Make America Great Again
Er zijn auto’s met een verhaal, en dan is er Corvette. Sinds 1953 staat de sportwagen symbool voor Amerikaanse ambitie, snelheid en vrijheid. Niet voor niets kregen zowat alle NASA-astronauten, van de Mercury tot de Apollo-missies, een Corvette als ‘company car’. Een beloning voor lef, snelheid en durf. Of zoals het in de VS gaat: je bereikt de sterren, je krijgt een raket op vier wielen.
Fast forward naar 2025 en de jongste generatie, de C8, blijft trouw aan dat DNA, maar voegt er tegelijk een flinke scheut moderne technologie, Europese finesse en racetrack-credibiliteit aan toe. Wij gingen met de C8 Stingray én de bliksemsnelle Z06 het kletsnatte asfalt van Circuit Zolder op, en we weten nu: deze Corvette laat zich niet snel temmen… maar lads, wat wil je dat graag proberen… en proberen, en proberen, en proberen…
Back in Belgium
Chevrolet is bij ons al jaren zo goed als spoorloos, maar dankzij Hedin Automotive, die trouwens ook andere unieke dingen als de Hongqi E-HS9 of de RAM TRX invoeren, maakt het icoon een bescheiden comeback, als premium sportwagenmerk. En terecht. Want met de C8-generatie mag, een nog altijd goedkopere Corvette zich echt meten met het fijnste van Porsche, McLaren en consorten. Niet alleen qua prestaties, maar ook qua afwerking, technologie en design. En ja, de motor ligt nu achterin. Voor Corvette-puristen misschien vloeken in de kerk, maar voor mannen met ballen die houden van snelheid en balans: een ‘Grab in the Pussy’. En knijpen zal je… al was het bij nat weer wel eens eerder de billen dicht.
Wat biedt Hedin Automotive aan (en hoe prijzen ze het aan)?
1 Corvette C8 Stingray (vanaf 106.000 euro). Die wordt vaak geprezen als een iconische sportwagen en dat is niet zonder reden. De krachtige V8-motoren maken de Stingray tot een echte krachtpatser. Met maar liefst 495 pk voelt elke rit als een ware sensatie. Naast de indrukwekkende prestaties biedt dit model een luxe interieur, en met het opvallende, exentrieke exterieur zult u gegarandeerd de aandacht trekken.
2 Corvette C8 E-Ray (vanaf 171.000 euro). De allereerste geëlektrificeerde Corvette. Met maar liefst 655 pk combineert de E-Ray razendsnelle prestaties met ultieme grip. Dankzij de geavanceerde vierwielaandrijving presteert hij op elk wegdek – of het nu droog, nat of besneeuwd is.
3 Corvette C8 Z06 (vanaf 187.000 euro). De Corvette Z06 is dé ultieme sportauto van Corvette. Met een indrukwekkende 646 pk sprint deze supercar in slechts 2,6 seconden van 0 naar 100 km/u. Dankzij zijn geavanceerde technologie en aerodynamisch design levert de Z06 topprestaties, zowel op het circuit als op de openbare weg.
Ter onze beschikking in Zolder, de Stingray en de Z06.
Beginnen doen we met de Stingray, de ‘instapper’ in Corvette-land, al klinkt dat oneerbiedig voor een V8 van 6,2 liter die 482 pk en 613 Nm naar de achterwielen stuurt. Zeker op een nat en spekglad Circuit Zolder, waar de curbstones even verraderlijk zijn als de bochtennamen charmant klinken.
“Geen heroïsche daden vandaag, jongens,” klinkt het bij de veiligheidsbriefing. Verwacht dus geen recordpogingen om de innerlijke Max Verstappen in je los te laten en ronderecords te breken en dat is terecht. Aangezien na een lange periode van droogte de hemelsluizen boven het anders zo rustige Limburg zijn geopend ligt het circuit er vettig en verraderlijk bij. Op enkele betonnen curbs na, trouwens netjes aangeven door onze pacecar, notabene een Mercedes-AMG GT, is het wegblijven van die spekgladde rood-wit geverfde hobbels en lijnen. En dat je deze raad best kon opvolgen werd duidelijk wanneer we meer dan eens een 911 in de tegengestelde rijrichting zagen staan en de takelwagen hier en daar de baan op moest om mannen, die internationale trainingen aan het afwerken waren, te depanneren die er hard afgingen.
