Voor eeuwig familie
‘Voor eeuwig familie’, met die woorden wuifde Toto Wolff in Abu Dhabi afgelopen weekend Lewis Hamilton uit bij Mercedes, het team waar de Brit de successen na elkaar heeft gereden. Zo kwam er een einde aan een seizoen waarin de zevenvoudig ex-wereldkampioen nog twee GP’s wist te winnen, die van Silverstone en Spa-Francorchamps. Een einde, alvorens Lewis de overstap maakt naar Scuderia Ferrari, dat niet kon zonder een gepast asfscheidscadeau, een Mercedes-AMG G-Klasse van meer dan 1.000 pk.
Mercedes-AMG G Sir Class
Daar waar een ‘normale’ Mercedes-AMG G 63 zo maar eventjes 585 paardjes en 800 Nm koppel uit de mildhybride V8-biturbobenzine sleurt, goed voor een spurtje in 4,3 seconden van 0 naar 100 km/u te stuwen en een elektronisch begrensde topsnelheid van 220 km/u, doet de Sir Class, het met nog straffere cijfers.
Zo werd, naast de ophanging en remmen, ook de vierliter-V8 onder handen genomen en kreeg hij onder andere wat upgrades bij de turbo’s, airbox en zuigers waardoor het vermogen stijgt tot 1.063 pk. Zo heeft dit speeltje genoeg aan 3,5 seconden om naar 100 km/u te snellen en pas af te toppen bij 300 km/u.
F1-Stuur
Qua uiterlijk krijgt deze ‘Sir Class’ de livery die we ook kennen van Hamiltons Mercedes W15, de bolide waarmee Lewis Hamilton het afgelopen wereldkampioenschap Formule 1 reed. Het strafste vinden we binnenin, waar het klassieke G-Wagonstuur vervangen wordt door een (optioneel) F1-stuur.
HOF Manufaktur, de tuner van deze ‘Sir Class’ plant 11 exemplaren te bouwen. De prijs? Daar wordt met geen woord over gerept al lijken enkele loslippige, euh, lippen, te spreken over zo’n 600.000 euro. Of Lewis er zelf eentje gekregen (of besteld?) heeft? Geen idee, al zouden we er niet van schrikken dat hij sinds dit weekend de voorkeur heeft gegeven aan een Ferrari.