Mercedes-AMG GT XX: de elektrische hyperberline die je beeld van EV’s voorgoed verandert

Bedankt Mercedes-AMG

Elektrisch rijden mag dan vooral draaien om efficiëntie en duurzaamheid, Mercedes-AMG bewijst met de GT XX dat het ook gewoon bizar snel, extreem luxe én visueel verbluffend kan zijn. De AMG GT XX is een volledig elektrische supersedan die niet alleen mikt op prestaties, maar ook de emotie aanspreekt. Met 1.360 pk, een futuristisch design en ongeziene laadtijden is dit niet zomaar een volgende stap in elektromobiliteit – dit is een statement.

Minder cilinders, meer vermogen

Vergeet alles wat je weet over AMG als V8-huis. De GT XX schakelt over naar drie elektromotoren: twee op de achteras, één vooraan. In normale rijmodus duwen alleen de achterwielen, de voorste motor springt bij wanneer nodig. Het resultaat? 1.000 kW aan systeemvermogen, oftewel 1.360 pk, en een topsnelheid van 360 km/u. Dit zijn cijfers die zelfs supercars doen blozen.

Het rijgedrag belooft ongekend scherp te zijn dankzij variabele vierwielaandrijving, slimme torque-vectoring en een chassis dat gebouwd is op het gloednieuwe AMG.EA-platform. Een hyperberline, ja, maar dan wel één die zich meer als een circuitwapen gedraagt dan als een Tesla-achtige snelheidscruiser.

Formule 1-DNA in een futuristisch jasje

Qua design grijpt de GT XX terug naar Mercedes-iconen als de C111 uit de jaren ’70, met zijn ronde achterlichten, gestroomlijnde silhouet en Sunset Beam Orange-lak. Geen achterruit, wel actieve aerodynamica met verstelbare velgschoepen die zichzelf aanpassen op snelheid of remkoeling. Elk wiel heeft zelfs een eigen microgenerator die draadloos communiceert met het brein van de wagen.

Achteraan prijkt het MBUX Fluid Light Panel, een lichtstrip met 700 leds die visueel communiceert met de buitenwereld. Het lijnenspel oogt niet alleen spectaculair, het is ook functioneel: met een luchtweerstandscoëfficiënt van 0,198 is dit één van de meest aerodynamische sportwagens ooit.

Absurd snel laden – in theorie dan toch

De GT XX laadt aan een theoretisch vermogen van meer dan 850 kW. In praktijk betekent dat: 400 km rijbereik bijladen in amper vijf minuten. De technologie is er, maar helaas nog niet de publieke laadstations. Toch is dit een krachtig signaal van Mercedes-AMG: prestaties en duurzaamheid hoeven elkaar niet langer uit te sluiten.

Voor de batterij gebruikt men F1-koeltechnologie en NCMA-cellen met siliciumverrijking, wat zorgt voor betere warmtehuishouding en efficiëntie. En voor wie de iconische AMG-roffel mist? Een soundgenerator zorgt voor synthetisch motorgeluid dat verrassend meeslepend kan zijn, zoals Hyundai al bewees met de Ioniq 5 N.

Meer dan een concept

Hoewel de GT XX voorlopig nog een concept is, staat een productieversie gepland voor volgend jaar. Mercedes-AMG heeft de intentie om het model daadwerkelijk op de markt te brengen – mét al z’n indrukwekkende features intact.

De AMG GT XX is geen gimmick, geen marketingoefening. Het is een visitekaartje van wat de toekomst van performance cars bij Mercedes kan zijn. Elektrisch, compromisloos en stijlvol.

Voor mannen tussen 25 en 45 die houden van snelheid, technologie en esthetiek: dit is het moment waarop je stopt met twijfelen over elektrisch rijden. Want dit… is pure verleiding op vier wielen.

You May Also Like

Carlos Sainz zwaait af bij Ferrari maar niet zonder dit afscheidscadeautje

een Ferrari Daytona SP3 Hoewel de Spaanse held plaats moet ruimen voor Lewis Hamilton, ...

Menstyle on Tour: FIA WRC Catalunya (Barcelona) in het zog van Toyota

De echte helden die met een auto kunnen rijden! We bekennen, we waren onder ...

Design op hoge toeren: MSCHF x Mercedes-AMG tillen je interieur naar pole position

Ben je toe aan een interieur-upgrade die verder gaat dan de zoveelste IKEA-billy of ...