MenStyle On Tour: De Kemmelberg op met de Renault 5

We geven het toe: we waren al fan van de originele Renault 5, en zeker de Turbo, toen we amper groot genoeg waren om boven het stuur uit te kijken. En nu hij terug is, volledig elektrisch en met retrocharme die zelfs een Italiaanse espresso-barista in zijn Alfa Romeo Junior jaloers maakt, waren we er als de kippen bij om hem te testen. Niet één keer, maar twee keer.

We trokken richting het Heuvelland, meer bepaald de iconische Kemmelberg — waar steile hellingen, kasseien en prachtige vergezichten de perfecte setting vormen om het beste (en slechtste) in een auto naar boven te halen. Denk aan de Vlaamse variant van de Toscaanse heuvels, maar dan met wielerlegendes, loopgraven en wat minder Chianti.

Back to the future: De Renault 5 E-Tech Electric

De nieuwe Renault 5 E-Tech Electric oogt als een designstudie op wielen, maar is verrassend realiteit geworden. Hij is compact, elektrisch, en met een knipoog naar het verleden zonder in nostalgie te blijven hangen. Maar: welke moet je kiezen? De betaalbare versie met 40 kWh-accu en 120 pk? Of de krachtigere variant met 150 pk en een 52 kWh-batterij?

Wel, wij reden ze allebei. En dat in omstandigheden waar menig oldtimer het opgeeft: de steile flanken van de Kemmelberg, het open landschap rond Flanders Fields, en de smalle dorpsstraten die je rijvaardigheden op de proef stellen. Spoiler: de R5 doet het verrassend goed.


De Urban Range (40 kWh, 120 pk) – Het verstandige hart

Laten we beginnen met het ‘verstandige’ broertje: de Evolution Urban Range met 120 pk en een 40 kWh-batterij. Voor 27.900 euro krijg je hier al véél auto voor je geld. Je mist dan misschien een armsteun en velgen (serieus, wieldoppen zijn terug in de mode), maar krijgt wel de essentials: warmtepomp, 80 kW snelladen, cruise control, Android Auto/Apple CarPlay, automatische klimaatregeling, parkeersensoren… en vooral: een verrassend levendige rijervaring.

Met zijn gewicht van net geen 1.400 kg is deze R5 opvallend lichtvoetig. 0 naar 100 km/u in 9 seconden is geen TikTok-materiaal, maar in de praktijk is dit meer dan genoeg pit voor de stad en de kronkelwegen rond Wijtschate en Mesen. Sterker nog: bij het optrekken zoeken de voorbanden al snel, een beetje patinerend naar grip — old school FWD-fun, quoi.

Tijdens onze ritten op landelijke binnenwegen klokten we een gemiddeld verbruik van 12,5 kWh/100 km, goed voor zo’n 300 realistische kilometers rijbereik. Alleen op de snelweg loopt het verbruik iets op, maar voor de dagelijkse ritten naar de fitness, de crèche of de Delhaize is dit meer dan voldoende.


De Comfort Range (52 kWh, 150 pk) – De premium performer

En dan is er nog de Techno Comfort Range. Voor 32.900 euro krijg je 150 pk, een 52 kWh-batterij en een sprint naar 100 km/u in 8 seconden. Combineer dat met een WLTP-rijbereik van 410 km, een snellaadcapaciteit tot 100 kW én die standaard akoestische voorruit, en je snapt meteen waarom deze versie bij de lancering in de schijnwerpers staat.

Op de flanken van de Kemmelberg kwamen de extra pk’s goed van pas. Niet dat je hier als een hooligan wil rondscheuren tussen de oorlogsbegraafplaatsen en charmante hoeves, maar het is wel fijn dat de R5 hier z’n mannetje staat. Dankzij de multilink achteras (rechtstreeks van de Dacia Duster 4×4) en een geleende voortrein van de Clio, gedraagt hij zich stabiel, direct en verrassend volwassen. De ophanging biedt een mooie balans: niet te hard, niet te soft, maar juist goed.

Tijdens onze rit noteerden we een gemiddeld verbruik van 16,5 kWh/100 km. Dat vertaalt zich naar een realistisch rijbereik tussen 270 en 315 km, afhankelijk van je rijstijl en of je ‘m op zondagochtend over de Oude Kwaremont stuurt of op maandagochtend over de E40.


