MenStyle Road Test: BMW M5 Touring

De ultieme (fleet)auto die je baas niet wil betalen…tenzij je zelf de eindbaas bent natuurlijk

Stel je voor: je baas zegt dat je een nieuwe fleetwagen mag kiezen. Jij denkt meteen aan een degelijke 320e of, zij het 100% elektrisch moet, een iX3. Maar dan duikt er plots een BMW M5 Touring in je dromen op. Een break, dus praktisch. Een plug-in hybride, dus fiscaal aftrekbaar. En oh ja… 727 pk. Fleetwagen, iemand?

Honger naar meer

Onder de kap ligt nog steeds die legendarische 4.4-liter V8, nu vergezeld door een elektromotor en een accupakket van 18,6 kWh. Samen goed voor 727 pk en een krankzinnig koppel van 1.000 Nm. Dat vertaalt zich in een sprint van 0 naar 100 km/u in amper 3,6 seconden en een elektronisch begrensde top van 250 km/u. Voor de context: dat is sneller dan jij een steak tartaar kunt bestellen tijdens je powerlunch… al zal de honger om achter het stuur te kruipen van deze ‘break’ nooit gestild geraken.

Toch kan hij ook braaf zijn: tot 70 kilometer volledig elektrisch, fluisterstil langs de files. Net lang genoeg om je collega’s en de ‘groene bakfietswijsheden’ op kantoor wijs te maken dat je écht voor het milieu kiest.

Gewicht? Ach, details…

Ja, de M5 Touring weegt bijna 2,4 ton. Maar geloof ons: dat voel je nauwelijks. Dankzij een dubbel uitgekiende ophanging met adaptieve dempers, Integral Active Steering (waarbij de achterwielen subtiel meesturen) en een onderstel dat slimmer is dan de gemiddelde Tesla-rijder (al is dat geen referentie natuurlijk), krijg je grip en balans die tegen de natuurwetten ingaan.

En dat gewicht heeft ook voordelen: elke kilometer voelt solide, alsof je met een Zwitserse bankkluis over het asfalt rolt. Alleen eentje die bloedmooi gromt wanneer je de V8 tot leven wekt.

Speeltjes voor grote jongens

De M5 Touring geeft je niet zomaar een gaspedaal en een stuur. Nee, je krijgt een heel arsenaal aan knoppen en instellingen. Wil je de demping harder, de remmen scherper, de stuurbekrachtiging zwaarder? Eén druk op de knop en je hebt je eigen circuitsetting, zelfs al gebruik je hem enkel om de parking van de Aldi met wat meer drama te verlaten.

En dan is er nog de boost-flipper links op het stuur. Trek eraan en je krijgt tijdelijk alles wat de aandrijflijn in huis heeft. Resultaat: je passagiers kijken alsof ze net hun eerste achtbaanrit achter de kiezen hebben.

Van boardroom tot Saint-Tropez

In Comfort-stand rijdt hij als een verfijnde zakenlimousine. In Sport-stand verandert hij in een straaljager op vier wielen. Eigenlijk is de M5 Touring een beetje zoals een F16 die toevallig ook boodschappen kan doen. Perfect dus voor de man die ’s morgens een strak pak draagt en ’s avonds in hoodie en sneakers aan de Côte d’Azur aan een Whispering Angel rosé nipt.

En dat praktische Touring-stukje? 555 liter bagageruimte (of bijna 2.000 met de achterbank plat). Genoeg voor kinderwagens, golfclubs of gewoon een hoop ego.

Fleetwagen?

Met een basisprijs van 148.000 euro ga je er nooit een vinden op het parkeerterrein van de gemiddelde KMO. Maar hé: hij is 75% aftrekbaar. Dus technisch gezien is het een fleetauto. Alleen eentje waar je baas nooit zijn handtekening onder zet… tenzij het voor de baas zelf is.

Conclusie

De BMW M5 Touring is geen auto. Het is een levensstijl. Een daily driver die je collega’s groen van jaloezie maakt, je groene collega’s stil krijgt en jou elke dag opnieuw doet glimlachen. Dit is “Freude am Fahren” ten rubberen sloffen uit.

En wie écht wil besparen kiest natuurlijk de elektrische bakfiets… maar wie wil léven, kiest de M5 Touring…Drop the mic.

 

You May Also Like

Lamborghini Huracán STO, de racewagen voor de openbare weg

Yes please!  Een racewagen voor de openbare weg maken? Daar moeten de heren bij ...

Door Vagabund Customised BMW CE 02 is een lekker retro speeltje

Retro in een nieuw jasje  Als je spreekt over het customizen van voertuigen gaat, ...

Carlos Sainz zwaait af bij Ferrari maar niet zonder dit afscheidscadeautje

een Ferrari Daytona SP3 Hoewel de Spaanse held plaats moet ruimen voor Lewis Hamilton, ...