Ferrari’s F50 Legacy Tour 2025: Toscane, V12’s en vers Pirelli-rubber

Wie neemt ons mee? 

Dertig jaar na de grote onthulling van de Ferrari F50 tijdens de Autosalon van Genève in 1995, blaast Maranello’s finest nieuw leven in de legende met een knaller van een jubileum: de F50 Legacy Tour 2025. Wat dat precies betekent? Een week lang met je V12 brullend door Toscane scheuren, met kunst, cultuur en cappuccino’s als achtergronddecor. Chic én bruut tegelijk.

Vandaag tot en met 10 mei mogen eigenaren van deze zeldzame Italiaanse schone, slechts 349 ooit gebouwd, hun pk’s loslaten op de mooiste wegen van Italië. Denk: glooiende heuvels in de Maremma, die iconische bochten rond Siena en zelfs een stuk door de ruige Apennijnen. Eindbestemming? Het Ferrari-hoofdkantoor in Maranello, compleet met fabrieksrondleiding en een exclusieve sessie op het Fiorano-circuit. Alsof dat nog niet lekker genoeg klinkt, is dit alles ook nog eens de perfecte setting voor Ferrari en Pirelli om hun nieuwste speeltje te onthullen.

Vers rubber: Pirelli P Zero Corsa System Collezione

Want ja, een legende verdient schoenen die matchen. Speciaal voor deze tour heeft Pirelli een nieuwe versie van de P Zero Corsa System Collezione uit de garage getrokken, met als extraatje de tekst ‘Ferrari F50 Legacy Tour 2025’ keurig in reliëf op de wang gedrukt – alsof je tattoo’s op je banden laat zetten, maar dan stijlvol. De maten? 245/35 R18 voor en 335/30 R18 achter, voor wie het nauwkeurig bijhoudt. Deze banden zijn niet alleen een visueel feestje, maar combineren old-school rijplezier met de grip en veiligheid van moderne materialen. Fiorano-proof getest, uiteraard.

De F50: F1-DNA op straat

Een kleine herinnering waarom de F50 zo’n icoon is: deze auto was Ferrari’s eerste echte poging om Formule 1-technologie naar de openbare weg te vertalen. Onder de motorkap vind je een atmosferische 4.7-liter V12 die rechtstreeks afstamt van de ’92 F1-wagen – géén turbo’s, geen fratsen, gewoon pure mechanische perfectie. Voeg daarbij een koolstofvezel monocoque, pushrod-ophanging en een afneembaar Targa-dak (zodat je altijd even kunt checken of je haar nog goed zit na 300 km/h), en je hebt een machine die vandaag de dag nog steeds bloedstollend indrukwekkend is. ABS of stuurbekrachtiging? Nope. Dit is old-school rijden in z’n meest rauwe vorm.

Derde keer is scheepsrecht

De F50 Legacy Tour is trouwens niet de eerste in zijn soort. Ferrari trapte deze ‘Legacy’-reeks af in 2023 met een ode aan de iconische F40 en ging in 2024 verder met de GTO, de grootvader van alle supersportwagens uit Maranello. De F50 sluit mooi aan in deze traditie en laat zien dat het merk niet alleen meester is in nieuwe modellen bouwen, maar ook zijn erfgoed koestert op een manier die fans en verzamelaars wereldwijd blijft bekoren.

We nodigen onszelf uit…

Als je toevallig een F50 in de garage hebt staan (je weet maar nooit), dan is dit hét moment om die sleutel weer eens om te draaien en je bij het Italiaanse feestgedruis te voegen. Voor de rest van ons blijft het voorlopig bij watertandend toekijken – maar hé, dromen mag altijd. By the way… welke auto zou jij kiezen voor een ultieme roadtrip door Toscane?

You May Also Like

Volvo zet elektrificatie verder met luxueuze Volvo ES90

De elegantie van een berline, de ruimte van een SUV en de veelzijdigheid van ...

MenStyle On Tour: Kleine test met de Citroën AMI Buggy

Hup, naar Tour & Taxi’s Een lunch in combi met wat fungehalte? We zijn al ...

een eerste blik in de luxueuze gloednieuwe, volledig elektrische Jeep Wagoneer S

Jeep kijkt naar zijn legendarische geschiedenis terwijl het aan zijn geëlektrificeerde toekomst werkt De ...