Toekomstvisie of heiligschennis?
De RAM is hét icoon onder de pickups waarmee de potente en ronkende V8 in één adem wordt vernoemd. Maar tijden veranderen. Intussen lanceerde het merk een nieuwe generatie van de RAM 1500 met de nieuwe Hurricane 3 liter zescilinder-biturbo die niet alleen efficiënter, maar ook krachtiger is dan de oude achtpitter, behalve dan dat bakbeest van een TRX waarmee ook wij de straatstenen uit de grond sleurden. De echte RAM-fans bestierven het bijna na deze downsizing. Maar is dat terecht? Om dat uit te vissen ging Menstyle op pad met deze nieuwe ‘RAM Light’.
De diehards van het merk kunnen we geruststellen. Onder impuls van de groeiende onvrede bij het cliënteel over de liquidatie van de vertrouwde en sterk gewaardeerde V8, heeft de directie van de Stellantis autogroep, waartoe RAM behoort, intussen laten weten dat deze beslissing werd teruggedraaid en dat de 5,7 liter Hemi V8 weldra opnieuw in de pickups gemonteerd wordt. Een ingreep die blijkbaar noodzakelijk was om de klanten in de Verenigde Staten, het Midden-Oosten en ook elders te behouden.
Kleiner, maar krachtiger en efficiënter
Uiteraard waren ook wij zeer benieuwd naar wat de nieuwe variant van de RAM met de fel bekritiseerde Hurricane 3 liter zes-in-lijn met dubbele turbo te bieden heeft. Deze downsizing lijkt nochtans cruciaal om in Europa op termijn nog een rol van betekenis te kunnen spelen met de steeds strengere emissienormen die hier gelden in het achterhoofd. Op dat vlak biedt de Hurricane duidelijke voordelen met een hoger vermogen én tegelijk een lager verbruik en dus ook een geringere uitstoot. Die nieuwe krachtbron levert in de Standard Ouput 420 pk en 636 Nm, met een normverbruik van 13,1 l/100 km en een CO2-uitstoot van 311 g/km, terwijl de sprint van 0 naar 100 km/u in 5,6 sec lukt. De High Output variant doet daar met zijn 540 pk en 706 Nm nog enkele tienden vanaf en klokt af in 5 sec rond, terwijl hij gemiddeld 14,2 l/100 km slikt (met 338 g/km CO2).
Niet slecht dus. Zeker als je die waarden vergelijkt met de ‘oude’ 5,7 liter V8 die ‘slechts’ over 395 pk en 556 Nm beschikt en ‘pas’ na 6,5 sec de kaap van 100 km/u bereikt. Natuurlijk is er nog de speciale beperkte reeks RAM TRX, die we onlangs testten en die met zijn 702 pk sterke 6,2 liter Hemi V8 zonder twijfel voor het ultieme RAM-rijplezier zorgt. Voor de echte diehards zal de aanwezigheid van een heerlijk ronkende achtpitter op de vooras wellicht altijd een must blijven. Want toegegeven die klinkt nu eenmaal veel beter dat nieuwe geblazen zes-in-lijn. Daar is niets tegen in te brengen.
Charme van de V8
RAM-verdeler Leie Auto’s in Zulte, die ons de testwagen uitleende, schat in dat vele klanten wellicht toch voor de nieuwe V8 zullen kiezen eens die beschikbaar is. Vooral omwille van sentimentele redenen omdat voor diehards een RAM nu eenmaal onlosmakelijk samenhoort met een V8. Daarvoor moet je begrip opbrengen, ook al kan die krachtbron helemaal niet tippen aan de efficiëntie van de Hurricane-zescilinder.
Het fiscale argument houdt hier ook geen steek, omdat de Hurricane-zescilinder nog steeds een zeer hoog taksplaatje oplevert voor een particulier en de meeste RAM’s hier professioneel worden ingeschreven en daar dus helemaal geen last van ondervinden.
