in the name, Smart-modus schakelt automatisch tussen Eco, Comfort en Sport. Verbruik? Gemiddeld 5,1 l/100 km, met een beetje aandacht voor je rechtervoet makkelijk onder de 4,5.
Tech en comfort
Het gamma is overzichtelijk: vier uitrustingsniveaus van Evolution tot Esprit Alpine, met 29 rijhulpsystemen, automatische airco, OpenR Google-multimediasysteem, adaptieve cruise control en 18-inch wielen op de topversies.
Lifestyle-ervaring
Tussen de ritjes door verbleven we in het Evolution Hotel in Estoril-Cascais, een oase met sauna, jacuzzi, stoombad en infinity pool met zicht op een, op dit moment, woeste Atlantische Oceaan. Zoals Renault zijn gasten steeds soigneert, genoten we ook van een fantastisch diner – want wie hard rijdt, moet ook hard ontspannen, nietwaar?
Prijzen
De nieuwe Clio start bij 18.950 euro voor de TCe 115 met manuele bak. De TCe 115 met EDC-automaat begint bij 22.300 euro, de hybride E-Tech 160 Evolution start bij 23.550 euro, en de Esprit Alpine klimt tot 28.300 euro, optioneel tot circa 31.000 euro.
Conclusie
De Clio VI voelt volwassen, veelzijdig én leuk om te rijden. Of je nu langs de kust kronkelt met surfers in de branding als decor, of rustig over de boulevards van Cascais glijdt, de Clio combineert stijl, comfort, praktische bruikbaarheid én moderne techniek in één aantrekkelijk pakket. Een kleine gezinsauto die zich ineens veel groter voelt.






















