MenStyle Road Test: Lexus RZ 300e

stijlvolle stilte… met een adempauze aan de laadpaal

Na onze allereerste Lexus-test ooit, de Lexus NX 450h+ Overtrail, was het nu de beurt aan de RZ 300e, een in de wereld van elektrische SUV’s op zijn minste een opvallende verschijning. Niet door brute kracht of futuristische gimmicks, maar door zijn sobere luxe, verfijnd comfort en bijna Japanse sereniteit. Hij oogt scherp, rijdt zacht en is gebouwd voor mensen die liever luxueus zweven dan zich van hier naar daar haasten. Alleen… z’n dorst naar stroom laat hem iets minder ver zweven dan je zou willen.

Strakke looks, zen comfort

De RZ 300e is de elegante neef van de Toyota BZ4X en Subaru Solterra, maar met een premium sausje waar Lexus patent op heeft. Scherpe lijnen, een gespierde houding en een subtiele presence die eerder fluistert dan schreeuwt: dit is design voor mensen die geen logo’s nodig hebben om gezien te worden.

Binnenin is het interieur al even ingetogen als stijlvol. Comfort staat centraal: brede, goed ondersteunde zetels, kwaliteitsmaterialen en een rustgevend minimalistisch dashboard met een groot infotainmentscherm. De stilte tijdens het rijden? Verrassend, zelfs voor een EV. En met 522 liter kofferruimte hoef je je zelfs voor een impulsieve roadtrip geen zorgen te maken… of toch?

Voor de cruisers, niet de sprinters

De elektromotor levert 204 pk aan de voorwielen, goed voor een 0-100 sprint in 7,6 seconden en een top van 160 km/u. Geen rassprinter à la Jasper Philipsen of Tim Merlier, maar dat is ook niet de bedoeling. Dit is het materiaal voor een op luxe gestelde en van het landschap genietende wielertoerist. De RZ 300e wil geen adrenaline opwekken, maar net de hartslag verlagen.

De RZ is in de eerste plaats gebouwd voor comfort. Hij zweeft bijna over de weg, met een onderstel dat moeiteloos kleine én grotere oneffenheden dempt. Dankzij het lage zwaartepunt voelt hij stabiel en solide aan, alsof hij aan het asfalt kleeft. Verwacht echter geen speelse rijeigenschappen of scherpe stuurreacties – de besturing is eerder ontspannen dan direct, perfect in lijn met het rustige karakter van deze SUV.

Toch heeft deze relaxte cruiser een achilleshiel: zijn batterij. Met een nettocapaciteit van 64 kWh en een verbruik dat in realistische omstandigheden rond de 20 kWh/100 km ligt, zit je al snel aan een praktische actieradius van zo’n 250-300 km. Snelladen dan maar? Theoretisch aan 150 kW, maar in de praktijk zit je al snel drie kwartier stil. En dat terwijl je pas na anderhalf uur snelweg rijden weer moet bijtanken.

Nieuwe versie op komst

Lexus heeft de hint begrepen: vanaf herfst 2025 verschijnt de RZ met een grotere 77 kWh-batterij, krachtigere motoren (zoals de 380 pk sterke RZ 500e), efficiëntere laadtijden én verbeterde prestaties bij koud weer. Slimme zet, want pas dan wordt de RZ écht een reispartner voor wie geen zin heeft om de helft van zijn rit op Google Maps te zoeken naar een snellader.

Conclusie

De Lexus RZ 300e is een stijlvolle, comfortabele SUV met een relaxte attitude en een afwerkingsniveau dat duidelijk boven de grijze massa uitstijgt. Maar hij blijft, voorlopig toch, het meest geschikt voor mannen die het tempo van het leven liever vertragen dan versnellen — en die geen probleem hebben met een laadpauze op z’n tijd.

Prijs vanaf €53.070. Wacht je liever tot hij écht klaar is voor de lange baan? Dan is herfst 2025 jouw moment.

You May Also Like

Porsche Taycan zet wereldrecord driften voor elektrische wagens neer

We zitten precies in driftmodus… Nadat gisteren de heren van BMW ons even kwamen ...

Bentley Bentayga gaat aan de stekker

Er komt een plug-in!  In een Bentley rijden en Greta Thunberg toch (een beetje) ...

Maserati teaset met shot van hun nieuwste supercar

Nog een tweetal weekjes wachten Maserati onthult op vrijdag 16 augustus, tijdens “The Quail, ...