Comfortabele kilometervreter
Rijden met een RAM blijft een zeer speciale ervaring. De eerste kilometers moet je wel even wennen aan de afmetingen, want deze stoere kolos op vier wielen is bijna zes meter lang en ruim twee meter breed en hoog. Een krappe parkeergarage kan je dan ook best vermijden, net als de moderne stadscentra met allerlei versmallingen die zowaar nog enkel voor microcars geschikt lijken. Het enige voordeel is dat wappies met bakfietsen het echt niet meer wagen plots voor je neus af te draaien alsof de verkeersregels niet voor hen gelden…
Maar eens op de open wegen is het heerlijk genieten in de RAM, die zonder overdrijven het rijcomfort van een premium berline biedt. Het genereuze vermogen en koppel van de Hurricane brengt de ruim 2,5 ton zware pickup moeiteloos in beweging en bij de legale snelheden op de autostrades hoor je de zespitter slechts zachtjes op de achtergrond zoemen. Daarbij zit je zeer comfortabel in de lederen zetels, die in de meeste versies verwarmd én geventileerd zijn. Verder verloopt de bediening van de boordfuncties en het multimediasysteem zeer intuïtief via de toetsen op het dashboard op het centrale aanraakscherm. Leuk is dat de passagier vooraan ook over een eigen scherm beschikt om informatie te consulteren of een film te bekijken onderweg.
Praktisch werkpaard
De praktische kant van de RAM, die ook in onze contreien een populair werkpaard is van professionals uit vooral de bouw- en tuinsector, komt tot uiting in het trekvermogen van 3,5 ton voor een aanhanger en het laadvermogen van 1 ton in de laadbak, die ook nog eens handige laterale opbergvakken heeft. Even handig is de instelbare luchtvering, die niet alleen extra rijcomfort biedt, maar meteen toelaat de achterkant wat te laten zakken om een aanhanger aan te pikken. En natuurlijk zorgt de instelbare vierwielaandrijving met sperfuncties, gekoppeld aan de achttrapautomaat ervoor dat de RAM in vrijwel alle omstandigheden voldoende tractie behoudt.
En dan is er nog het tarief. In totaal is er keuze uit acht versies van de RAM 1500 Hurricane 3.0 die in twee vermogensniveaus leverbaar is. Het aanbod begint bij de Laramie Sport met de Standard Output van 420 pk, die 59.900 euro (exclusief BTW) staat geprijsd, en loopt verder via de verschillende versies op tot 94.900 euro voor de RHO High Output van 540 pk.
BESLUIT
De RAM 1500 Hurricane met de 3 liter biturbo zescilinder biedt enkele nieuwe rationele troeven, zoals het hogere vermogen en koppel gecombineerd met een lager verbruik en een geringere uitstoot. Die technologie levert de iconische pickup zeker nieuwe toekomstperspectieven binnen de onafwendbare energietransitie.
Maar daar hebben de liefhebbers van het merk waarschijnlijk geen oren naar, omdat voor hen een heerlijk ronkende V8 nu eenmaal onlosmakelijk verbonden is met een RAM pickup. Dat hebben ook de verantwoordelijken van het merk begrepen, want zij melden dat er weldra opnieuw een 5,7 liter Hemi V8 zal worden aangeboden om alle klanten tevreden te houden. Yippy aye hey!
Technische gegevens
- Motor: 3 liter zes-in-lijn biturbo, Standard Output 420 pk – 636 Nm, High Output 540 pk – 706 Nm
- Aandrijving: Inschakelbare vierwielaandrijving met sperfunctie, achttrapsautomaat
- Prestaties:
– Standard Output: 0-100 km/u in 5,6 sec, 173 km/u
– High Output: 0-100 km/u in 5,0 sec, 185 km/u - Afmetingen l/b/h: 5.916/2.084/1.971 mm
- Gewicht: 2.500 kg
- Laadvermogen: 1.000 kg
- Trekvermogen: 3.500 kg
- Verbruik en CO2-uitstoot:
– Standard Output: 13,1 l/100 km – 311 g/km CO2
– High Output: 14,2 l/100 km – 338 g/km CO2
Prijs: vanaf 59.900 euro (exclusief BTW)
Info: Leie Auto’s, Staatsbaan 239 Zulte, www.leie-auto’s.be