Sportieve EV Hyundai IONIQ 5N breekt jaloezieopwekkend record

Een nieuwe norm zetten

De Hyundai IONIQ 5 N heeft een nieuwe norm gesteld op het gebied van prestaties van elektrische voertuigen (EV’s) door op 15 februari de snelste rondetijd van een EV neer te zetten tijdens het autosportevenement ‘Attack Tsukuba 2025’ in Japan.

Het event vond plaats op het legendarische Tsukuba Circuit in Ibaraki, Japan. Het staat bekend om zijn compacte en uitdagende lay-out en biedt de deelnemers het perfecte podium om de capaciteiten van hun voertuigen te laten zien. Hyundai N deed mee aan het evenement met de IONIQ 5 N TA (Time Attack) Spec, bestuurd door de bekende Japanse professionele piloot Nobuteru Taniguchi.

“De IONIQ 5 N TA Spec remt goed en stuurt uitstekend. Ondanks het vermogen is de controle uitstekend, met geweldig bochtenwerk en een soepele, stabiele exit. Ik kon de auto met vertrouwen tot het uiterste drijven“, aldus Taniguchi

De IONIQ 5 N TA Spec, een autosportvariant van de bekroonde IONIQ 5 N, wist al wat winnen was. Zo won hij in 2024 de Pikes Peak International Hill Climb (PPIHC) in de categorie aangepaste elektrische productie-SUV en vestigde daarbij een nieuw record. ​

De auto is ontworpen om de sterke punten van de productie-spec IONIQ 5 N te laten zien zonder ingrijpende wijzigingen. De IONIQ 5 N TA Spec behoudt het krachtige Power Electronics (PE)-systeem van de standaarduitvoering. Via softwaretuning is het maximumvermogen van de TA Spec opgevoerd tot 687 pk, waarbij het vermogen van de achterste motor met 37 pk is toegenomen ten opzichte van de standaard IONIQ 5 N.

Extra upgrades zijn onder andere N Active Sound+ met aangepaste luidsprekers (meer dan 120 dB), nieuwe schokdempers, motorsportremmen, 18-duims Yokohama ADVAN 005 slicks, een aerodynamisch pakket met hoge neerwaartse kracht, een Recaro Pro Racer SPA Hans-stoel, een Sabelt zespunts Hans-veiligheidsharnas, een rolkooi volgens PPIHC-specificatie en een EV-brandbestrijdingssysteem.

Met een rondetijd van 57,446 seconden is de IONIQ 5 N TA Spec de snelste EV ooit op het circuit van Tsukuba. Dit resultaat was bijna twee seconden sneller dan de dichtstbijzijnde EV-concurrent, ondanks het feit dat de IONIQ 5 N TA Spec voornamelijk productiecomponenten gebruikt in kritieke systemen zoals de motoren, batterij en besturingselektronica.

Deze prestatie is een teken van Hyundai’s geavanceerde EV-technologieën en versterkt de positie van Hyundai Mobility Japan in de kleine maar groeiende EV-markt van het land. Hyundai Mobility Japan lanceerde onlangs de subcompacte elektrische SUV INSTER op de Japanse markt en breidde daarmee zijn EV-portfolio verder uit.

Hyundai Mobility Japan toonde ook de onlangs onthulde IONIQ 5 N DK Edition, een showauto met een speciaal high-performance onderdelenpakket. Hyundai N heeft het pakket samengesteld in samenwerking met Autobacs Seven, een toonaangevend Japans auto-onderdelen- en servicebedrijf, en Keiichi Tsuchiya, de legendarische Japanse autocoureur die ook wel bekend staat als ‘Drift King’ – de naamgever van het pakket. ​

Hyundai N is van plan om het DK Edition N Performance Parts-pakket op de markt te brengen, waarmee klanten van de IONIQ 5 N betere prestaties krijgen op de weg en op het circuit.

You May Also Like

Komt Alfa Romeo met een exclusieve limited edition supercar?

Dat gaan we samen ontdekken op 30 augustus in het Alfa Romeo museum in ...

Supercar Blondie rijdt mooiste BMW ooit (3.0 CSL Hommage R)

Wat een beauty… En dan hebben we het deze keer niet op de ravissante ...

MenStyle On Tour: Slip- & Driftcursus bij BMW

Veiligheid boven alles… Wij denken wel overweg te kunnen met onze rechtervoet. Maar is ...