Techno vs Evolution

Wie met zijn portefeuille in het achterhoofd rijdt, kiest de Evolution Urban Range voor 27.900 euro: goedkoper, zuinig, en ruim genoeg qua rijbereik. Maar… de afwerking is basic. Geen armsteun, keihard dashboardplastic, en een sobere middenconsole die ons terugkatapulteerde naar de jaren 90. En dan moeten we nog beginnen over het ontbreken van die ‘5’-stickers op de flanken.

Wij zouden dan persoonlijk eerder 2.000 euro opleggen en opteren voor de Techno-uitvoering met kleine batterij voor 29.900 euro. Zelfde vermogen en rijbereik als de Evolution, maar mét zachter interieur, armsteun, en net dat tikje meer flair — zonder de (vaak overbodige) grotere batterij. Want laat ons eerlijk zijn: hoeveel van jullie rijden echt 400 km op één dag in een stadswagen?

Of gaat het dan toch om de punch van die extra 30 Franse raspaardjes extra? Dat iets sneller laden (100 ipv 80kW DC)? En heb je er nog eens 3.000 euro’s extra voor over? Niet twijfelen al is het dan eerder een beslissing op gevoel dan eerder eentje op verstand.


Toeristische noot: de Kemmelberg en Flanders Fields

Nog een reden waarom we dit testgebied kozen? Naast het feit Renault ons hier gewoon uitnodigde, is de Kemmelberg niet alleen een heilige wielerplek, het is scherprechter van menige klassieker — én een historische brok Vlaamse grond. Deze kasseienmuur van 156 meter hoog is vaak beslissend gebleken in koersen als Gent-Wevelgem en De Ronde van Vlaanderen, al ligt hij sinds 1994 niet meer in het officiële Ronde-parcours.

Maar vergis je niet: de Kemmel dreef menig wielrenner tot het uiterste. De combinatie van een brutale hellingsgraad tot 23% en spekgladde kasseien zorgde voor heroïsche (en soms tragische) momenten in de Vlaamse koersgeschiedenis. De afdaling, even verraderlijk als de klim, is berucht en beëindigde al meerdere koersdromen.

Als je vandaag de Renault 5 E-Tech omhoog stuurt, voel je nog steeds iets van die koersgekte. De bochten lijken speciaal ontworpen om kuiten te breken — al heeft onze elektrische R5 daar uiteraard geen last van. Zijn 225 of 245 Nm koppel sleurt je stil en soepel naar boven, terwijl je met een zijdelingse blik bewondering hebt voor de monumentale Franse militaire begraafplaats halverwege de top.

En net achter de heuvel opent zich het landschap van Flanders Fields, een ingetogen herinnering aan de Eerste Wereldoorlog. Je vindt er onder meer het In Flanders Fields Museum, het Bayernwald Loopgravencomplex en talloze soldatenkerkhoven, die samen een beeld schetsen van het brute verleden van deze ogenschijnlijk rustige streek.

Een regio dus die balanceert tussen heroïek en geschiedenis, exact wat de nieuwe Renault 5 E-Tech ook lijkt te doen: hij is modern en efficiënt, maar verbergt z’n verleden niet — integendeel, hij eert het.

Eindigen deden we trouwens op een terras in Kemmel zelf, met uitzicht over het Heuvelland en een blonde Hommelbier binnen handbereik. Als dát geen geslaagde testdag is, weten wij het ook niet meer.


Conclusie – De R5 is terug, en hoe!

Of je nu kiest voor de slanke Evolution of de krachtige Techno: de Renault 5 E-Tech is een geslaagde comeback en mag zich terecht ‘Car of The Year’ noemen. Hij ziet er geweldig uit, rijdt beter dan je zou verwachten van een stadswagen, en weet zelfs op de steile flanken van de Kemmelberg zijn cool te bewaren.

En dat is meer dan we kunnen zeggen van de gemiddelde fietstoerist die we onderweg voorbij reden.

You May Also Like

Porsche Cayenne Coupé ‘Performance’ pakt nieuw Ring-record (Video)

En zet met een droge 7.38,925 zo zijn neefje uit Ingolstadt op plaats 2… ...

Maxus T60 Max laat zien dat diesel nog niet afgeschreven is

De Pick-up die het tegen de EV-trend opneemt In tijden waarin de autosector almaar ...

Dit is de nieuwe auto van ‘familieman’ Cristiano Ronaldo

Happy Birthday CR7 Cristiano Ronaldo mocht 37 kaarsjes op zijn verjaardagstaart uitblazen en daar ...