Rallyvibes op de openbare weg, het kan… maar of het mag?
Als je dacht dat auto’s tegenwoordig allemaal saai en elektrisch moeten zijn, dan heb je duidelijk de Toyota GR Yaris gemist. Dit is de auto die je doet herinneren waarom je van snelheid en avontuur houdt en ooit posters van bolides in je slaapkamer had hangen. Ondanks een prijskaartje van 48.630 euro en slechts 150 exemplaren voor België, was hij binnen twee uur uitverkocht. En dat is niet voor niets: de GR Yaris is pure adrenaline, een speeltuin voor volwassen mannen die het gas willen indrukken, een kontje willen laten wiebelen en het dus niet erg vinden af en toe eens een zijsprongetje te maken. Wie anders dan onze enige echte Vintage Martini Driver is de man die met dit groot stuk speelgoed op afgelegen bospaden, verlaten hangars en plattelandswegen de weg op moest.
Maar eerst, de looks! De nieuwe GR Yaris heeft zijn look geüpgraded met een agressievere uitstraling. De voorbumper is nu voorzien van een grotere onderste grille, terwijl twee extra grilles de hoeken van de bumper accentueren. De mist- en achteruitrijlichten zijn niet langer aan de onderkant geplaatst, maar naadloos geïntegreerd in de achterlichten, wat de achterkant een strakker, moderner design geeft. Het derde remlicht is subtiel verplaatst van de achterspoiler naar de onderkant van de achterklep, waardoor de achterlichten in één vloeiende lijn komen. Deze esthetische verbeteringen zorgen niet alleen voor een strak en dynamisch uiterlijk, maar maken de auto ook minder kwetsbaar bij schokken, terwijl de mechanische onderdelen makkelijker toegankelijker zijn voor onderhoud, aldus de gozers van Toyota Gazoo Racing, die belast werden met het perfectioneren van dit duiveltje.
Zo sprak Gazoo Racing met een aantal GR Yaris-eigenaren en ontdekte dat de meningen over het interieur verdeeld waren. Sommigen gaven aan dat het dashboard wat karakter miste en dat het allemaal wat praktischer kon. Nuttige tips wetende dat het al speciaal voor de eerste generatie GR Yaris werd herbekeken. Het gevolg? De bestuurder zit nu beter dan ooit, dankzij de 50 mm lagere bovenrand van het instrumentenpaneel, een verschoven achteruitkijkspiegel en een bedieningsconsole die 15 graden naar je toe is gekanteld. Het resultaat is een strak, digitaal 12,3-inch display, dat zowel normale als sportieve weergavemodi biedt – inclusief prestatiegegevens en real-time waarschuwingen over de olietemperatuur van de versnellingsbak en de motortoerentallen.
Kijken we verder naar het interieur, vinden we naast een sportieve vooral een minimalistisch en sobere afwerking terug met harde kunststoffen die je doen herinneren dat dit geen auto is voor de luxe afwerking, maar voor pure rijervaring. Something we like! En hoewel het interieur misschien niet de ultieme luxe uitstraalt, is het perfect afgestemd op wie achter het stuur zit: de stoelen zijn 25 mm lager geplaatst en het stuur is precies aangepast voor een optimale rijhouding. In de GR Yaris draait alles om het plezier van het rijden, en dat voel je overal, van de weg tot de cockpit.
De magie van de GR Yaris begint onder de motorkap: een 1.6-liter driecilinder turbomotor met 280 pk, een stijging van 19 paardjes, die je van 0 naar 100 km/h katapulteert in slechts 5,2 seconden én die pas aftopt bij 230 km/u. Dat is al een feestje op zich, maar wacht, het wordt beter. Zo is dit geen auto om rechtdoor maar wel om snel en wendbaar op (onverharde) bochtige wegen te knallen. De vierwielaandrijving en de GR-Four technologie zorgen ervoor dat je die bochten in kunt duiken zoals een rallykampioen. Of je nu in Gravel of Track-modus zit, deze auto maakt elke rit spannend. De automatische versnellingsbak is soepel voor dagelijks gebruik. Toegegeven, het is misschien iets minder leuk dan een handbak maar aan efficiëntie geen gebrek. Met 8 in plaats van 6 versnellingen is de automaat zelfs iets preciezer en heb je minder kans dat je bij het uitkomen van een bocht in een soort van ’tussenversnelling’ komt.
De rijervaring? De motor gromt, de turbo fluit, en de versnellingen volgen elkaar razendsnel op. De GR Yaris is een duiveltje op de weg, maar zonder dat hij je ooit overrompelt. Hij voelt precies aan en zelfs in de scherpste snel aangesneden bochten bleef hij onmiskenbaar onder controle. Dit is een auto die niet alleen snel is, maar ook precies doet wat jij, mits wat rijskills, van hem vraagt.
Conclusie
De GR Yaris is alles wat de moderne, op elektrische auto’s gebaseerde auto’s niet zijn: snel, wild en lekker ongefilterd. Hij laat je weer voelen waarom autorijden zo heerlijk kan zijn. Het is een sensatie die je niet snel zult vergeten. Het enige probleem? Dat hij al uitverkocht is?
Foto’s: Renee Zwijsen