De voorverkoop van het Rijvers liep dit jaar als nooit tevoren en dat heeft natuurlijk vooral met de uitstekende line-up te maken : Pommelien Thijs, Goldband, Merol, Ozark Henry en Suzan & Freek en nog veel meer.
Lievegem staat vanaf donderdag in het teken van muziek. Met een groter terrein, een gloednieuwe discostage en zelfs een gratis ‘zonnecrème-douche’ zet het festival dit jaar opnieuw stevig in op beleving. Rijvers kan niet snel genoeg beginnen voor woordvoerder Floris Benoit.
De voorverkoop loopt als een trein, de vrijdag is al helemaal uitverkocht. Had je dat succes verwacht?
Wat onze bezoekers betreft, investeren we elk jaar opnieuw veel in het festival. We merken dat het aantal bezoekers toeneemt, maar dat zien we vooral als een mooie bevestiging van het succes, niet als ons hoofddoel. Het draait voor ons niet om zoveel mogelijk mensen op het terrein te krijgen, maar om iedereen een comfortabele en aangename beleving te bieden. Daarom hebben we dit jaar extra geïnvesteerd in het comfort op het festivalterrein.
Waarom werd het festivalterrein uitgebreid voor de komende editie?
De site werd met een extra halve hectare vergroot waardoor er meer ruimte is voor iedereen. Het aantal rust- en comfortzones, plekken waar bezoekers kunnen zitten en iets drinken, is zelfs verdubbeld. Daarnaast hebben we zwaar geïnvesteerd in extra schaduwshelters om verkoeling te bieden tijdens warme dagen. Voor wie zich wil beschermen tegen de zon, is er dit jaar zelfs een heuse ‘zonnecrème-douche’ waar bezoekers zich gratis kunnen insmeren. Het festival groeit, maar we willen vooral dat iedereen in de best mogelijke omstandigheden kan genieten.
Merk je ook dat het publiek diverser wordt? Het lijkt erop dat jullie echt alle generaties aanspreken.
Dat hebben we eigenlijk al vanaf de eerste editie van Rijvers gemerkt. Dankzij onze gevarieerde programmatie slagen we erin om een breed scala aan muzikale genres te brengen. Dat trekt automatisch een heel divers publiek aan: van gezinnen met kinderen, jongeren die alleen komen en volwassenen die de kinderen bij de babysit achterlaten en tot in de late uurtjes blijven feesten. Zowel qua leeftijd als qua herkomst wordt ons publiek steeds gevarieerder.
De affiche is een pareltje. Hoe gaan jullie tewerk bij de opmaak ervan?
We proberen bewust verschillende leeftijden en doelgroepen te bereiken en doen dat op meerdere manieren. Allereerst is er een team dat zich fulltime bezighoudt met de programmatie en voortdurend nadenkt over welke artiesten het beste bij ons festival passen. Daarnaast betrekken we onze bezoekers actief bij het proces: via sociale media en e-mail vragen we wie zij graag op de line-up zouden zien. Met die input gaan we vervolgens echt aan de slag. Het gaat natuurlijk niet alleen om het vinden van de juiste artiest, maar ook om artiesten die zelf enthousiast zijn om te komen. Door de groei van het festival en het goede werk achter de schermen, zowel met artiesten als in het festivaldorp, merken we steeds meer enthousiasme. Sommige artiesten nemen zelfs zelf contact op omdat ze graag bij ons willen spelen. Op die manier slagen we erin om elk jaar een sterke en gevarieerde line-up van nationale en internationale namen neer te zetten.
Hoe belangrijk is het om ook buitenlandse artiesten naar Lievegem te brengen?
Onze regel is eigenlijk simpel: wat populair is in Vlaanderen, willen we op ons podium brengen. Als er een act is die doorbreekt, zoals vorig jaar Joost en dit jaar Goldband, dan proberen we die zeker te strikken. Hetzelfde geldt voor artiesten als Maan en Suzan & Freek die momenteel enorm populair zijn in Vlaanderen. We slagen er tot nu toe heel goed in om dat soort namen op onze affiche te krijgen en daar zijn we trots op.
Er is dit jaar een nieuw grondplan. Wat waren de grootste uitdagingen bij het herinrichten van het festivalterrein?
Eerst en vooral zijn er de praktische zaken: veiligheid, bezoekersstromen en maximaal comfort voor het publiek. Daarnaast draait het ook om de beleving op het festivalterrein. We willen dat bezoekers op elke hoek iets nieuws ontdekken, een kleine verrassing die bijdraagt aan de sfeer. Bij de inrichting van het terrein komt dus heel wat kijken, maar ook dit jaar zijn we daar opnieuw in geslaagd, mede dankzij de uitbreiding van het festivalterrein.
