MenStyle Road Test: Toyota Land Cruiser 250 First Edition

Nostalgische offroader

Op de markt van terreinwagens is de Toyota Land Cruiser één van de grote klassiekers, naast andere offroad-iconen zoals de Land Rover Defender of de Mercedes G-Klasse. De jongste generatie pakt weer uit met nieuwe technologie zonder de roots te verloochenen. Dat geldt zeker voor de First Edition die een verleidelijk knipoogje gooit naar het oermodel dat in 1951 werd gelanceerd. Menstyle trok de bottinnen aan om deze krachtpatser van de savanne en de woestijn te temmen.

Bijna 5 meter lang, hoog op de poten en een smoelwerk dat zegt “eat this!”. Inderdaad, de Toyota Land Cruiser maakt evenveel indruk als een Tsjetsjeense buitenwipper van 2 meter aan de ingang van een groezelige bar. Hiervoor heeft de burger eerbied en zingt hij meteen een toontje lager in het verkeer. De voorrang van rechts wordt plots weer netjes gerespecteerd en wappies smijten zich met hun bakfiets met kind niet meer roekeloos voor je wielen op een kruispunt, waar ze normaal helemaal geen voorrang hebben. Heerlijk!

Vintage gevoel

Tegelijk krijg je van kenners en autoliefhebbers een goedkeurende blik, want de ‘First Edition’ van de nieuwe Toyota Land Cruiser heeft enkele subtiele accenten die verwijzen naar de eerste generaties van deze iconische terreinwagen die intussen zijn plaats in de automobielgeschiedenis heeft verworven. Het opvallendst zijn de ronde koplampen en de zandkleurige lak in combinatie met het witte dak, terwijl ook het interieur met de robuuste vormen van de displays en het groot aantal knopjes naar de huidige normen, eerder vintage aanvoelt. Dat retrogevoel wordt nog versterkt door de algemene hoekige en strakke koetswerklijnen, die eveneens verwijzen naar het verleden van de Toyota Land Cruiser die al decennialang heer en meester is in de meest onherbergzame streken.

Daar voelt deze Japanse offroader zich trouwens nog steeds het best in zijn sas, want voor dat biotoop werd hij in de eerste plaats ontworpen. Neen, dat is geen premium crossover zoals vele hedendaagse modellen, die graag opvallen met hun stoer voorkomen maar verder het liefst op de gebaande wegen blijven. Dat merk je ook aan het concept van de Toyota Land Cruiser 250 die nog steeds gebruik maakt van een solide ladderchassis en een permanente vierwielaandrijving. Met items als de korte en lange overbrenging op de achttrapsautomaat, vijf verschillende 4×4-rijmodi (Mud, Sand, Snow, Rock en Auto) en een elektromechanisch ontkoppelbare stabilisatorstang vooraan om de voorwielen indien nodig meer veerweg te bezorgen, raakt deze offroader echt overal door.

Dieselgeluid

Ondanks de klimaatgekke tijdsgeest kreeg de nieuwe Land Cruiser nog geen elektrische aandrijving, maar maakt hij nog steeds gebruik van een oerdegelijke dieselmotor. Het gaat om een relatief bescheiden krachtbron: een 2,8 liter viercilinder die slechts 204 pk en 500 Nm produceert. Desondanks schiet de Toyota toch nog heel vlot uit de startblokken en eens je op snelheid bent kan je ook moeiteloos een stevig tempo aanhouden. Dit zorgt ervoor dat de Land Cruiser zowel een potente terreinploeteraar, een ingetogen cruiser als een comfortabele reiswagen is, ook al omdat de geluidsisolatie van het interieur voortreffelijk is.

Noteer hierbij dat er op andere markten (Azië en Midden-Oosten) nog steeds een V8 op benzine verkrijgbaar is. Deze 4,5 liter-biturbo produceert ruim 400 pk en 600 Nm, maar zal wel een flinke slok brandstof lusten, terwijl ‘onze diesel’ met een consumptie 11 liter per 100 kilometer nog vrij sober is voor een terreinwagen van deze omvang.    

De kopers hebben de keuze tussen versies met vijf of zeven zitplaatsen. Vooraan en op de tweede zetelrij zit iedereen ruim en comfortabel, terwijl de koffer (742 l) ook heel wat bagage kan slikken. Aan boord heb je uitzicht op de digitale displays die de status van de rijfuncties en de multimediatoepassingen duidelijk weergeven, terwijl veel comfort- en rijfuncties nog met klassieke knoppen op de middenconsole bediend worden. Dat levert een nostalgisch gevoel op, maar het geeft meteen ook aan dat zo’n concept evengoed werkt.

Reeds uitverkocht

De Toyota Land Cruiser 250 is op elk vlak een kanjer van een terreinwagen, die als een van de weinigen op de markt nog geschikt voor alle offroad avonturen of professioneel gebruik in moeilijke omstandigheden. De First Edition voegt daar met zijn vintage accenten nog een heerlijk vleugje nostalgie aan toe. Jammer genoeg hangt aan deze verleidelijke offroader ook een indrukwekkend prijskaartje van minstens 77.020 euro te bengelen. De beperkte First Edition die zelfs 98.900 euro geprijsd staat, is trouwens al volledig uitverkocht. Liefhebbers kunnen de VX-L topversie met een gelijkaardige complete uitrusting, maar wel de strakkere rechte lichtblokken vooraan, als alternatief bestellen.

Conclusie

De Toyota Land Cruiser 250 blijft nog steeds een referentie onder de echte terreinwagens. Vooral omdat hij naast de gebaande wagen uitpakt met zeer indrukwekkende rijcapaciteiten. Ook op het asfalt overtuigt hij, maar daar bieden de hedendaagse crossovers natuurlijk meer comfort, verfijning en rijdynamiek. Voor liefhebbers is de First Edition wellicht een geweldig hebbeding, dat ze echter op de tweedhandsmarkt zullen moeten zoeken, want alle beschikbare exemplaren vonden reeds een eigenaar.

 

You May Also Like

Europa wil niet weten van uitzonderingsmaatregel voor Italiaanse sportwagens

En mogen wij dit jammer vinden?  Wie houdt er nu niet van een brullende ...

De nieuwe Subaru WRX is daar

Maar of hij ook zijn weg naar België vindt is nog een groot vraagteken… ...