Elektrisch, brutaal en net dat tikkeltje stouter
Opel zet een nieuwe standaard voor sportieve EV’s met de Mokka GSe. Met 281 pk, rally-DNA, een sperdifferentieel en een stevig onderstel mikt deze Mokka in sportplunje op bestuurders die van het betere rijwerk houden. Wij namen hem onder handen rond Madrid, zowel op de openbare weg als op het iconische Circuito del Jarama.
Rallygenen voor de straat
De Mokka GSe is geen marketinggimmick. Hij deelt DNA met de rallywagen van Opel: mechanisch sperdifferentieel, hydro-schokdempers en een aangepast chassis. En dat hebben we gevoeld. We stuurden misschien niet onze meest ervaren testrijder naar de Spaanse hoofdstad maar dat kon de pret niet drukken, integendeel. Met een grote glimlach alsof hij voor Kerst net de laatste Luna Stevens jaarkalender had gekregen, landde onze held terug in Brussel. Zijn gevoel? Gas geven was geen half pension, het was een all-in en het bochtenwerk was niet Lier Kermis maar een Kamping Kitsch op wielen. En als man uit Lier die ons jaarlijks ‘uit de nood’ helpt mee de reportage van het foutste festival uit De Lage Landen te voorzien, weet hij perfect waarover hij spreekt.
Wegen waar je hart sneller van gaat
De wegen net buiten Madrid lijken gemaakt voor de Mokka GSe. Korte, snelle bochten, hoogteverschillen en uitdagende combinaties laten zien waar deze compacte SUV echt goed in is. Insturen voelt scherp en direct aan terwijl de voorwielen even hard kleven aan het asfalt als een verdwaalde klimaatactivist op de oprit van het autosalon.
Op zulke momenten merk je hoe naadloos het sperdifferentieel en het aangepaste chassis samenwerken. Daar waar het bij veel kleine SUV’s gas lossen is, mag er met de Mokka GSe bij het betere bochtenwerk een streep gas bijgegeven worden. Oké, het verbruik loopt op bij dit soort rijstijl, maar daarvoor krijg je een constante glimlach terug. Dit is precies waarvoor de GSe gebouwd is.
Circuito del Jarama: hier toont hij karakter
De ultieme test vond plaats op het legendarische Circuito del Jarama, waar tot het gezegende geboortejaar van onze hoofdredacteur (1981) Formule 1-wagens streden. Hier wordt duidelijk dat de Mokka GSe méér is dan een straatatleet met cijfers op papier. Track-modus schakelt alle hulp uit, waardoor de hydraulische remmen hun werk volledig overtuigend doen. Wat opvalt: de prestaties blijven consistent, ronde na ronde.
Voor de rallyfans: Opel zorgde ook voor een korte rally-co-drive met Calle Carlberg, Junior European Rally-kampioen 2025 in de race-versie van de Mokka GSe. Bochtenwerk, handbrake-turns en zelfs een paar donuts later weet je: dit is een auto die rally-DNA ademt, ook al is hij volledig elektrisch. Er zijn zelfs plannen om de Mokka GSe in Belgische rally’s te zien, beetje zoals de Opel Corsa Rally, die we HIER zelf al eens konden testen.
Design en lifestyle
Met 20-inch velgen, opvallende remklauwen en zwarte motorkap oogt de Mokka GSe alsof hij rechtstreeks uit een rallyposter komt. Binnenin vind je sportstoelen die je vasthouden, een afgevlakt sportstuur en een touchscreen met G-krachtmeter, racetimer en sportpedalen. Niet hypermodern, wel lekker sportief en praktisch. Toch, aankomen in de Mokka GS, de compacte SUV met rallylooks en serieus punch? Dat scoort punten bij de vrienden.
Conclusie
De Opel Mokka GSe bewijst dat EV’s niet saai hoeven te zijn. Rallygenen, sportief design en elektrische power combineren tot een SUV die je hart sneller laat kloppen. Niet de meest rationele keuze, maar wel één van de leukste. Weekendtrip? Check. Bochtenrijke heuvelweg? Check. Glimlach gegarandeerd, zelfs als je tussendoor een laadpaal moet zoeken. Oh ja, de prijs? De prijs? 45.890 euro incl. btw.



