Het zorgt er ook voor dat jullie dit jaar kunnen uitpakken met een Disco Stage, een nieuw, opvallend en groot podium. Wat mogen de bezoekers daarvan verwachten?
De festivalgangers kunnen zich voor ons zesde podium vier dagen lang non-stop laten meevoeren door disco-dj’s in een unieke setting. We hebben een volledig nieuwe stage gebouwd met ons team: twintig meter hoog, twee verdiepingen en helemaal ingericht in de stijl van de legendarische Studio 54. Die iconische sfeer willen we ook hier laten herleven. Daarnaast breiden we het foodaanbod fors uit zodat bezoekers naast muziek ook culinair volop kunnen genieten. Op culinair vlak willen we een breed aanbod bieden dat aansluit bij de wensen van de bezoekers. Uiteraard zijn er de klassiekers zoals pizza, frietjes en pasta, maar dit jaar introduceren we ook een nieuwe foodzone: de Rijvers Garden. Daar serveren we Vlaamse toppers zoals mosselen met friet en vol-au-vent, maar ook glutenvrije maaltijden. Bekende namen als Balls & Glory en Bavette zorgen voor extra smaakbeleving, natuurlijk ontbreekt onze befaamde Rijvers Burger niet, een echte publieksfavoriet.
De comfort en bereikbaarheid is ook belangrijk, zeker bij een festival dat alsmaar groter wordt. De parkeercapaciteit is verdubbeld, er is ook een treinshuttle naar Gent. Worden dit blijvende oplossingen ook naar de toekomst toe?
Na elke editie evalueren we onder andere de mobiliteit. We zijn erg tevreden met de aanpassingen die we dit jaar hebben doorgevoerd voor een vlottere in- en uitstroom van bezoekers. Als het nodig blijkt, zullen we dat volgend jaar opnieuw bijsturen, maar we geloven dat we nu een solide basis hebben die de komende jaren kan blijven werken.
Opvallend is dat jullie als een van de weinige festivals uitpakken met de Special Forces Deathride, een unieke ervaring die extra beleving toevoegt aan het evenement.
Als festival zoeken we altijd naar manieren om ons te onderscheiden van andere events en vrijetijdsactiviteiten. Een breed muzikaal aanbod is belangrijk, maar dat alleen is tegenwoordig een minimumvereiste. Wij geloven in de combinatie van diverse muziekgenres met talloze verrassingen op het terrein. Denk aan onze rollerdisco, het meespeeltheater, het Rijvers Circus en dus de Deathride , in samenwerking met het VTM-programma Special Forces. Daarmee tonen we dat we veel meer zijn dan enkel een muziekfestival. Ook op vlak van duurzaamheid zetten we stappen. We sorteren PMD, bekers en restafval, werken met herbruikbare bekers en hebben sinds dit jaar zelfs ons eigen zonnepanelenpark, dat energie opwekt voor het festival.
De ticketverkoop blijft altijd maar stijgen. Zou het kunnen dat het festival er in de toekomst nog anders zal uitzien? Dat jullie bijvoorbeeld nog een dag extra zullen overwegen of de capaciteit nog groter wordt?
Natuurlijk kan verdere groei een gevolg zijn van onze inspanningen, maar het is nooit ons hoofddoel. Zoals het festival nu is, zijn we daar heel tevreden mee. Uiteraard blijven we altijd kijken waar we kunnen verbeteren, maar groeien om te groeien is geen ambitie. Ook het uitbreiden naar extra festivaldagen staat momenteel niet op de agenda.
Als jij het voor te zeggen had, welke artiest zou dan zeker nog eens moeten komen spelen op Rijvers?
Dat is een goede vraag. Ik denk soms wel eens na over hoe breed ik zou willen uitpakken. Zo zag ik ooit Fleetwood Mac op Pinkpop met een fantastische set. Mocht die band ooit bij ons kunnen spelen, dan zou ik als bezoeker, niet als organisator, zeker op de eerste rij staan (lacht).
Voor een dorp als Lievegem is het festival wellicht enorme citymarketing.
De lokale gemeenschap is een grote fan van het festival, eigenlijk ís het festival ook de gemeenschap. Het merendeel van onze duizend vrijwilligers komt uit de regio. We hebben een uitstekende relatie met het gemeentebestuur en met onze buren, dat blijft voor ons een absolute prioriteit. We zijn trots op Lievegem en willen laten zien dat we hier precies weten hoe je een goed feestje bouwt. Laat Rijvers maar beginnen!
Tekst en Interview: STEVEN VERHAMME
Check www.rijvers.be