Geslepen mes
De Stingray is snel, rauw en uitdagend – vooral als je het rechterpedaal iets te enthousiast indrukt bij het uitkomen van de bocht. Toch valt op hoe goed de balans is, hoe precies de besturing werkt, en hoe verrassend comfortabel het geheel aanvoelt. Dit is geen brute muscle car meer, dit is een geslepen mes… in het juiste paar handen. In onze laatste sessie, waarbij ons treintje achter de AMG GT werd bemand door een iets minder ervaren potentiële klant, ging het iets trager en konden we zelfs wat spelen met de kont. Mits wat hulpmiddelen uitgeschakeld want laat duidelijk zijn, hoewel het er verraderlijk bijlag, houdt de elektronica alles min of meer onder controle en dat is maar goed ook.
In de vele halfuurtjes, waarin we steeds tussen de beschikbare modellen konden switchen viel het ons wel op dat we in de Stingray vaker tegen de begrenzer aanzaten, zeker op momenten we in een sessie eerst de Z06 onder handen namen. Het voelt soms als… het kan nog sneller maar het mag niet.
Z06: 680 pk in de regen… omdat het kan
Dan de Z06 en meteen ook een ander verhaal. Visueel extra gespierd met zijn splitter, bredere heupen en achterspoiler. Mechanisch een meesterwerk. De kleinere maar krachtigere atmosferische 5,5-liter LT6-V8 is rechtstreeks afgeleid van de motor uit de C8.R Le Mans-racer en huist 645 pk, 595 Nm, een toerenlimiet van 8.600 tpm en een soundtrack die je recht naar Daytona katapulteert. Alleen: Zolder ligt er nat en listig bij.
Toch, zodra je de pitstraat uitrijdt en de naald richting de rode zone klimt, voel je waarom dit geen gewone Corvette is. De respons is messcherp, de remmen (zeszuigers vooraan!) happen als raceklemmen, en ondanks de chaos onder je achterwerk blijft de Z06 (meestal) verrassend gecontroleerd. De elektronische engelbewaarders doen hun werk, maar geven net genoeg vrijheid om het beest even los te laten, althans bij ons. Zo zagen we in een andere sessie, wanneer we achter de Z06 reden, de engelbewaarders even wat onoplettender zijn en maakte de Z06 een hele rare move bij het optrekken op het rechte stuk. Een actie waardoor de muur en misschien ook wel de hemelpoorten even dichtbij kwamen. Aquaplaning? Een fractie te snel of te diep op het gas? Dat de man in kwestie het voor bekeken hield na deze sessie kan wijzen op twee dingen. Naar huis voor een nieuwe boxershort en/of niet de juiste levensverzekering. Gezien zijn rijervaring houden we het op optie twee en was hij zijn leven nog niet beu.
Sportiviteit versus luxe
Zowel Stingray als Z06 hebben een interieur dat nu eindelijk de vergelijking met Europese rivalen aankan. De cockpit is strak, modern en volledig gericht op de bestuurder, met een hoog oplopende middenconsole die je letterlijk omarmt. Het materiaalgebruik, waaronder veel alcantara en carbon, is premium, de ergonomie top. En ja, het infotainmentsysteem is even snel als de auto zelf.
Qua stoelen waren we het meest fan van de Z06. Zij zaten strakker om het lichaam wat circuitrondjes met zijn zijwaartse krachten ten goede komt. In de Stingray werden we iets meer van links naar rechts geslingerd op momenten we het lot en de zwaartekracht begonnen tarten. Een detail…
Kwanta Kosta?
In de VS blijft een Corvette nog altijd relatief betaalbaar. Hier? Iets minder. De Stingray begint bij €106.000, de Z06 tikt €187.000 aan. Voor wie de gulden middenweg zoekt is er ook nog de hybride, vierwielaangedreven E-Ray (655 pk!), vanaf €171.600. Hedin Automotive zorgt voor EU-typegoedkeuring, onderhoud en garantie – geen zorgen dus over Amerikaanse importproblemen in tegenstelling tot misschien wel de BIV en taksen die gekoppeld zijn aan deze ‘VeeAchtjes’. Plezier kent zijn prijs maar is dat ooit anders geweest?
Conclusie
De C8 is niet zomaar een nieuwe Corvette. Het is de eerste keer dat dit Amerikaanse icoon écht wel kan concurreren met al dat Europese geweld, zonder in te boeten aan karakter. Sorry Donald, niet jij maar deze Corvette ‘Makes America Great Again’. Al is het ons wel duidelijk geworden dat de Corvette misschien wel liever de iconische Route 66 in volle zon afhaspelt dan een nat, glibberig parcours in een bosrijk Limburg. Zouden we hem willen? Ja! Zouden we het, inclusief taksen, willen betalen? Dan zal er nog wat water naar de Atlantische Oceaan moeten vloeien… of astronaut worden natuurlijk. Maar dat we fan zijn, dat staat buiten kijf.
Foto’s: Petrolhead Days