Een Italiaanse 18+-film op vier wielen
Zin in een paar dagen cruisen met een Maserati GT2 Stradale? Dat hoef je Jonas (Autovlog) geen twee keer te vragen. Nog voor er HQ Maserati op zijn iPhone verscheen, was het antwoord volmondig ‘JA’. En wat is zijn verdict? Na een gezamenlijk ritje richting Inkart Puurs, waar zowat alle carspotters uit Vlaanderen aanwezig waren, proberen we zijn gevoelens in geheel MenStyle-taal weer te geven.
Maar wat is de GT2 Stradale? Wel, alsof de MC20 al niet genoeg mannenharten deed bonzen, lanceren de Italianen de GT2 Stradale– een straatlegale versie van dit circuitmonster. Vergeet sexy lingerie of een avondje stripclub, dit is Italiaanse porno op vier wielen in zijn puurste vorm. De Stradale is bruter, lichter en verleidelijker dan ooit. De vleugeldeuren zwaaien open als de armen van een Italiaanse diva die weet dat álle camera’s toch al op haar gericht zijn. Vergeet swipen op Tinder, dit is de ultieme headturner. Dit is geen wagen die je koopt, dit is een wagen die (je) verleidt… en daarna compleet afmat.
Carbon all over the place
De Stradale kreeg een afslankkuur waar menig influencer jaloers op zou zijn. 60 kilo lichter, dankzij een koolstofvezel dak, motorkap en achtervleugel die zo groot is dat je er gerust een familiereünie barbecue op kan organiseren. Het totaalgewicht komt uit op 1.365 kilo, goed voor een sprintje van 0 naar 100 km/u in 2,8 seconden en een top van 324 km/u. En geloof ons: dat voelt alsof je brein een dubbel-shot espresso krijgen.
Maar het gaat niet enkel om brute kracht: om een voorbeeld te geven, deze Italiaan zuigt zich in bochten harder vast dan Paris Hilton in een Hilton in Parijs. De combinatie van aerodynamische downforce en Brembo-koolstofremmen maakt dat je nekspieren zowat de zwaarste training van hun leven krijgen. Eat that Paris…
Op de openbare weg blijft hij verrassend handelbaar – bijna vriendelijk – zolang je hem in toom houdt. Maar zet hem in Race-modus en dit circuitbeest voor de openbare weg verandert in een Dua Lipa die kwistig met haar ravissante derrière schudt, alleen om jou de controle te geven. Het is dat perfecte evenwicht tussen beheerst en brutaal: progressief in zijn reacties, maar steeds klaar om je een shot adrenaline te bezorgen. Om het met Dua Lipa’s woorden te zeggen… “One foot on the pedal is all it takes, Falling in love with me”.
@jonasautovlog Rijden met de Maserati GT2 Stradale (deel 2)! 🚀 #maserati #gt2stradale #mc20 #supercar #cartok #fy @Maserati @Gocar.be
Kortom: Maserati heeft van de GT2 Stradale geen ongeleid projectiel gemaakt, maar een Italiaanse minnares op wielen. Elegant genoeg om je schoonmoeder naar een diner te brengen, maar hitsig genoeg om je op een verlaten stuk asfalt in pure extase te brengen.
De pluspunten: meer dan alleen snelheid
-
Raceauto met nummerplaat: dit is geen “geïnspireerd door de racerij”-praatje. Dit is letterlijk een racewagen die je een nummerplaat cadeau doet. Al kost die nummerplaat (BIV) ook wel een rib uit je lijf.
-
Ego-booster: je buurman met zijn Porsche 911? Die voelt zich ineens de lullige neef uit Firenze naast jouw flamboyante Milanese Casanova.
-
Praktisch detail: de koffer warmt alles op wat je erin legt. Je lasagne al voorverwarmen op weg naar huis? Geen enkel probleem.
De minpunten: kleine Italiaanse drama’s
-
Geen V8-roffel: Maserati kiest voor een twin-turbo V6. Snel? Zeker. Opwindend? Absoluut. Maar eerlijk is eerlijk: een 911 GT3 RS met zijn 9.000 toeren klinkt als Pavarotti op steroïden, terwijl deze Maserati eerder klinkt als een dj-set in een loungebar op Ibiza. Goed, maar toch niet helemaal hetzelfde.
-
Verkeersdrempels in België: zonder gebruik van het liftsysteem schilder je de onderkant van je Maserati met asfalt. Niet ideaal.
-
Warmteprobleem: ijsjes meenemen in de koffer? Vergeet het. Tegen de tijd dat je thuiskomt heb je een milkshake.
Interieur: donker, strak en opwindend
Binnenin is de Stradale net zo schaars gekleed als een serveuse in de Shatzi-bar in Ischgl. Kuipstoelen die je strakker vasthouden dan een Italiaanse nonna op je wang, een alcantara stuurwiel met LED’s die je toefluisteren wanneer je moet schakelen, en een minimalistische look die je constant herinnert: dit is geen cruiser, dit is een cockpit. Alles ademt snelheid, passie en een vleugje sadomasochisme – want comfort is hier duidelijk geen prioriteit.
Het prijskaartje
Maserati brengt de GT2 Stradale in een oplage van 914 stuks, een knipoog naar het oprichtingsjaar. De basisprijs: rond de €310.000. Maar met de juiste Fuoriserie-opties (lees: nog meer carbon en een kleurtje dat schreeuwt “ik ben rijker dan jij”), tikt dit moeiteloos door tot boven de €400.000. Voor dat bedrag kan je ook een ‘Huis op Bali’ kopen maar dat maakt minder indruk op een vrijdagavond in La Reserve in Knokke. En, aangezien ze moeite hebben om de 914 stuks te slijten, kan er misschien toch wat onderhandeld worden in de prijs. Althans, dat hebben we ‘van horen zeggen’. Bij deze, in tegenstelling tot vaak andere exclusieve en gelimiteerde supercars, ‘Echte Liefde is (nog steeds) Te Koop’.
Verdict: een rijdende penisverlenging
De Maserati GT2 Stradale is alles wat mannen willen, maar eigenlijk niet nodig hebben. Dit is geen rationele keuze, dit is een emotionele uitspatting. Een auto die je koopt met je hart, je ego en misschien je onderbuik. Het is een rijdende penisverlenging, verpakt in een Italiaans maatpak van carbon en alcantara.
Ja, je had ook een Porsche kunnen kopen. Dan ben je de man die op safe speelt. Koop je jezelf een Maserati GT2 Stradale, dan ben je de man die de randjes opzoekt… of er misschien ook gewoon graag overgaat.
@jonasautovlog Maserati GT2 Stradale, racewagen voor de weg! ✨🚀 (deel 1) #maserati #gt2stradale #gt2 #mc20 #racecar #sportscar #supercar #cartok #fy @Maserati @Gocar.be