Eentje voor MenStyle On Track?
De straatversie is een brute krachtpatser met 920 pk, maar de nieuwe Lamborghini Temerario GT3 doet het met slechts550 paarden. Minder power? Jazeker. Minder spannend? Geen sprake van.
Na de glorieuze afscheidsoverwinning van de Huracán GT3 op de 24 Uur van Spa, maakt Lamborghini zich op voor de toekomst. En die toekomst rijdt onder de naam Temerario – een naam die klinkt als een Italiaanse superheld met carbon vezels in z’n bloed.
Waar de straatversie uitpakt met een geëlektrificeerde V8 en een systeemvermogen van 920 pk, moet de GT3-racevariant het stellen zonder elektromotoren of batterijen. GT3-reglementen houden de boel namelijk (voorlopig) puur fossiel. Maar geen zorgen: de twin-turbo V8 in de raceversie levert nog altijd een imposante 550 pk, die via een sequentiële versnellingsbak naar de achterwielen stormt.
Van hyper naar hardcore
Lamborghini heeft duidelijk gekozen voor een echte rijdersmachine, waarbij technologie ondergeschikt is aan het pure racegevoel. Geen hybridesnufjes, geen batterijgewichten. Enkel stuurmanskunst, aerodynamica en brute mechanische grip.
Dat vermogenstekort (ten opzichte van de straatversie) lijkt op papier misschien een afknapper, maar in de praktijk draait het in GT3 om balans, wegligging en uithouding, niet om wie de dikste turbo’s heeft. Met minder gewicht, een serieuze downforce-kit en een akoestisch concert uit acht geblazen cilinders, blijft deze Temerario GT3 een absolute racebeest.
Van Sant’Agata naar Zolder?
Wij bij MenStyle.be voelen het nu al kriebelen. Geef ons zo’n Temerario GT3, een seizoenskaart voor de Belcar Series en een team vol enthousiasme – en we staan morgen aan de start. Want geef toe: wat is er beter dan Italiaanse furie op Vlaamse of Ardeense asfalt?
Tot die tijd houden we het bij dromen (en foto’s liken op Instagram). Maar zeg nooit nooit…