Officine Fioravanti wil met deze upgrades de met uitsterven bedreigde Ferrari F40 redden

Ze vallen als vliegen, die rode iconische supercars

De Ferrari F40 is voor veel autoliefhebbers de ultieme supercar. Ook voor ons was het dé bolide die als kleine jongen als poster tegen de muur hing en waar we van jongs af aan van droomden, of zelfs nu, dertig jaar later nog steeds van dromen. Gelanceerd in 1987 om het 40-jarig jubileum van Ferrari te vieren, belichaamt de F40 ook alles waar een sportwagen voor moet staan: onmiskenbare schoonheid, brute kracht en een puur rijgevoel. Met zijn ongetemde karakter, rauwe prestaties en iconische ontwerp is de F40 voor velen de definitie van misschien wel de meest tot de verbeelding sprekende supercar ooit.

De F40 werd getekend door Pininfarina en is de laatste Ferrari die Enzo Ferrari himself vóór zijn overlijden heeft gezien. Toch heeft hij ook zijn scherpe kantjes. Zo vliegen de laatste tijd deze iconische bolides iets teveel van de baan. Afgelopen week zelfs twee stuks, waaronder ook die van F1-piloot Lando Norris, die evenwel niet zelf achter het stuur zat.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Car News Network (@carnewsnetwork)

De 2,9 liter twinturbo V8 heeft een aanzienlijk turbogat dat zijn vermogen (478 pk) zowat in één keer op de achterwielen jast. Laat duidelijk zijn dat je van goede huize moet zijn om dit ding in bedwang te houden om deze minstens twee miljoen euro kostend steigerend paard niet naar de filistijnen te rijden.

En aan het tempo dat de F40, waarvan er slechts 1337 zijn gebouwd, crashen, is er maar beter een oplossing om deze iconische wagen niet te laten uitserveren. Iets wat ze bij hebben begrepen en waarvoor ze een ‘Alte Prestazioni’-kit, wat staat voor High Performance, hebben voorzien. Zo hebben ze hem iets toegankelijker en vooral tegen de limiet wat voorspelbaarder hebben gemaakt. Hoe dan? Door het onderstel aan te passen met een Öhlins TTX 36-schroefset (viervoudig instelbaar) en volledig nieuwe draagarmen. Ook de wielen zijn aangepast met een setje 18″ voor en een setje 19″ achter, gekoppeld aan keramische remschijven van Brembo. Ook is de F40 nu voorzien van ABS, stuurbekrachtiging en een liftsysteem op de vooras.

De prijs van deze aanpassingen? Daarvoor moet je een F40 hebben alvorens je de exacte cijfers krijgt en laat dat voor ons nu net het probleem zijn. Dat het een rib uit je lijf zal kosten neem je er, als eigenaar van zo’n iconic maar al te graag bij lijkt ons. Niemand crasht graag een investering die met de tijd alleen maar meer zal opleveren.

Foto’s: ©Officine Fioravanti

You May Also Like

Wordt de opvolger van de Lamborghini Huracan een roekeloze waaghals?

Zou zo maar eens kunnen Wie nog een Lamborghini Huracan op de kop wenst ...

Bentley Bentayga? Extreme dudes gaan voor de Bengala

De meest extreme Bentley ooit… Luxueuzer cruisen in een SUV als de Bentley Bentayga ...

Goed nieuws: Nieuwe BMW 2-reeks coupé behoudt achterwielaandrijving

Een kleine 4-reeks met een kleiner kostenplaatje In tegenstelling tot de 2-reeks Gran Coupé, ...