Het einde van een legende
Mogen we een traantje wegpinken? Jazeker! Zo is het nu ook officieel, de Toyota Supra A90, die we hier al eens testten, neemt afscheid maar niet zonder in stijl en via de grote poort zijn uittrede te doen. Zo heeft Toyota Gazoo Racing de Supra ‘A90 Final Edition’ gepresenteerd, een tot 300 exemplaren wereldwijd gelimiteerd speeltje dat fans van het betere autowerk wild maakt.
Wat het is? Een pure sportwagen met voorin geplaatste motor en achterwielaandrijving en afmetingen die een optimale wegligging mogelijk maken. Het was het eerste wereldwijde model dat werd ontwikkeld door TOYOTA GAZOO Racing (TGR), de overkoepelende organisatie voor Toyota’s wereldwijde autosportactiviteiten.
Om de Supra-fans van de huidige generatie te bedanken en zijn actieve deelname aan de autosport wereldwijd te vieren, heeft TGR een limited edition gebouwd die als hoogtepunt van de huidige generatie is bedoeld. Met de A90 Final Edition als hoogtepunt van het model wordt de productie van de huidige GR Supra beëindigd, maar via zijn autosportactiviteiten zal TGR de GR Supra verder blijven ontwikkelen.
Sinds de eerste generatie, die in 1978 als de Celica Supra werd geïntroduceerd, zijn fans dol op de Toyota Supra met zijn voorin geplaatste zescilinderlijnmotor en achterwielaandrijving, een configuratie die daarna niet meer is gewijzigd. Zowel op de openbare weg als op het racecircuit is met veel plezier gereden in daaropvolgende generaties van de Supra.
Na een afwezigheid van 17 jaar maakte de Supra in 2019 zijn rentree. Sindsdien is de Supra doorontwikkeld tot het huidige model. In 2020 werd naast de bestaande 3.0-liter turbomotor met zes cilinders in lijn een nieuwe 2.0-liter turbomotor uitgebracht, waarmee de GR Supra alle eigenschappen van een pure sportwagen behield, maar wel met de dynamische voordelen van een kleinere, lichtere krachtbron.
GR Supra A90 Final Edition
Met de bouw van de GR Supra A90 Final Edition toont TOYOTA GAZOO Racing zijn technologie en knowhow op het gebied van autosport. Het resultaat is een unieke, krachtige en rijk uitgeruste GR Supra die optimaal is afgestemd op de natuurlijke ontwikkeling van het model.
De ultieme versie van de huidige generatie is gebaseerd op de deelname van GR Supra’s aan drift-, uithoudings- en NASCAR-wedstrijden maar ook aan customer motorsport, waarin de GR Supra GT4 meerdere kampioenschappen heeft gewonnen. De GR Supra A90 Final Edition, met drielitermotor en handgeschakelde versnellingsbak, biedt een opwindende mix van vermogen, wendbaarheid en precisie. Dit gevoel wordt versterkt door verschillende modificaties, die voor nog meer sensatie zorgen.
Door verbeteringen in de aandrijflijn stijgt het vermogen van 340 pk tot 435 pk en het koppel van 500 Nm tot 570 Nm voor een snellere acceleratie en respons. De auto rijdt bovendien 20 km/u harder en haalt nu een topsnelheid van 270 km/u. Dat werd bereikt door het luchtinlaattraject te herzien, de katalysator met lage tegendruk aan te passen voor minder drukverlies en de motorregeling te optimaliseren.
De Supra A90 Final Edition is niet alleen bliksemsnel, maar ook zijn wegligging is van ongekend hoogte. Dankzij de KW-dempers, rechtstreeks uit de autosport, bredere Michelin Pilot Sport Cup 2-banden en verschillende aerodynamische elementen heb je tonnen grip en fileert deze sportieveling bochten scherper dan het mes in Wout Bru’s keuken.
Matzwart
Naast een unieke matzwarte kleur vertoont het exterieur van de A90 Final Edition, zoals hierboven al vermeld, opvallende aerodynamische veranderingen. De aan de autosport ontleende carbonfiber voorspoiler, voorvleugels en voorste middenflap werken samen met een carbonfiber zwanenhalsachtervleugel in GR Supra GT4-stijl om de aerodynamische balans, neerwaartse kracht en luchtweerstand voor en achter te optimaliseren, wat het contact met de weg en de rijdynamiek verbetert. Een nieuw carbonfiber kanaal op de motorkap is voorzien van een uitneembaar binnenelement voor extra koeling. Een ander element dat de A90 Final Edition van de GR Supra GT4 heeft overgenomen, is een titanium uitlaatdemper van Akrapovič, die een krachtiger motorgeluid produceert.
Het op de bestuurder gerichte interieur omvat RECARO Podium CF-kuipstoelen in een vurige rode kleur en alcantara stoelkussens om zelfs bij hogere g-krachten een optimale rijpositie en een optimaal comfort te behouden. Rode veiligheidsgordels, exclusieve carbonfiber dorpellijsten en uitgebreide alcantara bekleding, inclusief het op de bestuurder gerichte stuurwiel, benadrukken de exclusiviteit van het limited edition-model.
GR Supra Lightweight Evo
Op basis van feedback van klanten heeft TGR zijn missie voortgezet om auto’s en mensen te verbeteren door deel te nemen aan de autosport. Dit komt tot uiting in de GR Supra Lightweight Evo, die de rijervaring naar een hoger niveau tilt.
Een actieve differentieelregeling en exclusieve control maps, die de tractie tussen de band en het wegdek verbeteren en onderstuur in bochten verminderen, zorgen voor meer vertrouwen en precisie. De grip in bochten is ook verbeterd dankzij een herziene wielvluchthoek van de voor- en achterwielen, waardoor de bestuurder een betere stabiliteit in bochten heeft. Grotere Brembo-remschijven zorgen voor een betere remcontrole.
Modificaties in de ophanging en het onderstel verbeteren de stabiliteit en versterken het directe contact met de weg. De karakteristieken van de situatieafhankelijke, elektronisch geregelde schokdempers zijn herzien en in combinatie met een versterkte stabilisator zorgen ze voor betere rijprestaties. De ophanging en carrosserie zijn beter geïntegreerd dankzij versterkte rubberen bussen voor de voorste draagarmen en versterkte rubberen steunen voor het subframe achter. Een betere versteviging onder de carrosserie zorgt bovendien voor meer grip en controle.
De wegligging wordt verder verbeterd door aerodynamische modificaties die de aerodynamische balans voor/achter en de neerwaartse kracht optimaliseren. Deze bestaan uit een carbonfiber ducktailspoiler achter, nieuwe wielkastflappen voor en hogere spatlappen voor de voorbanden. De geoptimaliseerde elektrische stuurbekrachtiging zorgt voor een directer stuurgevoel en een betere controle.
Het opvallende, gedurfde exterieur van de GR Supra wordt gecompleteerd door nieuwe, matzwarte 19-inch velgen. Binnenin is de lederen bestuurdersstoel bekleed met alcantara waarop het GR-logo is geborduurd. Opvallende rode stiksels, rode accenten rond de versnellingspookknop en rode veiligheidsgordels benadrukken het sportieve gevoel van het interieur.
De verbeterde GR Supra Lightweight Evo en GR Supra A90 Final Edition zijn vanaf januari 2025 in Europa te bestellen. De prijs? Daar moeten we nog eens voor bellen…